הגבלת כהונה תמורת אי העמדה לדין. שרת המשפטים איילת שקד (הבית היהודי) בוחנת הגשת הצעת חוק ממשלתית שתגביל את כהונתו של ראש הממשלה לשמונה שנים מצד אחד, ותמנע העמדה לדין של ראש ממשלה מכהן עד לאחר סיום כהונתו. לדברי שקד, החלק של אי הגשת כתב האישום יחול רק על עבירות צווארון לבן מסוג חטא ועוון, הנחשבות פחות חמורות. בעבירות מסוג פשע ניתן יהיה להגיש כתב אישום גם במהלך הכהונה.  



"כהונה של שמונה שנים מאפשרת מצד אחד זמן רב לעריכת שינויים אמיתיים וליישום מדיניות ומצד שני המשך כהונה מעל פרק זמן זה אינו מחזק את בריאותה של  הדמוקרטיה", אמרה שקד בדברי ההסבר לחוק. "עם זאת בזמן כהונתו של כל ראש ממשלה יש ערך ליציבות שלטונית על מנת לקיים כלכלה יציבה, דאגה לביטחון אזרחי מדינת ישראל ולשמור על כלל האינטרסים של העם". 
 
לטענתה, "בחירות תדירות מובילות לטלטלות של ממש עבור החברה האזרחית וגורעות מיליארדי שקלים מקופת המדינה. אי לכך נכון לדאוג לבצר את המשילות ולהבחין בין מקרים הדורשים הליכה לבחירות מחודשות לבין כאלו שלא. מטרת החוק שמירה על טוהר המידות לצד היכולת למשול".

שקד מבהירה כי החוק לא יחול על ראש הממשלה הנוכחי, בנימין נתניהו. 

החוק לא יחול עליו. נתניהו. צילום: מרק ישראל סלם
החוק לא יחול עליו. נתניהו. צילום: מרק ישראל סלם


בתחילת החודש הגיש ח"כ דודי אמסלם (ליכוד) הצעת חוק שתמנע חקירה פלילית של ראש הממשלה מכהן. "לא תיפתח חקירה פלילית נגד ראש ממשלה בעת כהונתו אלא באחת מאלה: עבירת ביטחון, מין, אלימות או סמים. עבירה אחרת שאם לא ייחקר בעניינה במהלך תקופת כהונתו עלול להיגרם נזק ביטחוני או כלכלי משמעותי", כתב אמסלם בדברי ההסבר לחוק.

עם זאת על פי הצעת החוק של ח"כ אמסלם לעיקרון זה יהיו שני סייגים. ראשית, ניתן יהיה לחקור את ראש הממשלה בעבירות ביטחון, אלימות, מין או סמים שהן עבירות חמורות במיוחד. שנית, ניתן יהיה לחקור אותו גם בעבירות אחרות אם ההימנעות מחקירה במהלך תקופת הכהונה עלולה לגרום נזק ביטחוני או כלכלי משמעותי ועל כן יש דחיפות בקיומה גם במהלך הכהונה.

בצד זאת, אומר ח"כ אמסלם, מאחר שאין זה ראוי כי ראש הממשלה לא ייתן את הדין גם על עבירות אחרות מוצע לקבוע כי תקופת כהונתו של ראש הממשלה לא תבוא במניין תקופת ההתיישנות של העבירה וכך ניתן יהיה לחקור אותו בעניין לאחר תום תקופת כהונתו.