מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את חוק ההסדרה שנועד להסדיר את מעמדם של אלפי בתים שנבנו בהתנחלויות בשטחים על קרקעות בבעלות פרטית של פלסטינים. ההערכה היא כי בג"ץ יפסול את החוק שהיועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, הודיע כי לא יוכל להגן עליו. 60 חברי כנסת הצביעו בעד החוק ואילו 52 הצביעו נגדו. 



בין המתנגדים היה ח"כ בני בגין (הליכוד). ראש הממשלה בנימין נתניהו עושה כעת את דרכו מבריטניה לישראל, נעדר מן ההצבעה. יצוין כי זו הפעם הראשונה בתולדות המדינה שבה הכנסת מחוקקת חוק שיחול על שטחים שנמצאים מחוץ לתחום השיפוט של מדינת ישראל.



האגודה לזכויות האזרח, שלום עכשיו ומרכז עדאלה יעתרו לבג"ץ


בצמוד לתוצאות הוציאו מספר תנועות הודעה לפיה יעתרו נגדו לבג"ץ, בהם האגודה לזכויות האזרח: "חוק ההסדרה מפקיע קרקעות פרטיות של פלסטינים לטובת מתנחלים והוא מנוגד לדין הבינלאומי. ראש הממשלה הזהיר מפני ההשלכות הבינלאומית של החוק, היועץ המשפטי לממשלה קבע שהחוק אינו חוקתי. את השרץ הזה אין שום דרך להכשיר. האגודה לזכויות האזרח ביחד עם ארגוני זכויות אדם נוספים תעתור לבג"ץ לביטול החוק".



מטעם שלום עכשיו נמסר כי "חוק ההסדרה הוא אות קלון לכנסת ישראל, ועליו חתום אדם אחד - בנימין נתניהו, שמפקיר את עתיד ישראל בידי מיעוט קיצוני, ותומך בחוק שהוא והיועץ המשפטי לממשלה מזהירים ממנו. נתניהו מוכן לאפשר גזל אדמות, לסכן את קציני צה"ל ולגרור את ישראל לבית הדין הבינלאומי בהאג והכל למען הישרדות פוליטית. אל מול הטירוף הזה נהיה אנחנו המבוגר אחראי ונבלום את החוק המסוכן הזה בבג"ץ".



גם מטעם המרכז המשפטי עדאלה נטען כי בכוונת הארגון לעתור לבג"ץ נגד החוק. עו"ד סוהאד בשארה אומרת כי "החוק מפר באורח חמור את זכותם של תושבים ופליטים פלסטינים לקניין. הלכה למעשה, החוק יאפשר הפקעת שטחים נרחבים מידי האוכלוסייה הפלסטינית ופעולה זו נעשית תוך העדפה מוחלטת של האינטרסים הפוליטיים של ישראל ככוח כובש, ושל אזרחים ישראלים שמתנחלים בשטחים הכבושים בניגוד לחוק הבינלאומי".



בנוסף, אומרים במרכז עדאלה כי "השיקול העיקרי העומד מאחורי ההצעה הנו 'הכשרת' התנחלויות בלתי חוקיות בגדה המערבית. תכלית פוליטית זו איננה יכולה להיות ראויה והיא סותרת את החלטת מועצת הביטחון של האו"ם מיום 23.12.16 בדבר אי-חוקיותן של ההתנחלויות הישראליות. בנוסף, החלת החוק על השטחים הכבושים מנוגדת למשפט הבינלאומי, מה גם שהעברת אוכלוסייה אזרחית של הכוח הכובש לשטח הכבוש נכללה כפשע מלחמה בחוקת רומא שהקימה את בית הדין הבינלאומי".



