שינוי מגמה: השר לביטחון פנים גלעד ארדן הציג הבוקר (חמישי) במסיבת עיתונאים במשטרת מחוז תל אביב מדיניות חדשה בנוגע לטיפול במשתמשי קנאביס. בהודעה המיוחדת הציג השר את ממצאי הבדיקה של צוות שבדק את מדיניות האכיפה הקיימת כיום, והמליץ עלאי הפללה כלפי מי שמחזיק בכמות קטנה של קנאביס.



השר ארדן על מדיניות הקנאביס החדשה - "אי הפללה באחריות"

הסיסמא שנבחרה למדיניות החדשה, שעוד דורשת את אישור הממשלה היא: "עוברים לאי הפללה באחריות". לפי השר, ניתן יהיה להביא את המדיניות לאישור הממשלה בתוך כשלושה חודשים. "לרשות הלאומית הוגשה הצעה למדיניות כוללות לכל מה שקשור בטיפול באכיפה בשימוש בסמים", אמר בפתח דבריו ארדן, שכיהן בעבר כיו"ר עמותת "אל סם". השר הדגיש כי לא התקבלו "החלטות חפוזות מבלי להבין את המשמעויות שלהן",  וציין כי המדיניות החדשה "תעביר מסר לנוער לפיו שימוש בסמים הוא דבר רע ומזיק, ומצד שני תיצור אכיפה אפקטיבית נגד נהגים שנוהגים תחת השפעת הסמים". 

 
החידוש הגדול של הנוהל שמוצע, הוא הליך שלא מחייב בהכרח טיפול פלילי נגד צרכני הקנאביס. במסיבת העיתונאים הוצגו מספר שלבים שיינקטו נגד בגירים שנתפסו תחת השפעת סמים. כמו כן הוצג היחס והטיפול בקטינים - שיהיה שונה. "אנו מציגים בשורה אמיתית ומדיניות חדשה", קרא. לאחר מכן פנה ארדן למגיש "הצינור" גיא לרר, שהיה ממובילי המאבק לאי הפללה, ואמר: "ניצחת, אה?"

"ארדן לגיא לרר: ניצחת, אה"? צילום: אבשלום ששוני


מה יהיו העונשים שיוטלו?

לפי השר, "ההמלצה העיקרית של הצוות שבחן את המדיניות הקיימת היא העברת מרכז הכובד מאכיפה פלילית להסברה וטיפול. דבר שני שהוצע הוא הרחבת אמצעי האכיפה. דבר שלישי - שיהיו לנו יותר אפשרויות הסברה". ארדן הסביר מה יהיו העונשים שיוטלו על אלו שיתפסו: "בפעם הראשונה שאדם בוגר ייתפס כשהוא משתמש בסמים, הוא יקבל קנס שגובהו לא נקבע סופית - בסדר גודל של 1,000 שקלים בפעם הראשונה, כמו עישון סיגריה בציבור. בעבירה שנייה - ייקבל כפל קנס".

"בעבירה השלישית - תינתן אפשרות לסגירת תיק פלילי בהסדר מותנה. זה יסתיים בקנס ללא רישום פלילי וללא אזכור". "הסדר מותנה", הסביר השר, "זה חוק חדש שעבר לפני מספר שנים והוא מיושם לאחרונה. לפיו, לא על כל עבירה ננהל תיק פלילי של שנים שנמשך בבית המשפט, אלא נעביר את זה למסלול אחר שיעזור למחוק רישום מהר יותר. זה יהיה בסמכות היועמ"ש - להוסיף עבירה של שימוש עצמי של קנאביס בהסדר מותנה. למשל, המשתמש ילך ל'אל סם' לארבעה מפגשים של התנדבות במקום כלשהו - והתיק ייסגר ויימחק מהר יותר". עוד הוסיף השר כי חייל שייתפס בעת חופשה משתמש בקנאביס - "יקבל את הקנס המנהלתי של 1,000 שקל, ויועבר דיווח לצה"ל.

ומה לגבי קטינים?

"ליועמ"ש ולמפכ"ל יש סמכות ועצמאות ליישם את זה כפי שהם רואים לנכון, אבל ההמלצה של הוועדה היא להתמקד קודם באכיפה במרחב הציבורי ולא בתוך הבתים. בנושא הקטינים, נתמקד תחילה בגישה טיפולית ובמידה והקטין יסרב אז הוא יופנה להליך פלילי", אמר, "בעבירה שנייה של קטינים, נחזור שוב להסדר מותנה, ובעבירה השלישית ומעלה הפנייה תהיה להליך פלילי רגיל, בהתאם לשיקול המשטרה".

נוהגים ומעשנים? מקבילה ל"ינשוף"

כמו כן הציג השר בחינה של מנגנון חדש כמענה לבדיקות סמים לנהגים. לדבריו, "היכולות היום הן להרשיע נהג שנוסע תחת השפעת סמים הן ע"י בדיקת דם או שתן, אך לפי החקיקה בדיקת דם היא פולשנית ורק מי שמעורב בתאונה או נראה לגמרי מסטול - יש לשוטר אפשרות לשלוח אותו לבדיקת דם. על פי בקשתי, בדקנו פתרונות טכנולוגיים חלופיים מהעולם ונמצאו מספר פתרונות כמו בדיקת רוק - זו תהיה בדיקה שגרתית כמו הינשוף לאלכוהול. הבדיקה תוכיח שימוש, אך היישום מותנה בתקנות ובחקיקה".

השר גלעד ארדן במסיבת העיתונאים. צילום: אבשלום ששוני

 

"מעריך שנתניהו לא יתנגד להמלצות"

בסוף דבריו הדגיש ארדן כי לא מדובר באימוץ של המודל הפורטוגלי שמאפשר אי הפללה למי שברשותו יימצאו 25 גרם. כמו כן ציין כי עדיין לא שוחח עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, אך "מעריך שאם צוות ממשלתי הגיש את ההמלצות - ראש הממשלה לא יתנגד להן". עוד הוסיף כי אפשר להגיש את ההמלצות ולהתחיל ביישום המדיניות תוך שלושה חודשים. השר התייחס לשאלה בנוגע לגידול קנאביס ואמר: "חד משמעית אני מתנגד לגידול ואני מתכוון להיות מאוד ברור בנושא הזה. המדינה רוצה לעודד לא להשתמש בסם. שר הבריאות הקים ועדה לקנאביס רפואי. המשטרה תומכת, אבל אני מתנגד להפיכת ישראל ליצואנית".

היוזמה לשינוי המדיניות הגיעה גם בעקבות הצעת החוק ל"אי הפללה" של חברת הכנסת שרן השכל (הליכוד) לפיה אדם מעל גיל 21 הנתפס על החזקת קנאביס לצריכה עצמית יקבל קנס של 300 שקלים (על החזקה בבית) או 1500 שקלים על החזקה בציבור.