ועדת המשנה של הוועדה לביקורת המדינה בראשות ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) החליטה היום (שלישי) פה אחד על חשיפת תקציר פרק איום המנהרות מתוך דוח מבקר המדינה במבצע צוק איתן. בשבוע שעבר החליטה הוועדה לחשוף את כל הפרק העוסק בתפקוד הקבינט מדיני ביטחוני במבצע. אלהרר הביעה תקווה כי המבקר יפרסם את שני הפרקים כבר בשבועיים הקרובים.



"תקציר דו"ח המנהרות יפורסם לציבור", אמרה ח"כ אלהרר שהוסיפה כי "הדו"ח עוסק יותר בצד המבצעי ועל כן מידע שיכול לשמש כנגדנו צונזר בהחלטת פה אחד של כל חברי ועדת המשנה, בהמלצת מבקר המדינה ובתיאום עם גורמי הביטחון.  התקציר שיפורסם כולל את הסיכום וההמלצות ומבטא את הדו"ח המלא. אני שמחה על ההתכנסות וההירתמות המהירה להצבעות על פרקי הדוחות  ומקווה שמבקר המדינה יפרסם כבר בשבועיים הקרובים את הפרקים".



 גם בצה"ל ובמשרד הביטחון נערכים לקראת הדוח, למרות שעל פי טיוטות הדוח שדלפו לתקשורת, שני הגופים הללו לא צפויים לעבור טלטלה גדולה ורוב הביקורת צפויה להיות מופנית לעבר ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון לשעבר משה בוגי יעלון והרמטכ"ל לשעבר בני גנץ. 



לצד זה במערכת הביטחון צפויים לענות על כמה שאלות קשות שיעלו מהדוח. בין היתר, האם נכון להיום יש למערכת הביטחון תשובה לאיום המנהרות. על כך אמר גורם ביטחוני למעריב אונליין, כי "אנחנו נמצאים במקום אחר לגמרי ביחס למה שהיינו ערב צוק איתן". לדבריו, "ערב המבצע לא היו לנו המידע והיכולות שיש לנו היום. גם תקציבית וגם מבחינת התשובה לאיום התת קרקעי. אם ערב המבצע היו לנו המון שאלות, כיום יש לנו את כל התשובות ביד".



עוד מבהיר הגורם, כי "יש לנו את התשובות אבל זה לא אומר שיש לנו פתרון מלא ומוחלט לבעיית המנהרות. יש מגוון אמצעים לאיתור מנהרות, כולם טובים וכולם מיושמים, אבל אף אחד מהם לא מביא תשובה לאיתור מנהרה ב-100 אחוז. כולם ביחד, לצד המודיעין, מספקים תמונה של כמעט 100 אחוז". 



מאז מבצע צוק איתן פקדו את משרד הביטחון מאות יזמים ומפתחים שהביאו עימם "פתרונות" לגילוי מנהרות טרור. חלק מהם התבררו כשרלטנים וחלקם הביאו פתרונות בוסריים ובלתי מיושמים. חלק קטן סיפק תוספת קטנה ליצירת התמונה המלאה. אולם הפיתוח של האמצעים לגילוי מנהרות, פיתוח שנחשב סוד מדינה שמור מאוד, פותח ברובו על ידי התעשיות הביטחוניות, שם עמלים כדי לספק מענה מלא לתופעה שאף אחד בעולם לא יודע להתמודד עמה. 



"אני יכול להגיד בהקשר הזה רק דבר אחד", מסכם הגורם. "התחלנו בפיתוח אמצעים ממקום מאוד נמוך בעולם והיום אנחנו המתקדמים ביותר והעולם כולו בא ללמוד מאתנו איך להתמודד עם מנהרות טרור. אנחנו במקום אחר לגמרי".