68 מדינות וארבעה ארגונים בינלאומיים - האו"ם, האיחוד האירופי, הליגה הערבית והוועידה האיסלמית - ישתתפו מחר (ראשון) בוועידה "למען השלום במזרח התיכון" שתתכנס במרכז הוועידות של משרד החוץ הצרפתי בפריז. בישראל ממשיכים להחרים את הוועידה וגורמים מדיניים בירושלים כינו אותה בסוף השבוע "ועידת סרק שלא תחייב את ישראל".



רק כ-40 מדינות ייוצגו בוועידה בדרג שרי חוץ, בעוד השאר ישלחו פקידים נמוכי דרג. שני הצדדים המעורבים – הישראלים והפלסטינים – לא ישתתפו בה. זאת לאחר שיו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן (מחמוד עבאס) הודיע כי שינה את תוכניתו המקורית להגיע היום לפריז, לשהות בה במהלך הוועידה ולהתעדכן מפי הנשיא המקומי פרנסואה הולנד על תוצאותיה. בשיחה טלפונית שקיימו אבו מאזן והולנד מסר הנשיא הצרפתי כי מטרת הוועידה היא לאשר את תמיכת הקהילה הבינלאומית בפתרון של שתי המדינות ולעודד את חידוש המשא ומתן הישיר בין ישראל לפלסטינים.



עם זאת הדגישו היום פקידים צרפתים, שהשתדלו להנמיך את הציפיות לגבי תפקידה המעשי של הוועידה, כי אין בכוונתה להקים מנגנון כלשהו אלא להסתפק במנגנונים ויזמות קיימות, כמו הקווארטט או יוזמת השלום הערבית. אבו מאזן כבר הודיע כי בפגישתו עם הנשיא הולנד בעוד מספר שבועות בפריז הוא יבקש ממנו להכיר במדינה הפלסטינית, כפי שעשו כבר 138 מדינות ברחבי העולם. עם זאת, פקידים צרפתים מסרו קודם כי אין בכוונתה של צרפת לעשות זאת בשלב הזה, וכי אין קשר בין תוצאות הוועידה להכרה בפלסטינים.



היום נועדו נציגי המדינות המשתתפות, בהם גם כמה משרי החוץ שכבר הגיעו לפריז, בניסיון להכניס שינויים אחרונים בטיוטת הצעת ההחלטה, ביוזמת ארצות הברית שתיוצג על ידי שר החוץ היוצא ג'ון קרי. עם זאת, הדיונים אמש התארכו ונמשכו עד שעה מאוחרת בכלל חוסר הסכמה על הניסוח הסופי של מסמך הסיכום. בין הנושאים הבעייתיים: לחצם של חלק מן המשתתפים, במיוחד הערבים, לקבע מנגנון מעקב אחר יישום ההמלצות, וכן סעיף הקורא לשני הצדדים "להתנער" מגורמים רשמיים המתנגדים לפתרון של שתי מדינות.



כך או כך, החלטת הסיכום תזכיר את תכניתו של השר קרי להבאת שני הצדדים למשא ומתן ביניהם, וכן תוזכר החלטת מועצת הביטחון של האו"ם בנושא ההתנחלויות. ההחלטה אמורה להביע התנגדות לשינוי בגבולות 1967, כולל ירושלים, למעט מה שיוסכם על ידי שני הצדדים, וכן קביעה כי כל פתרון צריך לענות על הזכויות הלגיטימיות של שני הצדדים, כולל זכות ישראל לביטחון, על פי החלטות 242 ו-338 של מועצת הביטחון. שלוש קבוצות עבודה ימסרו על פעילותן בנושאים עידוד הארגונים האזרחיים בשני הצדדים, עידוד כלכלי להסכם שלום וחיזוק מוסדות המדינה של הרשות הפלסטינית.



הקהילה היהודית המקומית כבר הודיעה כי תקיים מחר לפני הצהריים הפגנת הזדהות עם ישראל ליד השגרירות בפריז. הוועידה כאמור תימשך יום אחד – היא תיפתח בעשר בבוקר על ידי שר החוץ הצרפתי ז'אן מרק אירו, שגם יסכם אותה ויערוך מסיבת עיתונאים לקראת שש בערב. הנשיא הולנד יישא נאום בשעות הצהריים. קרי צפוי לנאום רק בשעות אחר הצהריים.



גורמים מדיניים בירושלים טענו בסוף השבוע כי מדובר ב"וועידה מיותרת, ועידת סרק, שרק מרחיקה את השלום כיוון שהיא מעודדת את הפלסטינים להמשיך לסרב למו"מ ישיר עם ישראל, כפי שנעשה בהסכמי השלום עם מצרים וירדן. כך או כך, הוועידה הזו לא תחייב את ישראל".