ועידת השלום בפריז נפתחה היום (ראשון) ובנאו בה דברים נשיא צרפת פרנסואה הולנד, שור החוץ שלו, ז'אן-מארק איירו. הולנד אמר בנאומו כי הוועידה רוצה לרשום את שאלת המזרח התיכון על סדר היום הבינלאומי, אך הבהיר כי "לא מדובר בהכתבת פרמטרים לפתרון לצדדים. רק מו"מ ישיר בין ישראל לפלסטינים יוכל להוביל לשלום, ועל מנהיגי שני הצדדים לשכנע את אזרחיהם בצורך להתפשר". 



באותה נשימה אמר כי פתרון של שתי מדינות הוא הפתרון האפשרי היחיד, ועל הקהילה הבינלאומית למצוא את הדרך ללוות אותו: "פתרון זה נמצא בסכנה ומנוצל על ידי הקיצונים והטרוריסטים שמתנגדים לו. הפיגוע בירושלים היה הגילוי הנתעב ביותר לכך, והוא ראוי לגינוי כללי". 



עוד שיבח את דו"ח הקוורטט, החלטת מועצת הביטחון בנושא ההתנחלויות ונאומו של שר החוץ ג'ון קרי, שהגיע להשתתף בישיבת אחר הצהריים והתחבק עם שרי החוץ הערבים. הוא האשים ב"ציניות" את אלה שרוצים להשאיר את הסטטוס קוו. 



ועידת פריז העוסקת בחידוש המו"מ הישראלי-פלסטיני, נפתחה הבוקר (ראשון) בהיעדרות מובהקת של שני צדי המתרס. שר החוץ איירו, אמר בראיון לטלוויזיה הצרפתית כי הצעתו של נשיא ארצות הברית הנבחר דונלד טראמפ להעביר את שגרירות ארצות הברית בישראל מתל אביב לירושלים תהיה "פרובוקציה" ש"יהיו לה השלכות חמורות". בשעות אלו, מחוץ לשגרירות ישראל עומדים כאלף מאנשי הקהילה היהודית, שמאשימים את משרד החוץ בצביעות. 



לדבריו, "כמובן שזו פרובוקציה. אני חושב שטראמפ לא יוכל לעשות זאת. זו לא הפעם הראשונה שנשיא אמריקאי מעלה את האפשרות לכך, אבל עד כה אך אחד לא הרשה לעצמו לפעול בנושא". עוד הוסיף איירו כי "אי אפשר להיות כה חד משמעי ולהציג עמדה חד צדדית. צריך לייצר את התנאים לשלום. רבים מהמשתתפים נתבקשו לעקוב אחר תוצאות הכנס. אני גם אדון בנושא עם רקס טילרסון". 



אל הוועידה הגיעו כ-72 משלחות, אך בתוך מספר זה, נרשמת נוכחותם של 32 שרי חוץ בלבד. המטרה שינסו להגיע אליה במסגרת ועידה זו, היא תמיכה מחודשית של פתרון שתי המדינות, יחד עם חבילות סיוע קונקרטיות לייצוב השלום, ובמקביל קביעת אופק מדיני. "אופק מדיני לא יכול להיות של כיבוש נמשך ושל אלימות. אין לנו מטרה אחרת מלבד שלום, ולפי המצב בשטח אין לנו זמן לאבד", אמר איירו. 



בצל הוועידה, איירו השתדל לענות על הביקורת, בעיקר זו של בנימין נתניהו, ולהסביר מדוע למרות הביקורת הנשמעת ממקורות רבים, יש חשיבות לוועידה זו כמו לקודמתה: "הצלחנו להחזיר לסדר היום אחרי שנתיים של משבר ושל התעלמות את השאלה הישראלית-פלסטינית, והוא רושם לזכות התהליך הצרפתי גם את החלטת מועצת הביטחון בנושא ההתנחלויות, 2334", אמר. עוד הוסיף איירו, כי הוא מבטיח משא ומתן ישיר בין הצדדים, בטענה כי ישנה אחריות קולקטיביות להביא את הצדדים למשא ומתן, ולא תיתכן אלטרנטיבה בנושא.




דונלד טראמפ. צילום: רויטרס



"מסר לטראמפ" 



עם זאת, יש לומר שההחלטה הסופית שהוא רוצה להביא לאישור הוועידה אחר הצהריים עדיין לא נוסחה סופית, ויש מי שרוצים להכניס בתוכה התייחסות למנגנון כלשהו למעקב אחר התהליך, או התייחסות לגבולות 67' ולמעמדה של ירושלים, ולשלוח בדרך זו מסר אל נשיא ארה"ב הנבחר דונלד טראמפ, עקב כוונתו המוצהרת להעביר את שגרירות ארה"ב לירושלים.



נוכחות פלסטינית רשמית גם היא נעדרת בוועידה בפריז, מלבד צוותי צילום מטעם הטלוויזיה הפלסטינית שנכנסו ראשונים לאולם הוועידה, כמו גם נציגות מאל ג'זירה מרמאללה. ההנהגה הפלסטינית, כאמור, עוקבת אחר הוועידה מרחוק, ללא נציגים רשמיים מטעמה. יש ציפייה מצד הפלסטינים שהוועידה תעבור גם לפסים מעשיים, ולא תישאר ברמה ההצהרתית.



כאמור, ארגון חמאס לא מתרגש מהוועידה, ואף המטיר ביקורת על המתרחש כעת. "ועידות כאלה כמו זו שנערכת עכשיו בפריז הן ועידות כושלות, הן לא ייתנו שום דבר לסוגיה הפלסטינית", מסר מחמוד עזאר, מבכירי הארגון בעזה.



בין היתר, כחלק מהוועידה, יש דגש על בידודה של ישראל מהעולם. ישנו ניסיון גם להעביר מסר לטראמפ, כי העולם אינו מתרגש מאמירותיו ואיומיו, וכי הסוגיה הפלסטינית עדיין עומדת בלב הסכסוך במזרח התיכון.



 "נשבור את מעגל השנאה והנקמה"



גם אחר הצהריים נמשכו המאמצים על ניסוח ההצהרה הסופית שתתפרסם הערב, ולפי אחד המשתתפים, הוויכוח עכשיו הוא על "מילים" ולא על "תכנים". לפי מקור מצרי, מדובר "רק בהצהרה" ולא בהחלטה ליישום נוסח החלטת מועצת הביטחון. עוד טען כי לדעתו אין כוונה להקים מכניזם ומעקב כדרישת הפלסטינים, וכי אין לצפות שההחלטה תובא למועצת הביטחון. 



עם זאת, נמסר כי משתתפי הוועידה יביעו רצון להתכנס שוב בסוף השנה ולהמשיך בפעולת קבוצות העבודה לעידוד ארגונים אזרחיים בשני הצדדים, תמריצים כלכליים לשלום והכשרת הממשל הפלסטיני. 



מזכיר הליגה הערבית אחמד עבול ריט אמר כי "ועידת פריז מופנית רק נגד מי שרוצה להכשיל את פתרון שתי המדינות ולהמשיך בכיבוש. אי אפשר לקבל עוד את המתכונת לפיה מחדשים את המשא ומתן בלי מסגרת זמנים ומקור סמכות ברור. רבע מאה של משא ומתן מספיקה כדי להגיע להסדר סופי. אי אפשר להמשיך בעוד רבע מאה של תהליך. אני מקווה שהדור הבא של הישראלים והפלסטינים יוכל לשבור את מעגל השנאה והנקמה".



נעדרו מהוועידה. אבו מאזן ובנימין נתניהו. צילום: AFP