אחרי ההימנעות מגיע ההסבר: שגרירת ארצות הברית באו"ם, סמנת'ה פאוור, אמרה הערב (שישי) לאחר ההצבעה במועצת הביטחון על הצעת החלטה המגנה את ההתנחלויות, כי המהלך היה המשך המדיניות האמריקאית הקיימת ולא, כפי שנטען בישראל, סטייה ממנה. "המדיניות שלנו מאז ומעולם טוענת כי פעילות ההתנחלויות לא תורמת לביטחון ישראל ואין לה תוקף חוקי. צריך לעצור את בנייתן וכל הנשיאים הקודמים אפשרו החלטות דומות". לדבריה, "בגלל שההחלטה משקפת את המצב בשטח והיא עקבית למדיניות האמריקאית, לא הטלנו וטו עליה". 


סגן היועצת לביטחון לאומי, בן רודס, אמר בעקבות ההצבעה, כי לראש ממשלת ישראל היו שמונה שנים לפעול כדי להביא לשינוי בהצבעה האמריקאית. "לא יכולנו, במצפון שקט, להטיל וטו על החלטה שמביעה את החששות בנודע לגומרים שמסכנים את פתרון שתי המדינות", אמר. 

הנשיא הנבחר של ארצות הברית, דונלד טראמפ, התייחס והחלטת מועצת הביטחון וצייץ בטוויטר, כי "באשר לאו"ם, דברים יהיו שונים אחרי ה-20 בינואר", מועד כניסתו לתפקיד הנשיא. אתמול, כשעוד ההצעה המצרית היתה על השולחן, אמר טראמפ כי ארצות הברית צריכה לטיל וטו על הצעת ההחלטה, והוסיף כי "רק במו"מ ישיר בין ישראל לפלסטינים יגיע השלום ולא באמצעות הטלת תנאים של האומות המאוחדות". לדבריו, "זה שם את ישראל בעמדה נחותה במו"מ, מצב שהוא לא הוגן כלפיהם". 
בתגובה לדברים אמר אמר רודס כי "יש בכל פעם רק נשיא אחד. הנשיא אובמה הוא נשיא ארה"ב".

בתוך כך, טראמפ הודיע הערב כי הוא ממנה את עורך דינו, ג'ייסון גרינבלט, לאחראי על המגעים הדיפלומטיים הרגישים. גרינבלט משמש כיום כסגן נשיא והיועץ המשפטי בחברה של טראמפ, יישא בתואר נציג מיוחד למשאים ומתנים בינלאומיים. גורם המעורה בפרטים אמר ל-CNN שהוא יעסוק בעיקר בנושא הישראלי-פלסטיני, היחסים עם קובה ובהסכמי סחר. 

גם בקונגרס נמתחה ביקורת חריפה על ההצבעה האמריקאית. יו"ר בית הנבחרים, פול ריאן, אמר כי מדובר בהחלטה מבישה ומכה לשלום. הסנאטור ג'ון מקיין, אמר כי ההחטאה הופכת את ארה"ב לשותפה לדבר עבירה. 
ואילו הסנאטור לינדזי גרהאם, שאמר טרם ההצבעה כי אם ההחלטה תעבור הוא יפעל לפגוע בסיוע האמריקאי לאו"ם, שרבע תקציבו מגיע מהאמריקאים, הוסיף לאחר מכן ש"מדיניות החוץ של אובמה וקרי הפכה מתמימה וטיפשית לפשוט חסרת אחריות. עם חברים כאלה, ישראל לא צריכה אויבים".

 
 
גם במפלגה הדמוקרטית היו שקראו לאובמה להטיל וטו על ההחלטה, בהם מנהיג המיעוט הדמוקרטי בסנאט, צ'אק שומר. "אני מתנגד בתוקף להפעלת לחץ על ישראל באמצעות החלטות חד צדדיות. הימנעות אינה מספיקה, על הממשל להטיל וטו על ההחלטה הזאת", אמר שומר בהצהרה לפני ההצבעה, והוסיף כי שוחח עם גורמים בממשל בעניין.