נשיא ארצות הברית הנבחר דונלד טראמפ אמר היום (חמישי) לקראת ההצבעה שתתקיים הערב (22:00 שעון ישראל) במועצת הביטחון של האו"ם בנושא ההצעה המצרית לעצור את הבנייה בהתנחלויות, כי "ארצות הברית צריכה להטיל וטו", והוסיף כי "רק במו"מ ישיר בין ישראל לפלסטינים יגיע השלום ולא באמצעות הטלת תנאים של האומות המאוחדות". לדבריו, "זה שם את ישראל בעמדה נחותה במו"מ, מצב שהוא לא הוגן כלפיהם".



בתוך כך, הודיע ראש הממשלה בנימין נתניהו כי יכנס את הקבינט המדיני ביטחוני היום בשעה 17:00 לקראת הדיון במועצת הביטחון. גורם מדיני, שהתייחס להצבעה, ציין בשיחה עם "מעריב אונליין" כי "ישראל מצפה שארצות הברית תעמוד במדיניות ארוכת שנים שלה, שחוצה ממשלים, שמשא ומתן מקיימים באופן ישיר, בדיוק כפי שהנשיא אובמה אמר בנאום באו"ם ב-2011". לדבריו של הגורם, "אם ארצות הברית לא תטיל וטו, יש כאן הפרת התחייבות מצידה. זו תהיה נטישת עמדה מסורתית, רגע לפני חילוף ממשלים".



"ניסיון אחרון של אובמה לפעול נגד ההתנחלויות"



עוד העריך הגורם כי מדובר בניסיון אחרון של נשיא ארצות הברית, ברק אובמה לפעול נגד ההתנחלויות לפני סיום כהונתו. מוקדם יותר הסביר גורם דיפלומטי בכיר ל"מעריב אונליין" כי "כל הזמן יש שיחות מאחורי הקלעים, אך עדיין אין תשובה מאובמה, שנמצא בחופשה. "ידענו שתגיע החלטה כזו ונעשה הכל כדי למנוע מצב שיביא לסנקציות על ישראל או לבית הדין הבינלאומי בהאג", הסביר.



צילום: Getty images



מה שמדאיג את ירושלים בהצעת ההחלטה הוא השילוב שמצהיר על התנחלויות לא חוקיות, חזרה לקוי 67' והקפאה בנייה מוחלטת. בנוסף, ישנו חשש מסעיף בהצעת ההחלטה לפיו מזכ"ל האו"ם יצטרך לדווח בכל שלושה חודשים למועצת הביטחון כיצד מיושמת ההחלטה. על פי דיווחים נוספים, ג'ון קרי הודיע לישראל כי האמריקאים לא מתכוונים להערים קשיים על ההחלטה.



טיוטה של ההצעה, לפיה ישראל תפסיק "לאלתר ובאופן מוחלט את הבנייה בהתנחלויות ובשטחים הכבושים, כולל במזרח ירושלים", הופצה אמש על ידי המצרים. לאחר מכן, פרסם ראש הממשלה בנימין נתניהו ברשת הטוויטר קריאה לארצות הברית להטיל וטו על ההצבעה, כיוון שלא היה ברור כיצד תפעל. שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, יצא אף הוא נגד ההצבעה ואמר כבר אתמול כי "מדובר בשיא של צביעות, ולא תקדם כלל את ההליך הדיפלומטי".




מועצת הביטחון של האו"ם. צילום מסך