בבית היהודי מחכים לכניסתו של הנשיא הנבחר דונלד טראמפ לתפקידו כדי לקדם את הצעת החוק לסיפוח מעלה אדומים, אבל במקביל מנהלים חברי כנסת בסיעה קמפיין שנועד להכין את הקרקע לסיפוח.  אחרי שאתמול, לפני ישיבת הממשלה, אמר יו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט, כי "עד סוף ינואר אנו, יחד עם כל סיעות הקואליציה, נביא לממשלה הצעת חוק להחלת החוק הישראלי במעלה אדומים", ואמר כי הוא מצפה מכל חברי הממשלה לתמוך בהצעה, היום (שני) התקיים עוד שלב בקמפיין להחלת הריבונות על העיר.



ועדת החוקה של הכנסת קיימה היום דיון מיוחד ביוזמת שדולת ארץ ישראל, בו הוצגו ההיבטים החוקיים והחוקתיים בהחלת הריבונות והחוק הישראלי על מעלה אדומים. בדיון השתתפו ראשי השדולה, ח״כ יואב קיש וח״כ בצלאל סמוטריץ׳, ראש עיריית מעלה אדומים בני כשריאל וסגניו, ויוצגו בו מחקרים מיוחדים שהוכנו לקראת הדיון. בנוסף, בדיון לקחו חלק תושבים ממעלה אדומים, שהציגו את הקשיים הרבים הנגרמים לדבריהם בחיי היום יום של 41 אלף תושבי העיר בשל של אי החלת החוק הישראלי בעירם.



"מדינת ישראל עומדת למבחן"


יושבת ראש הישיבה, ח"כ נורית קורן (הליכוד) פתחה את דיון ואמרה כי  "אני מקווה שמעלה אדומים, שנמצאת בקונצנזוס, תצורף למדינת ישראל. היא אחד מגושי ההתיישבות". ח"כ אוסמה סעדי (הרשימה המשותפת) קטע את דבריה ואמר: "אין שום קונצנזוס. מעלה אדומים זה שטח כבוש". קורן המשיכה: "יש הרבה נושאים שצריך להתאים אותם לחוק הישראלי. יש שם תושבים שיש להם גם חובות אבל גם זכויות".



יו"ר השדולה למען ארץ ישראל, ח"כ יואב קיש (ליכוד), אמר: "אנו בתקופה מאוד מורכבת. בימים האחרונים מדינת ישראל עומדת למבחן. אנו נבחנים על מה יהיו קווי המתאר של מדינת ישראל ואיפה המדינה תהיה הריבון. ינסו להערים עלינו קשיים מבית ומחוץ. ינסו לנגח אותנו משמאל שזה לא דמוקרטיה ומחוץ ראינו מה היה במועצמת הביטחון, אקורד סיום נקמני של הנשיא אובמה, שפשוט ממהלך של אגו, עשה צעד שלא יוביל לשום דבר אלא יגרום נזק. איך טראמפ אמר - נחכה ל-20 בינואר. גם אנו צריכים לחכות עד ל-20 בינואר ואז לפעול".



על כך ענה לו ח"כ סעדי: "זו היתה החלטה פה אחד של כל העולם. לא רק אובמה".



ח"כ קיש: "אני מבין שאתם רוצים שנוריד את הראש ונשתוק אבל אנו מאמינים שרק מדינה שמכבדת את עצמה ועומדת איתן מאחורי עמדותיה תזכה לכבוד מכל העולם. מה שהיה באו"ם זה אקורד הסיום של הנשיא שאובמה. ב-20 בינואר נצא לדרך חדשה. הנושא הראשון כתוב על הקיר באותיות קידוש לבנה - ריבונות על מעלה אדומים. זה לטובת עתידה של מעלה אדומים. מהלך שיפסיק את בלימת הבניה שהיתה שם בשנה האחרונה. כיתות וגנים שנסגרים. תשתיות בעייתיות. 80% מהציבור אמר למהלך הזה כן. זה בקונצנזוס הישראלי. אני רוצה לברך את השר בנט על הצטרפותו למהלך".



