סערת היעדרות חברי הממשלה מהלוויותיהם של נרצחי פיגוע הדריסה בירושלים. יו"ר ארגון יד לבנים, אלי בן שם, פרסם הערב (שני) תגובה חריפה לכך שאף שר לא מצא לנכון לכבד בנוכחותו את קבורתם של סגן יעל יקותיאל, סגן שיר חג'אג', סגן משנה שירה צור וסגן משנה ארז אורבך זכרם לברכה, ואמר כי כבר שנים מוליכים את המשפחות השכולות שולל וכי הפעם המשפחות החליטו שלא להבליג יותר. 



"מאז קם ארגון יד לבנים לא יצאו הורים שכולים לרחובות להפגין", אמר בן שם. "הפעם לא נהסס לצאת לרחובות. גם כשנפגענו קשות לאורך שנים שתקנו והבלגנו בשם הממלכתיות והכבוד לנופלים אך לא עוד. כבר שנים מוליכים אותנו שולל. הבטיחו לנו נוהל מסודר שיבטיח את נוכחותם של שרי ממשלת ישראל וחברי כנסת בלוויות הנופלים. אך דבר לא קרה".



לדבריו, "הפעם החלטנו לא להבליג. אף אחד לא מוכן לקחת אחריות. אנחנו, משפחת השכול, חיים מנפילה לנפילה ומפיגוע לפיגוע. בעוד שבוע כולם ישכחו. אך אנחנו הבטחנו שלא נסכים לזאת יותר. הדואר הנכנס של השרים ושל ראשי הסיעות מלא בפניות שלי לגיבוש הנוהל והסדרתו. לצערי עובר הזמן והמציאות שוב טופחת על פנינו. אני קורא לממשלת ישראל וליו"ר הכנסת להסדיר את הנוהל למען זיכרון הנופלים, חללי מערכות ישראל".



יו"ר יד לבנים, אלי בן שם (משמאל), עם רה"מ בנימין נתניהו ויו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין. צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ
יו"ר יד לבנים, אלי בן שם (משמאל), עם רה"מ בנימין נתניהו ויו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין. צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ



ראש עיריית גבעתיים, רן קוניק, שהשתתף היום בהלוויית בת עירו, סגן יעל יקותיאל ז"ל, אמר: "התביישתי לראות כי לא הגיע אף נציג של ממשלת ישראל להלווייתה של יעל. הייתי מצפה שגם חברי כנסת, כולל חברי אופוזיציה יגיעו. הטיעון שהחוק אינו מחייב אינו מקובל עלי. יש גם חובות מוסריות וציבוריות ולא רק חובות על פי ספר החוקים, ואולי באמת הגיע הזמן לחייב בחוק הגעתם של נציגי ממשלה לכל לוויה צבאית".



כאמור, בעקבות היעדרות השרים הנחה ראש הממשלה, בנימין נתניהו, את מזכיר הממשלה צחי ברוורמן, לגבש נוהל מחייב להשתתפות חברי הממשלה - שרים וסגניהם - בהלוויות חיילי צה״ל שנהרגו בפעילות מבצעית ופעולות טרור.


בעמוד הפייסבוק שלו כתב נתניהו כי שמע בצער על כך "שאף חבר ממשלה לא השתתף היום בהלוויות חיילינו שנרצחו בפיגוע בירושלים. חיילינו הנופלים ראויים לכל כבוד".


עוד לפני הנחיית ראש הממשלה, מסרה מזכירות הממשלה בתגובה, כי "על שרי הממשלה לא חלה חובה להגיע ללוויות, כל שר פועל על דעת עצמו".