יושב ראש הרשימה המשותפת איימן עודה פרסם הבוקר (ראשון) מאמר בעיתון הניו יורק טיימס בו הוא תקף באופן חריף את ראש הממשלה בנימין נתניהו ואת הנשיא החדש דונלד טראמפ, והאשים אותם בכך שהם "חולקים השקפת עולם פוליטית של שליטה באמצעות שנאה ופחד". עודה הזכיר במאמרו את הצו שהוציא ממשל טראמפ נגד כניסת מוסלמים משבע מדינות במזרח התיכון, צו שביצועו מעוכב על ידי המערכת המשפטית בארצות הברית, ואת חוק ההסדרה, שמאפשר למדינה לכפות פיצויים על פלסטינים אשר על אדמותיהם נבנו התנחלויות, במקום הריסת המבנים.

"מאז מערכת הבחירות האחרונה בישראל, ב-2015, נתניהו הפך את האפליה נגד אזרחי ישראל הפלסטינים לאבן יסוד במדיניותו; מדיניות הקרקע והדיור של ממשלתו היא אחת הדוגמאות הכואבות לכך", כתב ח"כ עודה, והוסיף כי "זוהי מדיניות בת עשרות שנים, אך נתניהו הפך אותה לכלי לניגוח פוליטי. לפני כמה שבועות, כאשר התבהר שהמדינה תיאלץ לציית להחלטת בג״ץ ולפנות את ההתנחלות הבלתי-חוקית עמונה, שנבנתה על אדמה שנגנבה מפלסטינים בגדה המערבית הכבושה, הכריז נתניהו שבכוונתו להרוס את בתיהם של ערבים ברחבי הארץ בתגובה. ראש הממשלה לא איים לשווא. כמה שבועות מאוחר יותר הגיעה המשטרה בכוחות עצומים וחמושים להרוס את הכפר הבלתי מוכר אום אל-חיראן".

הריסת בתי אום אל חיראן, צילום: הדס פרוש, פלאש 90
הריסת בתי אום אל חיראן, צילום: הדס פרוש, פלאש 90
את מאמרו סיים עודה בכך ש"התייחסותו של נתניהו לאוכלוסייה הערבית כאל גיס חמישי היא גזענית כשלעצמה, אך היא גם חלק ממהלך פוליטי מחושב. מר נתניהו יודע שיריביו מהשמאל לא יחזרו לשלטון ללא תמיכתן של המפלגות הערביות. גם מנהיגי מפלגת העבודה יודעים זאת. אך במקום לנהוג ביושרה, העבודה מחקים את האסטרטגיה של נתניהו, ומתייחסים אלינו לא כאל בעלי ברית חשובים כאם כמצורעים. עצם קיומם של כפרים בלתי-מוכרים היא אולי הדוגמה המובהקת ביותר לאכזריותה של המדינה כלפי אזרחיה הערבים. יש מקום לכולנו, בנגב ובשאר הארץ. ברגע זה, האחריות המוסרית המוטלת עלינו היא לבנות אופוזיציה העומדת על עקרונותיה ומתגברת על פוליטיקת השנאה והפחד. אני אמשיך לעבוד למען עתיד צודק, דמוקרטי ומשותף".

עיתון הניו יורק טיימס הוא מהקולניים שבמתנגדי טראמפ, לפני ואחרי היבחרו לנשיאות. בין השאר פרסם הטיימס במהלך הבחירות כי טראמפ הטריד מינית עשרות נשים ובחודש אוקטובר האחרון פרסם מאמר דעה בו קרא לנשיא הקודם ברק אובמה לפעול במועצת הביטחון למען פתרון שתי המדינות.