יו"ר ועדת חוק, חוקה ומשפט של הכנסת, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) הוא חבר הכנסת שנטען נגדו כי הטריד מינית מספר נשים. כתבת גלי צה"ל, הדס שטייף, פרסמה הבוקר (חמישי) כי פורום הרבנים של הבית היהודי שכונס כדי לבדוק את הטענות לאחר שאף אישה לא הסכימה להגיש תלונה נגד סלומינסקי והאזין למספר עדויות, זימן את סלומינסקי וקרא לו לפרסם התנצלות פומבית בה הוא מודה במעשים. בנוסף, צפוי סלומינסקי להשעות עצמו מפעילותו בוועדות הכנסת. 



על פי הדיווח בגל"צ, חבר הכנסת הטריד מינית נשים גם בתוך משכן הכנסת. הוא נהג להחזיק את ידיהן, להציע להן הצעות מגונות ואף לנשק אותן בניגוד לרצונן.



הפרשה נחשפה בפוסט שכתבה פעילת הבית היהודי, חגית מוריה גיבור, בור קראה לנשים שנפגעו על ידי סלומינסקי לפנות אליה, במטרה שאחת מהן תגיש תלונה למשטרה. לטענתה, המקרה הראשון של הטרדה מינית אירע לפני 18 שנים ואחריה היו נשים נוספות שנפגעו מהתנהגותו המטרידה והברוטלית של חבר הכנסת. היא החזיקה בידיה ארבע תלונות מנשים, חלקן מעדויות שמיעה, ועם החומר שבידיה פנתה לרבנים במטרה שאלו יובילו את חבר הכנסת לפרוש מתפקידו בחיים הציבוריים. 




הפוסט של חגית מוריה גיבור שחשף את הפרשה
הפוסט של חגית מוריה גיבור שחשף את הפרשה



התפנית הגיעה בשבוע האחרון, לאחר ששלוש הנשים שהתגייסו למשימה, הרבנית יהודית שילת, חגית מוריה גיבור, שחשפה את הפרשה בפוסט שכתבה, ושטייף, הגיעו לפגישה עם נציגי הרבנים הרב שמואל אליהו והרב איתן אייזמן, שהוא גם חבר פורום תקנה, ושטחו בפניהם את העדויות שברשותן. חלק מהנפגעות הסכימו גם הן למסור עדות בפני הרבנים ואחרות שוחחו עימם בטלפון וסיפרו להן על אותם מעשים איומים.



חגית מוריה גיבור אמרה ל"מעריב אונליין" כי "לכולנו הגיעו עדויות מהקורבנות עצמן. מדובר עד כה בשמונה מקרים של מעשים חמורים. הרבנים שמעו את הפרטים ומיד לאחר מכן הבטיחו לבצע ישיבה של פורום נרחב יותר. אלא, שחבר הכנסת סלומינסקי ניאות להתייצב מול הפורום המצומצם ששמע את העדויות והתחייב לרשום מכתב התנצלות ולפרוש מחברות בוועדות הכנסת".



מה עלה מהעדויות?
"אני שומרת על הנפגעות שלא רוצות להיחשף עדיין. מדובר במגע מיני בכוח הוא נישק את הנשים בשפתיהן ואף יותר מכך. חלק מהמעשים נעשו במשכן הכנסת וחלק במקומות אחרים".



ממה ששמעתן האם מדובר במעשים דומים? מאפייני התנהגות שחוזרים על עצמם?
"בהחלט כן. יש כאן התנהגות סיסטמטית שחוזרת על עצמה כבר מלפני 18 שנים מסתבר. הוא פשוט כפה עצמו על נשים וביצע בהן עבירות חמורות".



רבה הראשי של צפת, הרב שמואל אליהו, ראש הפורום שבדק את הטענות, סיפר בגלי צה"ל על התהליך. "כשאין תלונות זה המקסימים שאפשר לעשות, אבל חברה לא יכולה להישאר אדישה ועלינו לומר: דבר כזה לא יכול לקרות אצלנו". לדבריו, הדברים האלה לא מקובלים ולא נכונים. אסור שדבר כזה יקרה אצלנו או לתת לגיטימציה, גם לא בעצימת עין".

הרב אליהו סיפר כי הרבנים שמעו את העדויות דרך שלוש נשים: חגית מוריה גיבור, שבגלל פוסט שכתבה נחשף הסיפור, הרבנית יהודית שילת ושטייף. "התרשמנו מהדברים וקראנו לחבר הכנסת", אמר הרב.  לא היה לו קל לשמוע דברים כאלה, בייחוד שהוא איש ציבור רב פעלים. אמרנו לו שהוא חייב, כאיש ציבור, להביע חרטה ולקחת אחריות".

מטעמו של ח"כ סלומינסקי נמסר בתגובה כי "חבר הכנסת סלומינסקי מעולם לא הטריד נשים. מהפגישה עם הרבנים הבין שיתכן שהתנהלותו הלבבית הידועה כלפי כל אדם באשר הוא - התפרשה לעתים באופן אחר, ועל כך הוא מצר. ח"כ סלומינסקי משרת את הציבור כ-40 שנה, כולל בכנסת, וימשיך לעשות זאת". 

כזכור, חבר הכנסת לשעבר ינון מגל, גם הוא מהבית היהודי, התפטר מחברותו בכנסת לאחר שמטען נגדו כי הטריד מינית נשים בהיות עורך אתר "וואלה".