ח"כ קיש הוסיף ואמר כי "את המהלך הזה נבצע בנחישות ובאחריות. מבקשי רעתנו ינסו לסכל אבל אנו נפעל. לא טרור הסכינים ולא החזית הדיפלומטית באו"ם יסכלו את המהלך. חלוצי ההתיישבות בנו בכל נקודה היסטורית שמנציחה את הרעיון היהודי כמורשת. הניצחון שלנו הוא פשוט. לכל הספקנים,  יש לי מסר אחד להגיד לכם: אנו נחיל ריבונות לא בזכות הכוח אלא בכוח הזכות".



יו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ שולי מועלם רפאלי, אמרה כי "המטרה היא החלת החוק הישראלי על מעלה אדומים. ההצעה מבקשת לשמור על זכויות אדם של 41 אלף תושבים". ח"כ סעדי הגיב: "אבירי זכויות האדם". ח"כ מועלם: "אתם בעד זכויות אדם עבור מי שלא אזרח ישראל". סעדי: "לא יעזור לכם. הם כובשים. על אפכם וחמתכם. תהיה שם מדינת פלסטין".



לדבריה, "אזרחי מעלה אדומים מקיימים את כל החובות שלהם כאזרחי המדינה ותפקיד הכנסת בשלב הזה להחיל עליהם את כל הזכויות שלהם שיבואו מהחלת החוק הישראלי במעלה אדומים. מדינת ישראל צריכה לעשות את הצעד הזה. אני לא אתעסק מה אמר הנשיא אובמה. תפקידנו הוא להחיל את החוק הישראלי על יהודה ושומרון ומעלה אדומים תחילה, מתוך ראית זכויותיהם של תושבי מעלה אדומים. לא יתכן ש-41 אלף ישראלים שומרי חוק ועשיה שמשקפים את כל חלקי האוכלוסייה הישראלית יחיו כשחרב מונפת על ראשם. הגיע הזמן להסתכל להם בעיניים ולהחיל עליהם את החוק הישראלי. מעלה אדומים היא חלק ממדינת ישראל. השלב הבא הוא החלת החוק הישראלי עליה". 



"אין לנו זכויות כמו לתושבי רמת גן ותל אביב"


ראש עיריית מעלה אדומים, בני כשריאל, בירך על הצעת החוק ואמר כי את מעלה אדומים תכנן והתחיל לבנות ראש הממשלה לשעבר יצחק רבין ז"ל ב-1975 ומאז היא היתה בקונצנזוס לאומי. כל הממשלות בנו שם. לדבריו, אפילו ביוזמת ז'נבה נכתב כי החוק הישראלי יחול על העיר. "אני לא מבין על מה הוויכוח. תושבי העיר משרתים בצבא, משלמים מסים, מתנהגים כמו אזרחים ברמת גן ותל אביב. במעלה אדומים יש אזור תעשייה גדול שהביא לשגשוג של כל האזור מסביבו יהודים ופלסטינים. 4,500 פלסטינים עובדים במעלה אדומים על פי חוקי ישראל. אם במעלה אדומים מרוויחים כ-6,000 ש"ח לחודש כשכל החוקים הישראלים חלים עליהם אני לא חושב שברמאללה וחברון מקבלים את אותן הזכויות".
 
