דרמה מדינית: מועצת הביטחון של האו"ם העבירה אתמול לראשונה זה יותר מ-30 שנים החלטה מקיפה כנגד פעילות ישראל ביהודה ושומרון. ההחלטה אושרה לאחר שהחששות המדיניים שליוו את משרד החוץ מספר חודשים התממשו – ונשיא ארצות הברית ברק אובמה בחר שלא להטיל עליה וטו, חריגה מהמדיניות האמריקאית המסורתית. 

• ההחלטה קובעת כי ההתנחלויות ביהודה ושומרון אינן חוקיות, קוראת לישראל לחדול מכל פעילותה מעבר לקווי 67' ודורשת צעדים להפסקת הסטטוס-קוו ולקידום פתרון של שתי מדינות לשני עמים. אין לה כוח אופרטיבי ממשי כעת, אך היא מתקפת בצורה משמעותית את הקונצנזוס הבינלאומי לגבי מעמד ההתנחלויות ועשויה לסייע לתביעות בינלאומית נגד ישראלים המעורבים בפעילות בשטחים. 

נתניהו. הכריז במיידית כי ישראל לא תאמץ את המסקנות. שגרירים הוחזרו, צעדים נוספים יישקלו. צילום: אמיל סלמן, פלאש 90
• בתחילה חשבה ישראל כי ההצבעה על החוק תימנע לאחר שמצרים, שהעלתה אותה, חזרה בה. לבסוף ההצעה עלתה להצבעה לאחר שמלזיה, ונצואלה, סנגל וניו זילנד דרשו לדון בה. שגרירת מלזיה הסבירה כי חוק ההסדרה שעבר לאחרונה בקריאה ראשונה בכנסת הוא זה שדחף אותם להתעקש על ההצבעה. 
 

• התקווה הישראלית כי ארה"ב תטיל וטו ותסכל את ההחלטה, תקווה שנתניהו הביע מפורשות מספר פעמים בימים שלפני ההצעה, התגלתה כאמור כתקוות שווא. בכיר בבית הלבן אמר לאחר ההצבעה כי "בהיעדר כל תהליך שלום, קיבל אובמה את ההחלטה להימנע בהצבעה, כדי לקדם סיכוי לפתרון של שתי מדינות. לנתניהו הייתה הזדמנות לנקוט מדיניות שתוביל לתוצאה שונה בהצבעה באו"ם". במשך עשרות שנים נהוג כי נשיאים אמריקאים מטילים וטו על החלטות משמעותיות של מועצת הביטחון שעשויות לפגוע בפועל בממשלת ישראל. אובמה הטיל וטו בעבר על החלטות דומות אך בחר הפעם לפעול אחרת.
• ראש הממשלה נתניהו הודיע כי ישראל דוחה את מסקנות ההחלטה ולא תאמץ אותן. בתגובה רשמית שפרסם נתניהו הוא תקף בחריפות את הנשיא אובמה. "ממשל אובמה לא רק שלא הגן על ישראל נגד ההיטפלות הזאת באו"ם, הוא שיתף פעולה עמה מאחורי הקלעים. ישראל מצפה לעבוד יחד עם הנשיא הנבחר טראמפ ועם ידידינו בקונגרס, רפובליקנים ודמוקרטים כאחד, לבטל את הנזקים של החלטה אבסורדית זו", מסר. נתניהו הורה לשגרירי ישראל בניו זילנד ובסנגל לשוב ארצה במיידי להתייעצויות והורה לבטל את ביקורו הצפוי בישראל של שר החוץ של סנגל, שהיה אמור לנחות כאן בעוד 3 שבועות. כמו כן, נתניהו הנחה את משרד החוץ לבטל את כל תכניות הסיוע לסנגל. עוד הורה נתניהו לבטל ביקורים בארץ של השגרירים הלא תושבים של סנגל וניו זילנד. צעדים נוספים צפויים להיות מוכרזים בימים הקרובים. 

אובמה וטראמפ. יבטלו זה לזה את הצעדים? צילום: רויטרס
• נשיא ארצות הברית המיועד, דונלד טראמפ, הגיב להחלטה בעמוד הטוויטר שלו ואמר "לגבי האו"ם – בנשיאות שלי זה ייראה אחרת". בן רודס, יועץ בכיר של הנשיא אובמה לענייני חוץ, אמר בתגובה לדברי טראמפ: "לארצות הברית יש נשיא אחד כל פעם, וכרגע זה ברק אובמה".