היועץ המשפטי של משרד הביטחון, עו"ד אחז בן ארי, והמשנה ליועץ המשפטי לממשלה לענייני משפט בינלאומי, עו"ד רועי שיינדוף, הביעו אתמול בדיון סגור של הוועדה העוסקת בהכנת חוק ההסדרה התנגדות לחקיקת החוק. בדיון אמר בן ארי כי עמדת שר הביטחון אביגדור ליברמן ועמדת משרד הביטחון היא נגד אישור חוק ההסדרה, כך נודע היום (שלישי) למעריב אונליין.



המשנה ליועץ המשפטי לממשלה אמר כי "השכפ"ץ של מדינת ישראל זה בג"ץ ובית המשפט הישראלי. ברגע שמאשרים את חוק ההסדרה זה פוגע בשכפ"ץ ובהגנה של מדינת ישראל בפני התובעת של בית הדין הבינלאומי בהאג המקיימת בדיקה האם ישראל עוברת על הדין הבינלאומי בפעולותיה ביו"ש". הוא אמר עוד כי בתום הבדיקה אמורה התובעת של בית הדין הבינלאומי בהאג להחליט האם לעבור לחקירה ובסופה האם להגיש כתב אישום נגד גורמי צבא וגורמי מדיניים המעורבים במעשה ההסדרה וכי חוק ההסדרה עשוי לשמש תמריץ לכך.



בדיון, שבו נכחו בין היתר חברי הכנסת ציפי לבני, יעל גרמן, עמר בר-לב, מיכל רוזין וח"כ אוסאמה סעדי, הוסבר לחברי הכנסת כי על פי הדין הבינלאומי נהנים הפלסטינים בשטחים ממעמד של "תושבים מוגנים". תקנה 45 לפרק הרלוונטי בדין הבינלאומי מטילה על המפקד הצבאי באזור להגן על זכות הקניין של התושבים המוגנים ולכאורה חוק ההסדרה עומד בניגוד לאותה תקנה.



המשנה ליועמ"ש ציין כי ישראל החליטה לפני 50 שנה ללכת בנתיב התואם את תקנות האג לגבי דיני התפישה הקובעת כי המפקד הצבאי הוא הסמכות בשטח ולדעתו לא ניתן כעת לשנות לפתע קונספט ולהעביר את האחריות באמצעות חוק ההסדרה.



"ראוי שיוסר החיסיון"



הדיון היה בדלתיים סגורות על פי החלטת יו"ר ועדת החוקה חוק ומשפט, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי), העומד בראש הועדה המשותפת לוועדת החוקה ולוועדת החוץ והביטחון, המכינה את חוק ההסדרה לקריאה שניה ושלישית.



בתוך כך דורש חבר הוועדה, ח"כ עמר בר-לב (המחנה הציוני), במכתב ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, להורות לסלומינסקי לפרסם את פרוטוקול הדיון מאתמול.



ח"כ בר-לב דורש להסיר את החיסיון. צילום: אריאל בשור
ח"כ בר-לב דורש להסיר את החיסיון. צילום: אריאל בשור



במכתב שהגיע לידי מעריב כתב ח"כ בר-לב כי בראשית הדיון החסוי, ביקש מיו"ר הוועדה לחלק את הדיון לשניים, חלק גלוי וחלק חסוי. יו"ר הועדה החליט כי הדיון יהיה חסוי ולקראת סופו יקבע האם פרוטוקול הדיון ייחשף ברובו או בחלקו.



בהתייעצות שהתקיימה בוועדה בתום הדיון הוחלט כי היועץ המשפטי של הכנסת ביחד עם היועץ המשפטי לוועדה יעברו על כל הפרוטוקולים, ביחד עם המשנה ליועץ המשפטי לממשלה ויחליטו איזה חלקים מהפרוטוקול יפורסמו ואיזה יישארו חסויים, במידה וימצאו כאלה.



ח"כ בר-לב מצטט במכתבו דברים שאמר סלומינסקי בישיבת ועדת ההסדרה כי לדעתו "רוב רובו של הפרוטוקול, אולי למעט משפט אחד" ניתן וראוי שיוסר ממנו החיסיון.



"מכיוון שעמדתם המקצועית והארגונית של המשנה ליועמ"ש והיועץ המשפטי של משרד הביטחון כפי שהוצגה בוועדה מהווים נדבך מרכזי בהסתייגויות לחוק שברצוני להגיש, אני מבקש ממך להורות ליו"ר הוועדה לאפשר את הגשת ההסתייגויות לחוק בפרק זמן סביר לאחר שהחלק הגלוי מהפרוטוקול יפורסם", כתב ח"כ בר-לב.