"חוק הפייסבוק", אותו יזמו שרת המשפטים, איילת שקד (הבית היהודי), והשר לביטחון פנים, גלעד ארדן (ליכוד), עבר היום (ראשון) בוועדת השרים לענייני חקיקה. על פי הצעת החוק, בית המשפט לעניינים מנהליים יהיה רשאי, לבקשת המדינה, לתת צו לספקית אינטרנט, כדוגמת פייסבוק או גוגל, להסרת תכנים מסיתים מהרשת.



צו להסרת תוכן מספקית אינטרנט יוכל להינתן בהתקיים שני תנאים: כאשר הפרסום מהווה עבירה פלילית וכאשר ישנה אפשרות ממשית שבהמשך הפרסום מתקיים סיכון ממשי לביטחונו של אדם, לביטחון הציבור או לביטחונה של המדינה. הרקע להצעת החוק, הינו השימוש ההולך וגובר ברשתות החברתיות למטרות הסתה.



גורמי האכיפה מציינים שניתן למתוח קשר ישיר בבירור בין תכנים מסיתים ברשת לבין ריבוי פעילויות טרור, שכן הרשת מהווה פלטפורמה נוחה להנעת פעילים, כך שנצפים יותר ויותר אירועי טרור של מפגעים בודדים. הבקשה להסרת תכנים מהרשת תוגש על ידי היועץ המשפטי לממשלה, או מי שהסמיכו לכך. בנוסף, הדיון לא יהיה כפוף לדיני הראיות.



שרת המשפטים איילת שקד אמרה לאחר הדיון: "אני שמחה לראות שיש שיתוף פעולה מצד ספקיות האינטרנט, אך חשוב ששיתוף פעולה זה יהיה מחייב ולא גחמתי". היא הוסיפה כי "על הפרק מונחים חיי אדם ועל כן צריך לנהוג בהסתה המתפרסמת ברשתות כקריאה ברורה לפעולה לאלימות, ולחייב את הרשתות לנהוג במסיתים במידת הדין. הממשלה אמרה היום בקול ברור - קריאות הסתה ייענו בתקיפות ובהסרתן מהרשת".



השר לביטחון פנים גלעד ארדן אמר אחרי הדיון כי "למרות שההסתה מובילה לטרור, פייסבוק וחברות האינטרנט עדיין אינן נענות לכל פניות המשטרה להסיר תכנים מסיתים ולעיתים נדרש זמן רב עד להסרת התוכן המסית. לכן, החוק החדש הכרחי כדי לתת לנו את הכלים לפעול מיידית להסרת תכנים שעלולים לגרום למעשי טרור ורצח".



מפייסבוק נמסר בתגובה לחוק: "בפייסבוק, אין דבר יותר חשוב מביטחונה של הקהילה ואנו עובדים קשה כדי שאנשים יהיו בטוחים. יש לנו אפס סובלנות לטרוריסטים, לשבחים לפועלם ולהסתה לאלימות בעולם האמיתי. אנו פועלים בצורה אגרסיבית כדי להסיר זאת מהפלטפורמה שלנו ברגע שאנחנו מודעים לכך.


אנו פועלים כל העת כדי לשפר את האפקטיביות של אמצעי הבטיחות שלנו ומקיימים דיאלוג שוטף עם חברות אחרות, גופים לא ממשלתיים וגופי אכיפת חוק".



"רק החודש, פייסבוק, יחד עם חברות טכנולוגיות אמריקאיות אחרות, הודיעה על הקמת מאגר משותף של תכני טרור אלימים לרבות סרטוני וידאו וצילומים, כדי לאפשר לנו לפעול מהר יותר נגד תכנים מסוג זה. מהלך זה יסייע במלחמה בטרור ברשת האינטרנט והוא תוצר של שיתוף פעולה - לא של רגולציה. אנו מקווים שתתקיים בחינה זהירה של ההשלכות של חוק זה על הדמוקרטיה הישראלית, על חופש הביטוי, על אינטרנט פתוח והדינמיות של האינטרנט הישראלי", נמסר בתגובה.