אחרי שראש הממשלה, בנימין נתניהו, נחקר באזהרה במשך שלוש שעות במעונו בחשד לפלילים אמש, ההערכה היום (שלישי) היא שחוקרי המשטרה צפויים להגיע למעונו שוב, כנראה עד סוף השבוע, וככל הנראה פעמים נוספות. עם זאת, במשטרה ממשיכים לשמור על איפול כבד בכל הקשור לחשדות החמורים יותר, כדי למנוע שיבוש חקירה ובשל רגישות העניין. ממה שניתן לגלות, בפרשה נחקר ניגוד העניינים החמור בין נותן המתנות לבין התפקידים שנשא או נושא נתניהו. מה שהיה על החוקרים לבדוק הוא האם אותו איש עסקים ידע או שיער כי יקבל מראש הממשלה משהו בתמורה.



חקירתו של נתניהו אמש נוהלה בידי צוות חוקרים בכיר בראשותו של תת-ניצב כורש בר נור, מפקד היאח"ה (היחידה ארצית לחקירות הונאה בלה"ב 433). בין החשדות שנחקרו: קבלת טובות הנאה מבעלי הון המקורבים לראש הממשלה. אותם אנשי עסקים כבר תושאלו במשטרה וחלקם הודו כי העניקו לנתניהו מתנות ואמש עומת ראש הממשלה עם עדויותיהם, וכן עם הצהרות הון שהוא נתן למבקר המדינה.



אמש, לאחר שהחוקרים יצאו ממעון ראש הממשלה בתום החקירה הראשונה, פרסם היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הודעה לעיתונות שבה הסביר כי המעבר לחקירה באזהרה נעשה לאחר שבמהלך בדיקה שארכה כשלושה חודשים, נאספו בחודש האחרון ראיות ששינו את המצב.



מנדלבליט גם ציין כי הטענות נגד נתניהו לפיהן הוא ביצע עבירות של מימון כפול בבחירות 2009, הטיית פריימריז ב-2009 נבדקו אך לא נמצא להן בסיס. עוד ציין מנדלבליט כי לא נתגלו ממצאים עובדתיים לטענות על קבלת טובות הנאה בחו"ל ומימון טיסות על ידי בעלי הון, וגם לא לטענות של מימון כפול לטיסות לחו"ל.



התלוצץ ועקץ


שעות לפני תחילת החקירה ניסה נתניהו לשדר עסקים כרגיל ואף התלוצץ ועקץ את האוםוזיציה ואת אמצעי התקשורת (ראו ידיעה נפרדת). אבל אין לטעות: לקראת חקירתו באזהרה הוא נועץ לפחות עם שלושה עורכי דין מן השורה הראשונה. זאת אף שידוע כבר חודשים כי המשטרה בודקת חשדות נגדו. בשבועות האחרונים, כך דווח, הגיע מידע חדש ומשמעותי, שגרם ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט להורות למשטרה לעבור ממצב של בדיקת חשדות לחקירה באזהרה, מה שעשוי להעיד כי בחומר החדש יש ראיות מוצקות יותר.



החקירה אמש החלה לאחר כשבוע של ניסיונות שעשו במשטרה לתאם מועד לחקירתו של ראש הממשלה, ורק שלשום הצליחו אנשי יחידת להב 433 לקבל מלשכת ראש הממשלה תשובה לשאלה מתי יוכלו להגיע למעון בירושלים כדי להפנות אליו את השאלות הקשות. ככל הידוע, מקורב מאוד לנתניהו סיפק לחוקרים פרטים ומידע רב ערך, שעשויים לקצר את החקירה.



החקירה הוקלטה והועברה ישירות אל צוות בכיר בראשותו של ראש אגף חקירות ומודיעין (אח"מ) במשטרה, ניצב מני יצחקי, אל ראש להב 433, ניצב רוני ריטמן, וכן אל נציגים ממשרד המשפטים, אל הפרקליטים המלווים את החקירה ואל גורמי אכיפה נוספים.



מנדלבליט אישר לניצב יצחקי, המפקח על החקירה כולה, לחקור את ראש הממשלה בהקשר לשתי פרשיות: האחת מצויה תחת מעטה כבד של סודיות וקשורה ככל הנראה לדמות בכירה המקורבת לראש הממשלה, אשר סיפקה מידע רב לחוקרים במהלך הבדיקה, וכן לסוגיה הקשורה לכספים שקיבלו, לכאורה, בני הזוג נתניהו אל חשבונות הבנק של בני המשפחה או אל חשבונות הבנק של גורמים אחרים.



חשד נוסף מיוחס לנתניהו ולבנו יאיר, וגם כאן מדובר בקבלת מתנות שערכן לא מבוטל, בניגוד לנהלים ולהוראות נציבות שירות המדינה. סעיפי החדשות הם קבלת טובות הנאה וכן מרמה והפרת אמונים. נכון לאמש, לפני החקירה באזהרה, לא נכללה קבלת שוחד ברשימת החשדות.