האם ערב ההצבעה באו"ם בנושא הבנייה בהתנחלויות נעשה תיאום בין ארצות הברית לפלסטינים? בכיר הרשות הפלסטינית סאיב עריקאת, הכחיש הבוקר (רביעי) את הציטוטים מהפרוטוקולים שפורסמו באתר המצרי "אליום א-סאבע" ורמז כי מוחמד דחלאן ואנשיו הם אלה שעומדים מאחורי הדברים שפורסמו.



לפי הפרסום ברשת ב' הבוקר, עריקאת, שהשתתף בפגישות עם מזכיר המדינה האמריקאי ג'ון קרי והיועצת לביטחון לאומי סוזן רייס, הכחיש את הדברים ואמר כי אלה "שקרים". לדבריו, "מדובר באנשים ששומרים על קשרים עם שר הביטחון אביגדור ליברמן ועם איש העסקים האוסטרי מרטין שלאף על מנת להוכיח את טענת ממשלת ישראל כי ההצבעה באו"ם נעשתה תוך קשירת קשר בין ממשל אובמה לצד הפלסטיני, ובכך הם משרתים את נתניהו".



האתר המצרי שחשף את הפרוטוקולים, שטרם ברור האם אכן הם נכונים, הינו מקורב למשטרו של הנשיא המצרי א-סיסי. לפי הפרסום אמש, קרי ורייס הבהירו כי הם ישתפו פעולה עם הפלסטינים במועצת הביטחון נגד ההתנחלויות על מנת לקבל החלטה "מאוזנת". עוד נכתב כי קרי אמר לפלסטינים כי "נתניהו הורס את האפשרות לפתרון שתי המדינות".



מועצת הביטחון מצביעה על ההצעה נגד ההתנחלויות. (צילום:AFP)




בתוך כך, קרי יישא היום אחר הצהריים (שעון ישראל) נאום בו יציג חזון אמריקני לדרך שבה יש לפתור את הסכסוך הישראלי פלסטיני. בנאום, שיהיה האחרון של קרי לפני סיום תפקידו במסגרת הממשלה היוצא, יציג קווי יסוד להסדר הקבע שלפי ממשל אובמה יביאו לשלום באזור. בירושלים, שמתמודדת עם רצף האירועים האחרונים שיוצרים לחץ מדיני משמעותי, החשש הוא כי העקרונות שיציג קרי לגבי גבולות, פליטים, ירושלים ונושאי ליבה נוספים שמצויים במחלוקת יאומצו על ידי גורמים מדיניים. בפרט, קיים חשש כי הם ישמשו את שרי החוץ בוועידת פריז לשלום שתתכנס בחודש ינואר. 

כזכור, לאחר ההחלטה במועצת הביטחון אמר קרי כי "בארבע השנים האחרונות ביליתי אינספור שעות עם הישראלים ועם הפלסטינים, ובמדינות באזור ובעולם כדי לבחון דרכים לקידום השלום". בימים הקרובים אני אשתף במחשבותיי המפורטות לגבי הדרך להתקדמות בתהליך השלום בהתבסס על ניסיוני בארבע השנים האחרונות". 
נאומו המתכונן מגיע בזמן של מתקפות חסרות תקדים של ממשלת ישראל על הממשל האמריקני המכהן, בעקבות החלטתו של הנשיא אובמה שלא להטיל וטו על החלטת מועצת הביטחון בנוגע להתנחלויות. "זה היה מחטף מביש של ממשל אובמה", אמר מפורשות נתניהו. השגריר בארצות הברית רון דרמר תקף בחריפות בתקשורת האמריקאית ואת אובמה ואמר כי הם ישתפו פעולה עם טראמפ כדי להוכיח שהנשיא המכהן קידם אקטיבית את החלטת מועצת הביטחון.