שר הביטחון לשעבר, משה (בוגי) יעלון, שלף הבוקר (רביעי) את אחד הנואמים היותר חוצבים שלו ומתח ביקורת נוקבת נגד ממשלת נתניהו בכנס כלכליסט. "בימינו, האיום המשמעותי יותר על ישראל הוא איום פנימי: השחיתות השלטונית והממסדית, הפערים החברתיים, השיסוי והפילוג, הניסיונות להשתיק ולסרס כל ביקורת תקשורתית, ההסתה הקשה נגד שופטים, והפגיעה בשלטון החוק ובבית המשפט - כל אלה מחלישים אותנו מדי יום ביומו", אמר יעלון בכנס. "הדברים הללו גורמים לאובדן אמון הפרט במוסדות השלטון, הם גורמים לאובדן אמון בהנהגה. בלי אמון – אין מנהיגות".



על משבר הדיור אמר יעלון "לצערי, תכניות הממשלה בתחום הדיור לא משקפות ראייה כוללת, או טיפול לטווח ארוך, ולכן הן לא מונעות את עליית המחירים. עד סוף 2040 צריך עוד 1.5 מיליון דירות חדשות בישראל. למישהו יש תכנית איך מגיעים לשם? התנהלות שאינה אחראית מובילה בדיוק למצב הזה".



יעלון לא הזכיר בנאומו את ראש הממשלה בנימין נתניהו, אבל בהחלט לא חסך ממנון ביקורת אישית: "כשאני בוחן את הצורך בחשיבה אסטרטגית כלכלית-חברתית ארוכת טווח, למול המציאות הביטחונית המשתנה, אני מוטרד. אני מוטרד כי המציאות הזו מציבה בפנינו אתגרים גדולים, ומחייבת מנהיגות והובלה אחראית, ולא פופוליסטית. וזו, לצערי, אינה בנמצא".



"הייתי שם" אומר יעלון. "ראיתי זאת מקרוב, ונאבקתי בתופעות הללו מבפנים, עד שנאלצתי לעזוב. ראיתי את הגחמות, את האמירות חסרות הכיסוי, את ההתלהמות והשטחיות, את חוסר ההבנה המוחלט בנוגע למשמעות המעשים האנטי-דמוקרטיים שאנו חווים". גם על התנהלות משרד האוצר והעומד בראשו היה ליעלון מה להגיד "בהתנהלות הכלכלית של הממשלה הנוכחית, כמו גם בהתנהלותה ביתר תחומי החיים, קיים הסיכון להחליש את המרכיב החשוב ביותר שלנו – האדם – למול תפיסת הביטחון המשתנה במזרח התיכון.



"ואם הדבר אינו ברור, אומר זאת בפה מלא - בהתנהלות הכלכלית-חברתית והציבורית הנוכחית יש כדי להחליש את הפרויקט הציוני. לא דאעש, לא חמאס, לא חיזבאללה ולא איראן הם האיום העיקרי עלינו – אנו חזקים מהם ונגבור עליהם. האיומים הפנימיים מדאיגים אותי יותר".



את נאומו סיים יעלון באמירות קשות כלפי ממשלת ישראל והעומד בראשה "ממשלה שמשסה את אזרחיה האחד בשני, שמחרחרת ריב ומסכסכת חדשות לבקרים - בין יהודים לערבים, בין אשכנזים למזרחים – שמפרידה ומושלת מתוך הפחדה ופילוג ולא מתוך תקווה ואחדות, צריכה לחלוף מן העולם באופן דמוקרטי, ויפה שעה אחת קודם".