בממשל האמריקני מנסים לרכך את אקורד הסיום הצורם לממשלו של הנשיא ברק אובמה. גורם אמריקאי בכיר אישר בשיחה עם כתבים מדיניים כי אין בכוונת ארצות הברית להסכים לכך שעיקרי נאומו של מזכיר המדינה ג'ון קרי יהפכו להחלטה במועצת הביטחון באו"ם, או לתמוך במסקנות הוועידה שתתקיים בפריז בעוד עשרה ימים.



הגורם הרשמי אמר כי "לתמוך בהצעת החלטה כזו שמתבססת על נאומו של קרי נראית לנו כניסיון לכפות פתרון על הצדדים ובכך אנו לא מאמינים". עוד אמר הגורם הרשמי כי "מזכיר המדינה קרי עדיין לא אישר את הגעתו לוועידת פריז".



עוד אמר הגורם הבכיר כי מדינת ישראל יכולה להרוויח מנאומו של קרי: "ישראל יכולה להרוויח מציון העובדה שבנאומו קרי דורש הכרה בישראל כמדינה יהודית ושמדינות ערב תמכו בנאום למרות שכולל הכרה במדינה יהודית".



ג'ון קרי בנאום ששת העקרונות. צילום: AFP
ג'ון קרי בנאום ששת העקרונות. צילום: AFP



ועידת סרק?



בישראל מתקשים להאמין להבטחות האמריקאיות ולפני מספר ימים אמר ראש הממשלה, בנימין נתניהו בכנס שגרירים: "ועידת פריז היא ועידת סרק. אבל יש סימנים שינסו להפוך החלטות שיתקבלו שם להחלטה נוספת במועצת הביטחון, זה כבר לא סרק. והסימנים הללו הם לא מעטים".



נתניהו הוסיף כי "לכן המאמץ הראשון שאנחנו עסוקים בו כרגע זה למנוע החלטת או"ם נוספת, החלטה נוספת של מועצת הביטחון וכן למנוע גם החלטת קוורטט".



את הדברים אמר הגורם לאחר שלפני כשבועיים מועצת הביטחון של האו"ם אישרה הצעת החלטה המגנה את ההתנחלויות. 14 מדינות תמכו בהצעה, שהעלו ניו זילנד, ונצואלה, מלזיה וסנגל ואילו מדינה אחת נמנעה - ארצות הברית.