ח"כ סמוטריץ': "יום היסטורי להתיישבות ולמדינת ישראל"


מנגד, חברי כנסת שתמכו בהצעת החוק חגגו את הניצחון. ח"כ בצלאל סמוטריץ': "זהו יום היסטורי להתיישבות ולמדינת ישראל. היום הזה מדינת ישראל קבעה שפיתוח וקידום ההתיישבות ביהודה ושומרון הוא אינטרס ישראלי כפי שמצוין בסעיף המטרה לחוק. החוק קובע שבמקרים בהם מדינת ישראל שלחה את בניה בתום לב להתיישב על אדמות שהם לא אדמות מדינה בעל הקרקע יפוצה כמו במדינת ישראל הקטנה ולא נצטרך חלילה לפנות עוד יהודים מביתם בנחלת אבותינו. מכאן ממשיכים להחלת הריבונות ולהמשך בניה ופיתוח ההתיישבות בכל מרחבי הארץ".



יוזמת חוק ההסדרה, יו"ר סיעת הבית היהודי, ח"כ שולי מועלם רפאלי, מסרה בתגובה לאישור חוק ההסדרה: "זהו יום היסטורי עם אישורו של חוק היסטורי. בתיהם של אזרחים שבנו את ביתם ביהודה ושומרון בעידוד ממשלות ישראל לא יהיו עוד מטרה עבור ארגוני השמאל הקיצוני שחותרים להרוס ולפגוע בהתיישבות. נשיאת בית המשפט העליון צריכה להבין שלבג"ץ אסור להיגרר ולהתערב בחוק שעוסק בסוגיה מדינית מובהקת. במידה וזה יעשה, נפעל לקידום פסקת ההתגברות ולקידום החלת החוק הישראלי ביהודה ושומרון".



גם תושבי עמונה בירכו על החוק: "בשעה שאנו עומדים מול בתינו הנהרסים בזה אחר זה, באותו רגע ממש, נשלמים הליכי החקיקה של חוק ההסדרה שייתן תרופה לאלפי משפחות חלוציות, אחינו ביהודה ושומרון. חוק ההסדרה נולד מתוך השבר העצום והכאב האדיר שלנו תושבי עמונה על חורבן הבית והישוב שלנו. חוק זה, אותו ניסחנו דחפנו וקידמנו בניגוד לכל הסיכויים והתחזיות ואל מול כל המצקצקים בלשונם, נולד וקרם עור וגידים בזכות מאבק עיקש וארוך אותו נהלנו בשנים האחרונות. אמנם החוק שעובר היום ייתן מזור לאלפי משפחות ביוש בהם מאות משפחות בעפרה, אבל הוא לא יהווה נחמה עבורנו.



"אנו, עקורי עמונה, משביעים ביום הזה בוא נמחקו בתינו, את ראש הממשלה שר החינוך שר הביטחון ושרת המשפטים ואת יתר חברי הממשלה והקואליציה - אם לא תעמדו בחובתכם עליה חתמתם בהסכם מולנו, להקים עבורנו ישוב חדש בגזרת בנימין, כי אז לא אנחנו לא ילדינו ולא הציבור כולו, לא נסלח לכם לעולם על אזלת ידכם בהסדרת עמונה".



 "האינטרס הלאומי" 


בערוץ 2 פורסם מוקדם יותר כי ראש הממשלה קיבל מסרים מהבית הלבן בהם התבקש לדחות את ההצבעה עד אחרי הפגישה עם טראמפ. על פי הפרסום, מקור בכיר בבית הלבן ציין כי המסר שהועבר לנתניהו היה יחסית עדין: בלי אישורים חדשים ובלי חוקים חדשים, תדבר על הכל בפגישה עם הנשיא האמריקאי.



קודם לכן, הודיע ראש הממשלה בנימין נתניהו בתדרוך לכתבים בלונדון בתום פגישתו עם ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי. נתניהו אמר לכתבים כי "מעולם לא אמרתי שאני מבקש לדחות את הדיון. אמרתי שאנהג לפי האינטרס הלאומי כפי שאני מבין אותו".



ראש הממשלה הסביר כי "בין ידידים לא מפתיעים, אני חושב שצריך לעדכן ידידים וזה מה שעשיתי ולכן אגיע הערב להצבעה. אני נוהג באחריות ולא לפי תכתיבים כאלה ואחרים". על פי דיווח בגלי צה"ל, ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר לתקשורת הבריטית כי הכנסת תאשר את חוק ההסדרה, וכי טראמפ עודכן בכך.