ראש לשכתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, יואב הורוביץ, נפגש היום (שבת) עם תושבי עפרה על רקע השביתה הכללית שמתכננים המתנחלים ברחבי יהודה ושומרון, וזאת על רקע כוונת הממשלה לפנות את המאחז עמונה, והבטיח להם לקדם את חוק ההסדרה. על פי דברי הורוביץ, הנחה נתניהו את יושב ראש הקואליציה, דוד ביטן, להביא את החוק להצבעה שנייה ושלישית עוד השבוע.



כזכור, חוק ההסדרה אשר מלבין בנייה בהתנחלויות על שטח פלסטיני פרטי תמורת פיצוי כספי, במקום פינוי השטח כפי שהיה עד כה, עבר בתחילת חודש דצמבר בקריאה ראשונה בכנסת ברוב של 58 תומכים אל מול 51 מתנגדים. שר החינוך נפתלי בנט, הגדיר את אישור החוק לפני ההצבעה כרגע היסטורי, אך גם הבטיח כי מדובר רק בהתחלה של מהלך גדול יותר. "לפני כמה שנים הטבעתי את האמירה: עם לא יכול להיות כובש בארצו, וביום ההיסטורי הזה אנחנו מחוקקים את זה", פתח בנט את נאומו, והמשיך כי "לראשונה הריבון קבע שחצי מיליון אזרחי ישראל שגרים ביהודה ושומרון הם לא כובשים, לראשונה החוק קובע כי הם תושבי המקום, מה היסטורי פה? זה היסטורי פה. היום ביהודה ושומרון כבר יש נינים שנולדו ביהודה ושומרון, וכיום אותם נינים וכולנו קובעים היום שהם תושבי האזור".



מצד שני, נשיא ארצות הברית לשעבר, ברק אובמה, תלה את אי הטלת הווטו על החלטה 2334 במועצת הביטחון של או"ם, שקבעה כי הבנייה בהתנחלויות אינה חוקית, בהעברת החוק. גם היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט התנגד באופן נחרץ לחוק ואף הגדיר אותו כלא חוקתי. במהלך הדיון על החוק, אמר ח"כ בני בגין, חבר הקואליציה היחיד שהצביע נגד החוק, כי ההתיישבות ביהודה ושומרון נורתו בעיות ולבעיות צריך פתרונות. "ראש הממשלה פרט את המתווה לפתרון. פתרון אחראי, מושכל ובגדר החוק. ההצעה הזאת היא לא כזאת. לו הייתה הצעה כזו, לא הייתה הממשלה ממשיכה לחפש פתרון אחר. לכן אתנגד להצעת חוק זו. 'ציון במשפט תפדה' אינה רק הנחייה מוסרית, אלא אמת חכמה. בדרך זו, ורק זו נעמיד שורש בחיינו, בתבונה, בחוכמה בצדק ומוסר".