מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק השיפוט הצבאי (תיקון מס' 73), התשע"ז-2017, של ח"כ ענת ברקו, בתמיכה של 23 ח"כים מול שישה מתנגדים. החוק מציע כי בפקודות הצבא יקבעו הוראות בדבר זכותו של חייל חובה לבקש המלצה לקיצור או ביטול "תקופת ההתיישנות" או "תקופת המחיקה" של רישומים במרשם הפלילי בגין עבירות שביצע לפני שהחל את שירותו. המלצה כאמור תוגש לנשיא המדינה בסמוך לתום תקופת שירותו של חייל החובה או לאחריה. כן מוצע כי צה"ל יביא לידיעת חיילים ומיועדים לשירות ביטחון שלהם רישום פלילי כאמור, את ההוראות שייקבעו בפקודות.



בדברי ההסבר נכתב: "השלמת שירות סדיר תקין יכולה לאפשר למי שחטא בגיל צעיר למחוק את רישומו הפלילי ולפתוח פרק חדש בחייו כאזרח מועיל. כיום קיים הסדר מקל על מחיקת העבר הפלילי בפקודות הצבא (הוראת קבע אכ"א 33-03-05) אולם הסדר זה הוא וולונטרי. הצעת החוק באה לעגן את מחויבות המדינה להסדר כזה בחוק.



בנוסף, הצעת החוק מחייבת את הצבא להביא לידיעת המתגייסים את פרטי ההסדר סמוך למועד גיוסם לצבא. זאת על מנת להראות להם מוקדם ככל האפשר כי שירות צבאי תקין עשוי לסייע להם למרק את עברם הפלילי שנעשה טרם גיוסם. דבר זה עשוי לעודד את המוטיבציה לשירות תקין של מי שמעדו בטרם התגייסו לצבא".



ח"כ ברקו: "החוק הזה מגביר את המוטיבציה לגיוס ומאפשר לחיילים לצאת מהצבא עם גיליון נקי. אנשים שהוכיחו את מחויבותם לחברה, ומגיע להם שימורק עברם, לא זוכים להסדרים כאלה כי אפילו לא מביאים אותם לידיעתם. חיילי צה"ל אשר אנו כופים עליהם בחוק להקדיש מזמנם לטובת המדינה, לפיכך אנו חייבים להם חוב גדול. אם יתאפשר להם לעבור את התהליך, במקום לזרוק אותם למחוזות הפשע, הם יוכלו להתחיל את חייהם האזרחיים עם גיליון נקי וכך יהיו עוד הזדמנויות שפתוחות בפניהם. חיילי צה"ל ממלאים את חובתם למען המדינה והגיע הזמן שאנחנו נמצא את המחויבות שלנו כלפיהם."