יו"ר הבית היהודי, שר החינוך נפתלי בנט, בירך על ההחלטה לפרסם את דוח מבקר המדינה על מבצע צוק איתן. בנט אמר הבוקר (שלישי) בכנס של המכון למחקרי ביטחון לאומי, דוח צוק איתן הוא "רעידת אדמה ביטחונית". לדבריו, מדוח מבקר המדינה עולה תמונה ברורה: הקיבעון המחשבתי של קברניטי המדינה הוא שורש הכשלים. 



"צריך לומר ביושר: קונספציית הקיבעון הביטחוני קרסה, ואנחנו צריכים לעבור לתפיסת ביטחון חדשה: לא עוד קיבעון ודשדוש, אלא ניצחון. ניצחון ברור ומוחלט. ניצחון שאינו מצריך הסברים ותירוצים. ניצחון שאינו מצריך יחסי ציבור, אלא שמדבר בעד עצמו, ללא מילים. לא עוד מלחמה של 50 יום שנגמרת בתיקו. עלינו לעבור מקיבעון מחשבתי לחדשנות יוזמת. להציב לצה״ל יעד בהיר של ניצחון. כשזה מה שנדרוש, זה מה שנקבל. ניצחון הוא לא מילה גסה, ניצחון הוא המטרה היחידה של צבא היוצא למלחמה. ביטחון אזרחי ישראל תלוי בכך שישראל תחזור שוב לנצח. אני קורא לראש הממשלה לכנס קבינט בטחוני על מנת לדון בלקחי המבצע ובתיקונם".



יעלון: "הדלפת הציטוטים - חציית קו אדום"


שר הביטחון לשעבר משה יעלון התייחס גם הוא לדוח באותו אירוע וכיוון דברי ביקורת כלפי השר בנט: "מנהיגות לא עושה פוליטיקה תוך כדי מערכה צבאית. אני עוקב אחר הדיון הציבורי על דוח מבקר המדינה, מנהיגות אינה חוששת מפרסום דוח גם אם הוא ביקורתי כלפיה לכן אני תומך בפרסומו למעט החלקים שהוחלט לגביהם כי פרסומם עלול לפגוע בבטחונינו. לצערי אני רואה הבוקר שוב פוליטיקאים שאין להם שום קו אדום, למשל בהדלפת ציטוטים חלקיים ומוטים כדי לקושש עוד כמה לייקים בפייסבוק ובטוויטר. לא קשה לדמיין מי עומד מאחורי זה, אבל זו לא מנהיגות".



בהמשך עקץ את ראש הממשלה נתניהו: "מנהיגות גם אמורה לתת דוגמה אישית, מגיעה לנו מנהיגות שאין לנו מה לחקור בה. אמון העם במנהיגות הוא מרכיב חשוב בחוסן הלאומי שלנו. לכן אנו זקוקים למנהיגות עם חזון שמנווטת לפי מצפן ולא עם שבשבת הרוחות בינהן רוחות רעות שהיא מלבה. אנחנו זקוקים למנהיגות שנוכל לסמוך עליה ולהאמין בה".



לפיד: "כשההנהגה מגמגמת הצבא לא יכול לפעול"


גם ח"כ לפיד תקף את ההתנהלות של רה"מ בעת המבצע בנאום באותו כנס: "מה שראינו בקבינט בצוק איתן, מה שמופיע שחור על גבי לבן בדו"ח המבקר, אינו יכול לחזור על עצמו. ראינו ראש ממשלה ששוקע בדיונים טקטיים אינסופיים כדי להתחמק מקבלת החלטות. ראינו עיסוק מתמיד בפוליטיקה בזמן מלחמה. אין מקום לפוליטיקה בזמן מלחמה. צה"ל הוא הצבא הטוב ביותר בעולם, אבל הוא צריך הנהגה מדינית שיודעת מה היא רוצה ויודעת להוביל מהלכים. הצבא לא יכול לפעול בלי פקודות. הוא לא יכול לנצח, אם לא מגדירים לו יעדים.



"כשההנהגה מגמגמת, כשהיא לא יודעת מה היא רוצה, הצבא לא יכול לפעול. כשראש הממשלה מנסה להסתיר את האמת מהציבור, הוא פוגע ביכולתו של הצבא להפיק לקחים ולהשתפר למערכה הבאה. עוצמתו של צה"ל בנויה במידה רבה על תורת הלחימה שלו, ועל נכונותו המתמדת להשתפר. המצב היום הוא שמסתירים במקום לתקן, לא אומרים אמת במקום לשפר, מתעסקים בפוליטיקה במקום להכין את המערכה הבאה.



תמלולי ישיבות הקבינט


הבוקר חשף "ידיעות אחרונות" את תמלולי ישיבות הקבינט המדיני ביטחוני לפני ובמהלך מבצע צוק איתן. מהם עולה כי השר נפתלי בנט דרש אז לפעול ביתר תקיפות נגד המנהרות ונענה לביקורת חריפה משר הביטחון דאז, משה בוגי יעלון. 



בישיבה שנערכה ב-27 ביולי, לאחר שהחלה הפעולה הקרקעית בתוך רצועת עזה, התפתח ויכוח בין בנט ליעלון, לאחר שהאחרון הביא הצעות לפעולה אחרי ששוחח עם מפקדים בשטח. 



"אתה לא תנהל לי את הצבא, אתה לא תבוא לי מהשטח ותגיד לי עושים ככה או לא עושים ככה, שמעת?", אמר יעלון לבנט.


בנט, אז שר הכלכלה, ענה: "אני כן, אם לא מדווחים אמת". 


יעלון: "אני מדווח אמת"


בנט: "עד עכשיו לא ידענו על הפסקת אש"


יעלון: "אני צריך לתת לך דין וחשבון?"


בנט: "בוודאי".



לאחר מכן פנה בנט לרמטכ"ל בני גנץ ואמר לו: "אני מצפה מכם להגיע לקבינט עם תכניות מבצעיות ורוח התקפית. לא אני אמור להביא לכאן תכניות להשמדת מנהרות. תהיו סוסים דוהרים ולא שוורים עצלים".