עד כמה מסובך ראש הממשלה בפרשה 2000: חקירתו באזהרה בשבוע שעבר של איש העסקים ומו"ל ידיעות אחרונות, נוני מוזס, סיבכה עוד יותר את בנימין נתניהו, שבידי החוקרים הקלטה של שיחה בין השניים, בה הם דנים באפשרות לפגוע בתפוצת העיתון המתחרה, ישראל היום, בתמורה לסיקור אוהד של ראש הממשלה. מהחקירה עולה כי בין השניים התנהל משא ומתן ולא שיחה בודדת אחת. היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, המתין לשמוע את גרסתו של מוזס, ובעקבות דבריו השתכנע – יש לחקור באזהרה ראש ממשלה מכהן. 



עם פרסום פרטי הפרשה בחדשות ערוץ 2 היום (ראשון), נחשפים פרטים חדשים אודות מה שהתרחש במסדרונות אכיפת החוק בתקופה האחרונה סביב הפרשה הרגישה, שזכתה לכינוי "פרשה 2000" והתווספה ל"פרשה 1000", במסגרתה נחשד ראש הממשלה בקבלת טובות הנאה. המידע אודות המשא ומתן לכאורה בין נתניהו לבין מוזס הגיע לשולחנו של היועץ המשפטי לממשלה כבר לפני כמה חודשים, אך בטרם שלח את המשטרה "להתנפל" עליו, ניצב מנדלבליט בפני הדילמה - האם די בחומר כדי להצדיק חקירה באזהרה של נתניהו והאם מדובר בראיות לביצועה של עבירה פלילית.



בצמרת משרד המשפטים, עמה נמנה פרקליט המדינה, שי ניצן, סברו כי ההקלטות אינן מצדיקות חקירה של נתניהו כחשוד בפלילים. מנדלבליט חשב שנכון לחקור קודם כל את מוזס ולהכריע בסוגיה לאחר קבלת גרסתו לדברים. אחרי חקירתו של מוזס באזהרה בשבוע שעבר, הגיעו למסקנה במשרד המשפטים כי גרסת מוזס מחייבת קבלת הסברים מראש הממשלה, והוא זומן לחקירה.



"במשרד המשפטים מתעקשים שלא לפרט"



גם העיתוי של חקירת נתניהו באזהרה בפרשה 2000 אינו מקרי. מנדלבליט קיבל את עמדת ראש אגף החקירות במשטרה, ניצב מני יצחקי, לפיה, משיקולי חקירה, פיצוץ פרשה 2000 יפריע לחוקרים למצות את החקירה בפרשה 1000. יצחקי סבר כי מאחר שפרשת נוני מוזס התנהלה תחת מעטה חשאיות ופרטיה לא דלפו, ניתן להתמקד תחילה בפרשה 1000.



מוקדם מדי להעריך האם פרשה 2000 תניב כתב אישום נגד נתניהו. אנשים נוספים צפויים להיחקר וגם ראש הממשלה עצמו צפוי להיות מזומן לחקירה נוספת. המשמעות הציבורית של חילופי טובות הנאה בין ראש ממשלה למו"ל עיתון ברורות, אך בזירה הפלילית, טובות הנאה כשלעצמן אינן עבירה פלילית. במשרד המשפטים מתעקשים שלא לפרט את סעיפי העבירות שבהן חשוד נתניהו, ומוקדם מדי לדעת האם מעשיו מבססים אישום בקבלת שוחד.



תנ"צ בדימוס זיוה אגמי, ממשרד אגמי כהן, סבג ושות', שימשה בעבר ראש יאח"ה, היחידה המשטרתית שחוקרת כעת את פרשות נתניהו. במסגרת תפקידה, חקרה אגמי חשדות נגד נבחרי ציבור, בראשם ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, בפרשת הולילנד. לדבריה, "מדובר בתיק מורכב מאוד. ההיבט הציבורי של קשר אפשרי בין מו"ל ידיעות אחרונות לבין ראש ממשלה ושר תקשורת הוא חמור, אבל מכאן ועד הרשעה פלילית הדרך ארוכה".



לפי אגמי, "המשימה העיקרית שקיבל צוות החקירה מהיועץ המשפטי לממשלה היא ודאי להביא ראיות נוספות, שיתמכו בראיית ההקלטות. "האם התנהל משא ומתן קודם, האם ישנם מסמכים, מה היה טיב היחסים, האם היו משתתפים נוספים בשיחה. וכמובן, מה הרקע לשיחות וכיצד נוצר המצב שהשניים בכלל מדברים על נושאים כאלה. השאלה היא אם מעבר להקלטות יש ראיות נוספות". 



עוד הוסיפה: "גם את ההקלטה עצמה צריך לנתח. הטון של השיחה קובע את המוזיקה. צריך לבחון את האינטונציה וכן האם ההצעה באה מכיוונו של מוזס או מכיוון נתניהו, וכמובן מה הרקע לשיחות וכיצד נוצר המצב שהשניים בכלל מדברים על נושאים כאלה".