הערב (שלישי) התראיין הנשיא היוצא של ארה"ב, ברק אובמה לתכנית "עובדה" עם אילנה דיין וסיפר על יחסיו עם רה"מ נתניהו: "לעתים קרובות כל כך הוצגו המחלוקות בין נתניהו לביני כחילוקי דעות אישיים, וזה לא נכון. יש כמה סוגיות בולטות שיש לנו עליהן מחלוקות ויש נושאים שאנחנו מסכימים. אני חושב שנתניהו מאוד כנה איתי. אני חושב שהתפיסה שלו עוצבה מהעבר האישי שלו ומהעבר הקולקטיבי שמגדירים כוח כשמירה על שטח".



על החלטת האו"ם ממנה נמנעה ארה"ב, אמר: "אני מאמין שזה המהלך החיוני לשלום. הממשל שלי תמך בישראל לאורך זמן בצורה הכי גבוהה שאפשר. אנחנו מעבירים לישראל כשמונה מילון דולר ביום שעוברים לבטחון ישראל והמימון של כיפת ברזל. אני אישית תמיד נתתי גיבוי לישראל להגן על עצמה. עלינו לקדם את השלום. האמון בין ישראל לפלסטינים מאוד נמוך. הנסיבות הפוליטיות לא איפשרו פגישה והפכו מחסום לבניית אמון".



"מה שאנחנו רואים מאז 2009 זה גידול של 39 אחוזים בהתנחלויות זה לא נגזר מהאילוצים הבטחוניים של ישראל ורק בשנה האחרונה יותר מאלף מבנים פלסטינים הועברו והעובדות בשטח הופכות את פתרון המדינה הפלסטינית המאוחדת לבלתי ישים. מה שאמר ג'ון קרי זה שישראל יכולה להיות יהודית או דמוקרטית אבל לא שניהם.



"אני חושב שלהגזמות לפיהן 'בגדתי בישראל' מצד ראש הממשלה אין בסיס. הן עובדות טוב עם הבסיס הפוליטי של נתניהו והבסיס הרפובליקני. יש לי מחויבות לעשות את מה שלראייתי הוא נכון. אני מאמין שזו תהיה בגידה ערכית מצד העולם לא להגן על המדינה היהודית של עם ישראל לא רק כי זוהי מולדתם ההיסטורית אלא גם בגלל מחויבותנו למאורעות ההיסטוריים. אני גם מאמין שהמורשת הטובה ביותר של התנועה הציונית תואמת לערכים שניסיתי לקדם בשנים האחרונות: האמונה בחופש האדם, האמונה בבית המשפט, האמונה שאנחנו מתייחסים לאנשים כשווים. שובר את הלב שלי לראות מצב בו סיכויי השלום מתפוגגים וזה משהו שקורה במנות קטנות".



אף אחד לא אומר שההצבעה באו"ם תואמת בדיוק את אמונותיי. אם זה היה המצב, היינו מצביעים בעד. הרעיון שממשל אובמה חצה גבול הוא טענה מוטעית. מאז 78 טענה ממשלת ארה"ב שהטריטוריה שנכבשה ב'67 היא שטחים כבושים. המדיניות שלנו הייתה להתנגד להתנחלויות. כל ממשל קודם אפשר קבלה של חלק מההצבעות במועצת הבטחון למרות התנגדות ישראל, ואני כן הטלתי ווטו כי חשבתי שיש סיכוי למו"מ ב-2011. מאז ראינו המשך וגדילה של מפעל ההתנחלויות ואני אישית דיברתי עם נתניהו ובתגובה הוא התעלם מאיתנו".



