השר הביטחון לשעבר משה (בוגי) יעלון התקשה לכבוש אתמול את זעמו. הסיבוב התקשורתי של המאבטח שהשתתף בחיסול המחבל שנהג במשאית, הדיבורים על "אפקט אזריה", שגרם לצוערים להימלט ולא לחסל את המחבל, הרתיחו את יעלון כפי שלא רתח זמן רב.

"בחנתי את האירוע", אמר יעלון בשיחה עם "מעריב", "אז באמת כל הכבוד להתנהגות האישית של המאבטח, לקח 20 שניות לסיים את האירוע. מה רוצים? תסתכלו מה היה בברלין, מה היה בניס. נכון, תמונה של חיילים נסים היא לא תמונה טובה, אבל תמיד היו ותמיד יהיו כאלה שיברחו. בלי קשר לאזריה. תעשו תחקיר, תבדקו אם היו כאלה שהשתפנו. אבל העובדות הברורות והחדות זה שהאירוע נגמר בתוך 20 שניות, שישה או שבעה חיילים וצוערים ירו על המחבל וניטרלו אותו, רוב הקליעים באו מ־16־M ולא מכדורי האקדח של המאבטח, אז לזרוק את זה על אזריה? זה רציני? מה הם רוצים, להמשיך לפגוע בצה"ל? להמשיך לפגוע ברמטכ"ל? להמשיך להעמיק את השסעים בעם ובחברה? לעשות פוליטיקה מכל דבר במקום להנהיג? לחשוב על ספינים במקום על טובת המדינה? אני לא מבין את זה".
ליעלון יש כתובת ברורה: "זו אותה שלישייה - ביבי, בנט וליברמן. זו בעיית מנהיגות. הם ממשיכים לשחק עם הסיפור של אזריה כי זה נוח להם פוליטית. כל דבר מתחבר עכשיו לאזריה. פתחתי בבוקר את 'ישראל היום' והבנתי שאזריה הוא חזות הכל. אתה רואה איך ראש הממשלה, בנט, וגם ליברמן, התייחסו להכרעת הדין, ואתה מבין את הסיפור. לשלושתם יש אינטרס פוליטי ברור כאן. 

פיגוע הדריסה בירושלים. "תמיד יהיו חיילים שיברחו". צילום מסך

"השאלה היא מי ידאג למדינה. אתה רואה איך כל אחד מהם, בדרכו, קורץ לבייס שלו, שזה הימין הכי קיצוני שיש. ביבי עושה מניפולציה על דברי הרמטכ"ל עם 'החייל שלנו', כשהוא יודע שהרמטכ"ל התכוון להגיד משהו אחר לגמרי. אבל זה לא מפריע לו. זה ראוי שראש ממשלה יעשה מניפולציה על דברי הרמטכ"ל של צה"ל? ובמקביל, הוא ממשיך לתקוף אותו, במקום לתת לו גיבוי. ואחר כך הם אומרים שצריך לכבד את הכרעת הדין, אבל צריך גם להעניק חנינה. זה רציני? אתם לא מבינים שאתם קורצים ללה פמיליה וללהב"ה? זו המשמעות של ההתנהגות הזאת. וזה נורא.
"משם זה מתרחב למעגלים אחרים. אתה מסתכל מי הפגין שם, רואה מה קורה ברשת, מסתכל על הסקרים. זה מתחיל מנתניהו, ממשיך עם בנט, שגם כאן אותה קריאה לחנינה, אותו מסר. ואתה קורא בתקשורת המגזרית שלהם איך המסר עובר הלאה, אתה קורא בעלוני בתי הכנסת, ב'מקור ראשון', ב'בשבע'. ליברמן, שהוא הכי ממלכתי, אומר שצריך לכבד את הכרעת הדין, למרות שהוא באופן אישי לא אוהב אותה. אז אחר כך מתפלאים שבא המאבטח דקה אחרי האירוע ומדבר על אפקט אזריה? זו תרבות הקריצה לשוליים הכי קיצוניים, ויש לה משמעות. וזה במקום לתת גיבוי לשופטים, לצבא, לרמטכ"ל".
"אני שואל את עצמי", אומר יעלון, "מה הם רוצים. מה באמת הם רוצים. להמשיך לפגוע בצה"ל וברמטכ"ל? לעשות פוליטיקה מכל דבר? הרי האירוע הזה באמת נגמר אחרי 20 שניות. גם יותר מדי יורים זה לא טוב. אבל הם, לא באמת אכפת להם. חושבים ומתנהגים רק מול הבייס המיתולוגי שלהם, כשלה פמיליה ולהב"ה מכתיבים את הטון ואת הקצב. 

רה"מ נתניהו. "יחד עם ליברמן ובנט, זו אותה שלישייה. זו בעיית מנהיגות". צילום: רויטרס
"מי שמשלם את המחיר זה עם ישראל. מייצרים כאן שסע על נושא שלא יכול להיות במחלוקת. הוא בנפשנו. הופכים כל מי שלא מתיישר איתם לשמאלן. תקשיבו ליה־יה (אלוף יורם יאיר - ב"כ), תקשיבו לאלופים, תקשיבו לרמטכ"ל. מי שלא מגבה את כל שרשרת הפיקוד, מהמ"מ, דרך המ"פ ועד הרמטכ"ל, קורץ לאזריה. עכשיו גם המג"ד שפירא נהיה שמאלן. מה זה הדבר הזה? 
"זה משחק מאוד מסוכן. שוטפים לאנשים את המוח. ואחר כך הרבה משוכנעים שהכל בגללי. שהכל בגלל הרמטכ"ל. שבית הדין הצבאי הוא שמאלני. שכולם שמאלנים. תיכף גם מנדלבליט יהיה שמאלן, ויהודה גליק שמאלן, ובית המשפט העליון שמאלנים, למרות שהנשיאה מבית רוויזיוניסטי בכלל. ככה פותרים כאן מחלוקות. מתייגים מישהו כשמאל וממשיכים הלאה. ואני אומר לך, זה מתחיל מהדג. הוא מסריח מהראש".