דיפלומט מערבי מסר הערב (חמישי) כי נשיא מצרים, עבד אל פתח א-סיסי, הנחה את המשלחת המצרית לאו"ם לדחות את הצבעת מועצת הביטחון של האו"ם בנוגע לעצירת הבנייה בהתנחלויות שמתוכננת להתקיים הלילה (22:00 שעון ישראל). לדברי הגורם הדיפלומטי מדובר בדחייה "ללא הגבלת זמן". על פי דיווח בסוכנות הידיעות רויטרס, גורמים המעורים בעניין מסרו כי ממשלת ישראל ביקשה ממצרים לדחות את ההצבעה.



קודם לכן נשיא ארצות הברית הנבחר דונלד טראמפ אמר לקראת ההצבעה כי "ארצות הברית צריכה להטיל וטו". טראמפ הוסיף כי "רק במו"מ ישיר בין ישראל לפלסטינים יגיע השלום ולא באמצעות הטלת תנאים של האומות המאוחדות". לדבריו, "זה שם את ישראל בעמדה נחותה במו"מ, מצב שהוא לא הוגן כלפיהם".



גורם מדיני התייחס לדחיית ההצבעה שתוכננה הערב וטען כי "מתקפת נגד מדינית של נתניהו, משרד החוץ והמועצה לביטחון לאומי הביאה לדחיית הדיון". כמו כן ציין הגורם כי ראש הממשלה עדכן את שרי הקבינט בפעולות שננקטו כדי לדחות את ההצבעה והשיחות שקיים נתניהו עם גורמים בינלאומיים.



שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, הגיב גם הוא להחלטה, והודיע כי ישראל תמשיך להיאבק בהחלטות מסוג זה, אותן כינה "בזויות": "הדחייה של המצרים היא צעד חשוב, אך היא לא מהווה סוף פסוק. אנחנו לא נחים על זרי הדפנה וממשיכים במאבק בכל הזירות בכדי לוודא שההחלטה הבזויה הזאת לא תעבור במועצת הביטחון של האו"ם".



חבר הכנסת ויו"ר "יש עתיד", יאיר לפיד, הצטרף לחברי הקואליציה ובירך על דחיית הדיון: "ההחלטה לדחות את הדיון השערורייתי נגד ישראל במועצת הביטחון היא נכונה, זהו דיון שיש לבטלו בהקדם. העולם צריך לדעת כי כל ניסיון לכפות פתרון על עם ישראל סופו להיכשל. אני קורא לממשל אובמה להטיל וטו על כל הצעת החלטה כזו. בעניין זה אין בישראל אופוזיציה וקואליציה".



חשש בירושלים



קודם לכן העריך גורם דיפלומטי כי מדובר בניסיון אחרון של נשיא ארצות הברית, ברק אובמה לפעול נגד ההתנחלויות לפני סיום כהונתו. ל"מעריב אונליין" אמר כי "כל הזמן יש שיחות מאחורי הקלעים, אך עדיין אין תשובה מאובמה, שנמצא בחופשה. "ידענו שתגיע החלטה כזו ונעשה הכל כדי למנוע מצב שיביא לסנקציות על ישראל או לבית הדין הבינלאומי בהאג", הסביר.



מועצת הביטחון של האו"ם. צילום: רויטרס
מועצת הביטחון של האו"ם. צילום: רויטרס



מה שמדאיג את ירושלים בהצעת ההחלטה הוא השילוב שמצהיר על התנחלויות לא חוקיות, חזרה לקוי 67' והקפאה בנייה מוחלטת. בנוסף, ישנו חשש מסעיף בהצעת ההחלטה לפיו מזכ"ל האו"ם יצטרך לדווח בכל שלושה חודשים למועצת הביטחון כיצד מיושמת ההחלטה. על פי דיווחים נוספים, מזכיר המדינה האמריקאי, ג'ון קרי הודיע לישראל כי האמריקאים לא מתכוונים להערים קשיים על ההחלטה.



טיוטה של ההצעה, לפיה ישראל תפסיק "לאלתר ובאופן מוחלט את הבנייה בהתנחלויות ובשטחים הכבושים, כולל במזרח ירושלים", הופצה אמש על ידי המצרים. לאחר מכן, פרסם ראש הממשלה בנימין נתניהו ברשת הטוויטר קריאה לארצות הברית להטיל וטו על ההצבעה, כיוון שלא היה ברור כיצד תפעל.