על הנשיא הנכנס דונלד טראמפ ויחסו הצפוי לישראל, אמר: "השאלה המעניינת היא האם תישנו טוב יותר מה-20 לינואר, כשתהיה תמיכה במדיניותו של נתניהו לא משנה מה יהיו עמודותיו ומה יתבצע למען לפתרון שתי המדינות. איני יכול לומר כמה הן יפגעו בתהליך השלום. אני לא אשער השערות לגבי הפעולות של טראמפ.  אם זה מה שמכשיר חבר אז אני סבור שאנו נראה מצבים גרועים יותר בעתיד. הסכסוך לא ייפתר עד שהציבור הישראלי והפלסטיני יסכים לסיים את הסכסוך. אנחנו גם מאוד קשים עם הצד הפלסטיני ודורשים שהאלימות תיפסק".



על נאום קהיר: "הייתי נושא את אותו נאום, נאום שאני מגדיר כנאום של חזון. שלום תמיד נראה נאיבי אבל אם לא היינו משתמשים בחזון ובתקווה לא היינו מתקדמים כמין האנושי. מה שנכון זה שישראל נמצאת בשכונה מאוד קשה. הנקודה שלי לביבי הייתה כזאת: מבחינה היסטורית אני אעשה הכל שביכולתי כדי שישראל תהיה בעמדה של כח, שהיא תוכל להגן על עצמה. אבל עם זאת תקחו סיכונים. לא סיכונים מטורפים או מוגזמים אלא סיכונים מחושבים. אין שום סתירה שאני אגן מפני הרע ביותר וגם אניח חזון לתסריט אופטימי. תמיד היה לנתניהו חבר טוב פה, פשוט ביבי לא הודה בכך".



על איראן: "לגבי הרבה נושאים אני ונתניהו מסכימים. בסוגיה של איראן הייתה לנו מחלוקת. עם זאת כל הדרג הצבאי בטחוני של ישראל מודים היום שמאז העסקה הסיכוי של איראן להגיע לפצצה גרעינית פחת משמעותית. קראו לי מישהו שבגד שאינטרסים של ישראל ויש לנו כעת הוכחות שמראות שבסופו של עניין המשא ומתן שניהלתי בשילוב כל האופציות על השולחן הצלחנו להסיר איום משמעותי מעל ישראל.



על ציוצי טראמפ לגבי ישראל: "אני אגיד את האמת זה מה שנכון התמיכה בישראל בקרב שתי המפלגות היא גדולה בסוף היום. גם אם ישראל לא תפסיק את ההתנחלויות, גם אם היא לא תדבוק במדיניות של שלום, ארצות הברית עדיין תהיה. אבל זה לא אומר שאנו לא צריכים לייעץ לישראל. כל נשיא אמריקאי צריך לקחת בחשבון את האינטרס האמריקאי שהוא שתהיה כאן מדינה ישראלית יהודית". עוד ציין: "רוחות הא-ליברליזם נושבות ויש נטייה גבוהה לייצור קווי גבול והפרדה בין אוכלוסיות. כאפרו אמריקאי אני נזכר בהיסטוריה שלי ובהיסטוריה של העם האמריקאי".



על פעולותיו הצפויות כנשיא הנכנס: "מה שטראמפ לא מבין לגבי התפקיד, זה שנשיאות ארה"ב היא שונה מכל מה שקורה בעולם כי כל דבר שקורה הוא בתחום האחריות שלך. אם יש בעיה מצלצלים לוושינגטון ולא למוסקבה וזה יישאר ככה לאורך חיינו. העולם הוא מאוד מסובך ורק לעתים רחוקות יש פתרונות אלגנטיים. אמרתי לטראמפ מחווייתי בתפקיד שאם אנו לא נטפח ונפקח על הסדר העולמי ואם נרפה ולא נשקיע עבודה בזה אז הסדר העולמי יופר במהרה. ככל שאנחנו חזקים יותר ככה יש לנו יותר מה להפסיד".



על שיחתם לאחר זכייתו בבחירות, אמר: "למען האמת זו הייתה שיחה נעימה דיברנו על הקמפיין על העליות והירידות בקמפיין ואז עברתי לסוגיות ממשל וניסיתי שחיהוא חייב להתאים את האינסטינקט שלך למציאות".