כשריאל המשיך ואמר כי "אנו חיים בשלום עם אבו דיס, עזריה והישובים מסביב. אני מקווה שלא יכניסו בינינו סכסוכים על ידי פוליטיקה. אנו לא קולוניאליסטים. אנו מכבדים אחד את השני ומקווים לעשות פרויקטים משותפים. לגבי החוק, מעלה אדומים מקיימת את חובותיה ולכן אין שום סיבה שלא יקבלו זכויות. עצם זה שאנו עוברים במעבר בידוק, לא כמו רמת גן ותל אביב, אומר שאנו לא שווי זכויות. עצם זה שכל תושב במעלה אדומים מגיע לנקודת בידוק ושואלים לזהותו, אומר שהוא אינו שווה זכויות. עצם זה שדיני המקרקעין במעלה אדומים הם לא כמו בתל אביב או ברמת גן ואנו צריכים להגיע עד ראש הממשלה לסגור מרפסת, אומר שאנו לא מקבלים זכויות. לא יתכן שאני צריך להיות תחת משטר של מנהל אזרחי ואלוף הפיקוד. כשם שהחילו ריבונות על מזרח ירושלים ועל רמת הגולן אין שום סיבה שלא יחילו אותה על מעלה אדומים. העיר הזאת תהיה בריבונות ישראל".

במהלך הדיון התפרצו ח"כ אחמד טיבי וח"כ ג'אמל זחלקאה מהרשימה המשותפת על יו"ר מועצת יש"ע, אבי רואה. בתגובה אמר להם רואה: "אני גר בסמיכות לשכני הערבים ומכיר אותם טוב. אני מגיע. נולדתי בתוניס ואני יודע לחיות ביחד עם ערבים, אם אתם לא תקלקלו. מצבם היום טוב לאין ערוך מחבריהם בשאר מדינות המזרח התיכון".

רואה הוסיף: "מדינת ישראל חוגגת יובל שנים לחזרה אל חבלי מולדת, אליהם הגענו כי הגנו על עצמו. במהלך השנים הוקמו ישובים מפוארים וכיום חצי מליון תושבים מתגוררים כאן, משרתים את המדינה ומחנכים את ילדנו לערכים ולאידיאלים. אני מברך את ידידי בני כשריאל על היוזמה להחלת ריבונות על מעלה אדומים, ומקווה שנזכה לראות החלת ריבונות בעל חבלי יהודה ושומרון".

בהתייחס לחששות הבינלאומיים אמר רואה: "כשמסתכלים על המזרח התיכון מבינים שאין פתרון אחר. כמו שראש הממשלה מנחם בגין החיל את את החוק על רמת הגולן כי זה היה חשוב לעם ישראל, ולא התחשב בחששות שהציגו בפניו, כך צריך לנהוג עכשיו".
 
מגייסים את פרס ושרון לקמפיין

על פי הצעת החוק של ח"כ קיש ושל ח"כ סמוטריץ' החוק הישראלי יוחל על מעלה אדומים. כיום חלים במקום החוק העותמני לצד הדין הבריטי, הירדני והישראלי בצירוף כללים מהמשפט הבינלאומי, והריבון הוא אלוף פיקוד המרכז. הצעת חוק דומה הוגשה בכנסת ה-19 על ידי יריב לוין (ליכוד) אך היא לא קודמה בשל הקדמת הבחירות. על ההצעה הנוכחית חתמו מלבד קיש וסמוטריץ' גם חמישה מבין ששת ראשי סיעות הקואליציה: הליכוד, כולנו, הבית היהודי, ש"ס וישראל ביתנו. בתוך כך, סיעת הבית היהודי תערוך היום את ישיבתה השבועית במעלה אדומים

במקביל להגשת הצעת החוק הושק לאחרונה מסע פרסום המשתמש בדמויותיהם של מנהיגי עבר שלטענת מובילי מסע הפרסום תמכו במהלך הסיפוח. הדמות המובילה שפתחה את הקמפיין היא של נשיא המדינה התשיעי וראש הממשלה לשעבר שמעון פרס.

לדברי מנהלי הקמפיין, פרס קידם ועזר להקים את מעלה אדומים, והצהיר בעבר כי פיתוח מעלה אדומים יבטיח את ביצור ירושלים. הם הוסיפו כי לצדו של פרס "תופיע גם דמותו של ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון שהתחייב: 'מעלה אדומים תיבנה כחלק ממדינת ישראל לנצח נצחים'". 

גוייס לקמפיין. שמעון פרס, צילום: Getty Images
גוייס לקמפיין. שמעון פרס, צילום: Getty Images