ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס בכנס סייבר-טק שהתקיים היום (שלישי) בתל אביב למשבר עם מקסיקו ואמר: "אני מנצל הזדמנות זו כדי להסביר או להבהיר למה התכוונתי ולמה לא בציוץ שלי בלילה ההוא". הוא פנה לנשיא מקסיקו ואמר: "חשבתי שזה יעניין אותך, הצבעתי על ההצלחה הכבירה של גדר הביטחון של ישראל ולא התייחסתי למערכת היחסים של מקסיקו וארצות הברית".



לדבריו של ראש הממשלה: "אנו מקיימים, ונמשיך לקיים, קשרים טובים עם מקסיקו ואני מאמין שהם חזקים הרבה יותר מכל מחלוקת חולפת או אי הבנה. ואכן, כבר היתה לי מערכת יחסים ארוכה, פורה ומאוד ידידותית עם נשיא מקסיקו אנריקה פנייה נייטו והיא תמשיך להיות כזאת".  



המשבר עם מקסיקו החל לאחר שנתניהו גיבה בציוץ בטוויטר את החלטת נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לבנות חומה בגבול עם השכנה מדרום. נתניהו ציין שזהו "רעיון נהדר", והזכיר את ההצלחה בהקמת הגדר נגד מסתננים בגבול ישראל־מצרים. מדובר בנושא שנוי במחלוקת בארצות הברית ומה שרק הוסיף שמן למדורה הייתה העובדה שטראמפ מצדו הפיץ בטוויטר את המחמאות שקיבל מראש ממשלת ישראל.

דונלד טראמפ ובנימין נתניהו. צילום:קובי גדעון, לע"מ


"מסע ציד בולשביקי נגד משפחתי"

 
בתגובה הביע משרד החוץ המקסיקני "תדהמה המוחלטת, דחייה ואכזבה מהמסר שהעביר ראש הממשלה נתניהו בנוגע לבניית גדר בגבול". אתמול אף הגדיל לעשות שר החוץ המקסיקני לואיס וידגראי, כשאמר כי "מקסיקו היא ידידה גדולה של ישראל. הציוץ של נתניהו הוא בלתי מובן ונשמע תוקפני. אנו מצפים מישראל להבהרות אשר לעמדתה". 

"הנשיא טראמפ שיבח את הגדר שנבנתה בהנחייתי בגבולנו עם מצרים", אמר אתמול נתניהו בפתח ישיבת הליכוד בכנסת. "הוא אמר שהיא בלמה כמעט כליל הסתננות בלתי חוקית לישראל, ואני אמרתי שהוא צודק. בתגובה הוא עשה 'ריטוויט' לדברים שאמרתי. מזה פרשנים עשו תלי תלים בתקשורת". נתניהו תקף את התנהלות כלי התקשורת בפרשה, ואמר: "אלה אותם פרשנים שאמרו קודם לכן שהייתי צריך לוותר על נכסים ביטחוניים ראשונים במעלה של ישראל למען יחסים טובים עם הנשיא הקודם שהיה בבית הלבן. ועכשיו הם אומרים: 'פגעת במקסיקו, הרסת את היחסים איתם'. מי בכלל התייחס למקסיקו? היו לנו יחסים טובים איתם, יהיו לנו. גם כשיש לנו ויכוחים אמיתיים ולא מדומים, כמו ההצבעה שלהם באונסק"ו". 
 
ראש הממשלה שב וטען כי התקשורת רוצה להפיל אותו. "התקשורת השמאלנית מגויסת למסע ציד בולשביקי נגדי ונגד משפחתי", אמר. "זה קורה בכל יום ובכל ערב, עם חדשות מזויפות. הם מפעילים לחץ על היועץ המשפטי לממשלה כדי שיגיש כתב אישום בכל מחיר. לא היה דבר כזה בתולדות המדינה או המדינות הדמוקרטיות. למה? כי השמאל שולט בתקשורת באופן בלתי דמוקרטי. אני ראש הממשלה הראשון מהימין שמנסה ומעז לשנות זאת. הם עושים כל מה שהם יכולים כדי להיפטר ממני".

גבול ארה"ב מקסיקו. צילום:רויטרס

 
הקהילה היהודית התנערה 


כלי התקשורת במקסיקו סיקרו בהרחבה את המשבר הדיפלומטי עם ירושלים והדגישו את הביקורת הנוקבת של משרד החוץ במקסיקו סיטי. הדיווחים גם לא הסתירו את מורת הרוח של הרשויות המקסיקניות מכך שהציוץ השנוי במחלוקת פורסם זמן קצר לאחר ששר החוץ וידגראי פרסם הודעת הזדהות עם ישראל ועם העם היהודי לציון יום השואה הבינלאומי. "מחאה חמורה של משרד החוץ על התמיכה של נתניהו בחומה", כתב היומון "מילניו".

תשומת לב רבה הפנו כלי התקשורת לעבר הביקורת הנוקבת של הקהילה היהודית במקסיקו, שהתנערה מהציוץ של נתניהו. כמו כן הובלטו דבריו של שר הפנים אריה דרעי, שניסה לשכנע את נתניהו להתנצל בפני המקסיקנים, ואף הציע לפרסם בשמו ציוץ התנצלות. בתוך כך, נקבע אתמול תאריך לפגישה בין נתניהו וטראמפ, והשניים ייפגשו בבית הלבן ב-15 בפברואר.