ארבעה ימים לאחר ההצבעה הדרמטית באו"ם, יחסי ישראל וארצות הברית נראים עדיין בשפל שלא היה כמותו כבר עשרות שנים. ההצהרות של שני הצדדים, בעיקר של ראש הממשלה בנימין נתניהו, החריפו את הטון, שאנשי הממשל משני הצדדים מיישרים קו. שגריר ישראל בארה"ב, רון דרמר, אמר היום (שני) בראיון לרשת CNN כי ישראל תציג לטראמפ ראיות למעורבות ארה"ב בארגון ההצבעה נגד ישראל.



"בידי ישראל ראיות ברורות לכך שממשל אובמה עמד מאחורי קידום ההחלטה נגד ההתנחלויות שאומצה ביום שישי על ידי מועצת הביטחון של האו"ם", אמר דרמר. לאחר שהמנחה אמר כי הוא שמע על כך מספר פעמים בעבר, וביקש הבהרות, אמר דרמר: "אנחנו נציג את הראיות בפני הממשל החדש בערוצים המתאימים, ואם הם ירצו לחלוק את המידע הזה עם העם האמריקאי הם מוזמנים לעשות זאת". דרמר הוסיף כי ארה"ב לא רק שלא עמדה לצד ישראל באו"ם, אלא היא זו שעמדה מאחורי ההתנפלות על ישראל באו"ם". דרמר אמר בראיון כי "זה היה יום עצוב ופרק מביש ביחסי ישראל-ארה"ב".



פרט לראש הממשלה, גם השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, אומר כי התגובה הישראלית להצבעה במועצת הביטחון נכונה וראויה. בראיון בגלי צה"ל, אמר הבוקר (שני) ארדן כי "מדינת ישראל ספגה מכה קשה במועצת הביטחון והתגובה חייבת להיות בהתאם, כי כשנבקש מהממשל האמריקאי הבא להירתם ולהמחיש בצעדים מעשיים כמה שההצעה הזויה ופוגעת באפשרות להשיג שלום, אנחנו צריכים לשמש דוגמה". 


רון דרמר. צילום: רויטרס
רון דרמר. צילום: רויטרס

לדברי ארדן, הצעדים שננקטו נגד מדינות כמו ארצות הברית ובריטניה הם סימבוליים. "אנחנו מדינה עם כבוד, ערכים ומדיניות. אם מדינות חושבות שמצד אחד הן יכולות לשתף פעולה עם ישראל ומצד שני לתמוך בהצעות נגדה, עלינו להראות להן שהן טועות.  "די ברור שממשל אובמה עשה מחטף", אמר השר ארדן. "זאת החלטה חד צדדית נגד ישראל וזכותו וחובתו של ראש הממשלה להביע את אי שביעות הרצון של ישראל". לדבריו, "ההימנעות האמריקאית נבעה מאידאולוגיה שגויה והרסנית של הנשיא אובמה, שאת תוצאותיה ראינו בשמונה שנות כהונתו. הוא הותיר מורשת שתביא להרבה חושך במזרח התיכון". 

מאז קבלת ההחלטה, ישראל פתחה בקו תקיף כנגד המדינות שהצביעו בעד, כאשר הצעדים הקשים החלו קודם נגד שגריר ארצות הברית בישראל, דן שפירו, ולאחר מכן עברו לביטול פגישה עם ראש ממשלת בריטניה, נזיפה לשגרירים המעורבים, ובטיול תקציבים ונסיעות למדינות.