יו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, וראש הסיעה בכנסת, ח"כ עפר שלח, דורשים לזמן את ראש הממשלה בנימין נתניהו לדיון דחוף בוועדת החוץ והביטחון על רקע המשבר המחריף בזירה הבינלאומית. בפנייה ששיגרו הבוקר בדחיפות ליו"ר הוועדה, ח"כ אבי דיכטר (ליכוד) דורשים  לפיד ושלח, חברי הוועדה, לכנס את הוועדה בהקדם על מנת להבין "כיצד בכוונתו של ראש הממשלה ושר החוץ להוביל את ישראל במשבר חסר התקדים הזה".



"ביממה האחרונה, בעקבות החלטתה של מועצת הביטחון על ההתנחלויות, אנו עדים להידרדרות מסוכנת ביחסי החוץ של ישראל, ובכלל זה עם המעצמות הגדולות בעולם ועם כמה מהטובות שבידידותינו.  איננו נכנסים במכתב זה לניתוח התהליכים והצעדים שהובילו להחלטת מועצת הביטחון, החלטה עוינת וקשה לכל הדעות. ואולם לדעתנו חובה לכנס בהקדם האפשרי את מליאת הוועדה ולזמן אליה את ראש הממשלה, שהוא כידוע גם שר החוץ כדי שהוועדה תוכל לשמוע כיצד הוא מתכוון לטפל במשבר הזה".



לפיד התייחס אתמול למשבר ואמר: "ההחלטה של מועצת הביטחון מחייבת אותנו לבנות תוכנית פעולה סדורה, מעשית ויסודית, שתמנע פגיעה בכלכלה הישראלית, בביטחון המדינה וביחסינו הבינלאומיים. מה שאנחנו צריכים כרגע זה לחזק את יחסי החוץ שלנו, לא להחליש אותם". הוא מתח ביקורת על נתניהו ואמר כי "ראש הממשלה אינו יכול לתת לרגשותיו האישיים לנהל את מדיניות החוץ של ישראל".



ח"כ שלח אמר כי "החלטת מועצת הביטחון היא חד-צדדית, עוינת, לא הוגנת. דבר אחד היא לא: היא לא מפתיעה. נתניהו עצמו הזהיר שלשם הדברים עלולים להגיע. עכשיו כשהגיעו, הוא מעניש את העולם בכך שהשרים שלו לא יטוסו לביקורים במדינות שהצביעו נגדנו, חלקן הידידות הכי גדולות שיש לנו. זה נראה כאילו אין מבוגר אחראי שמנהל את זה".



מאז ההצבעה ביום שישי נקט ראש הממשלה במדיניות תקיפה כלפי חלק מהמדינות שהצביעו בעד ההחלטה לגנות את ההתנחלויות. בין היתר הוא ביטל את ביקורו של ראש ממשלת אוקראינה ושל שר החוץ של סנגל בישראל. בנוסף הוא הורה לקיים שיחות נזיפה עם שגרירי המדינות שתמכו בהחלטה, כולל עם שגריר ארה"ב בישראל, דן שפירו.