קו תקיף: לאחר שהודיע על החזרת שגרירים וביטול ביקורו של שר החוץ של סנגל, הודיע הערב (שבת) ראש הממשלה בנימין נתניהו גם על ביטול ביקורו הרשמי של ראש ממשלת אוקראינה בישראל. זאת כמחאה על כך שאוקראינה - הנחשבת לידידתה של ישראל - הצביעה בעד ההחלטה נגד ההתנחלויות במועצת הביטחון של האו"ם. ראש ממשלת אוקראינה היהודי, ולדימיר גרויסמן, היה אמור להגיע בשבוע הבא לארץ.



לטענת גורמים מדיניים, נשיא ארצות הברית ברק אובמה היה מעורב מאחורי הקלעים בגיבוש ההחלטה להצביע נגד ההתנחלויות. לפי פקידים בכירים בישראל, גרויסמן התכוון שאוקראינה תימנע בהצבעה אולם הנשיא פטרו פורושנקו החליט להצביע בעד אחרי שיחת טלפון שערך עם סגן נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. בירושלים טוענים כי מקרה אוקראינה מוכיח שאובמה 'בישל' ההחלטה.



אמש הורה נתניהו לשגרירי ישראל בניו זילנד ובסנגל, מהמדינות שהציעו את ההחלטה באו"ם, לשוב ארצה במיידי להתייעצויות. כמו כן, הוא הורה לבטל את ביקורו הצפוי בישראל של שר החוץ של סנגל, שהיה אמור לנחות כאן בעוד שלושה שבועות. בנוסף, נתניהו הנחה את משרד החוץ לבטל את כל תכניות הסיוע לסנגל ולבטל ביקורים בארץ של השגרירים הלא תושבים של סנגל וניו זילנד.




נתניהו: "מחטף אנטי ישראלי מביש של ממשל אובמה"



מוקדם יותר הערב הגיב נתניהו לראשונה להחלטת מועצת הביטחון של האו"ם ואמר: "אני רוצה להרגיע את אזרחי ישראל, ההחלטה שהתקבלה באו"ם מעוותת ומבישה, אך נתגבר עליה". נתניהו תקף את נשיא ארצות הברית ברק אובמה, שבחר בצעד חריג לא להטיל על ההחלטה וטו, ואמר כי "זהו מחטף אנטי ישראלי מביש".



"אין אבסורד גדול יותר מההחלטה שהתקבלה. ההחלטה הזו אומרת כי הכותל המערבי הוא שטח כבוש - גם זה הזוי. אין אבסוד גדול יותר", אמר נתניהו. "יש כאן ניסיון שלא יצלח - לכפות דברים על ישראל בהסכם הקבע. כל הנשיאים האמריקנים מאז קרטר עמדו בהתחייבות האמריקנית לא לנסות להכתיב תנאים להסדר קבע על ישראל במועצת הביטחון. ואתמול, בניגוד גמור להתחייבות הזו, כולל התחייבות מפורשת של הנשיא אובמה עצמו ב-2011, ביצע ממשל אובמה מחטף אנטי ישראלי מביש באו"ם", המשיך.



נתניהו הכריז בדבריו: "אנחנו נשנה את ההחלטה, לא ניתן לאיש לפגוע במדינת ישראל. היא תבוטל לא על ידי נסיגות שלנו אלא על ידי עמידה איתנה שלנו ושל בני בריתנו. זה לא יימשך". נתניהו אמר עוד כי הוא החליט לבטל את התקציב הישראלי לגופי האו"ם.



לא יגיע לביקור. ראש ממשלת אוקראינה - ולדימיר גרויסמן, צילום: רויטרס
לא יגיע לביקור. ראש ממשלת אוקראינה - ולדימיר גרויסמן, צילום: רויטרס




הרצוג: "נתניהו הכריז מלחמה על העולם"



יו"ר האופוזיציה, יצחק (בוז'י) הרצוג, התייחס לתגובת נתניהו להחלטת האו"ם ואמר: "הוא איבד שליטה. האיש שלפני חודש סיפר לנו שהעולם סוגד לנו, הכריז הערב מלחמה על העולם, על ארצות הברית, על אירופה ומנסה להרגיע אותנו בכחש. את הטירוף המסוכן הזה עלולים כולנו להרגיש".



ח"כ שלי יחימוביץ' הגיבה גם ואמרה: "הודעתו של נתניהו רוויית פניקה, עיוורת למציאות, רוויה באיומי סרק, וכל כולה לצרכים פוליטיים פנימיים של הלהטת רוחות כדי לעמעם את הכישלון המביש".



יו"ר 'מרצ', ח"כ זהבה גלאון, אמרה הערב: "השמאל לא חוגג את ההחלטה שהתקבלה אתמול, הוא ראה בה החלטה בעד ישראל ונגד ההתנחלויות. השמאל גם מבין שאתמול קרה כאן משהו משמעותי. וזה לא קרה בגלל שאין כסף להסברה או שאין לישראל שר חוץ או ראש מל"ל. זה קרה בגלל ההתנחלויות והכיבוש. בגלל מדיניות, הדבר הזה שגם נתניהו וגם לפיד מפחדים לדבר עליו".



יו"ר 'יש עתיד', ח"כ יאיר לפיד התייחס גם להחלטה באו"ם ואמר: "זו החלטה מסוכנת, לא הוגנת, שישראל לא תקבל. מה שקרה אתמול הוא קריסה מוחלטת של התיאוריה של נתניהו. מתברר שיש לנו אפס תומכים. נתפסנו לא מוכנים. ממשלת ישראל לא יכולה להיות מופתעת בזירה הבינלאומית".



כזכור, ביום שישי בלילה העבירה מועצת הביטחון של האו"ם, לראשונה זה יותר מ-35 שנים, החלטה מקיפה כנגד פעילות ישראל ביהודה ושומרון. ההחלטה אושרה לאחר שהחששות המדיניים שליוו את משרד החוץ מספר חודשים התממשו – ונשיא ארצות הברית ברק אובמה בחר שלא להטיל עליה וטו, חריגה מהמדיניות האמריקאית המסורתית.



ההחלטה קובעת כי ההתנחלויות ביהודה ושומרון אינן חוקיות, קוראת לישראל לחדול מכל פעילותה מעבר לקווי 67' ודורשת צעדים להפסקת הסטטוס-קוו ולקידום פתרון של שתי מדינות לשני עמים. אין לה כוח אופרטיבי ממשי כעת, אך היא מתקפת בצורה משמעותית את הקונצנזוס הבינלאומי לגבי מעמד ההתנחלויות ועשויה לסייע לתביעות בינלאומית נגד ישראלים המעורבים בפעילות בשטחים.