שגריר ישראל במצרים, דוד גוברין, הוחזר לארץ לפני מספר שבועות, כך על פי גורמים ישראלים, שהתראיינו היום (שלישי) לטלגרף הבריטי. מקורות במצרים אמרו כי גוברין הוחזר בסוף חודש דצמבר עקב איום ממשי בטחוני לחייו. לאחר מכן אישר השב"כ את הדיווחים ומסר בתגובה כי "בשל שיקולים ביטחוניים הוגבלה חזרת צוות השגרירות של משרד החוץ לקהיר".



לפני כשלושה חודשים הגיעה למערכת הביטחון התרעה חמה עם חשש לפגיעה בצוות שגרירות מצרים כולל בשגריר עצמו. המצרים העבירו את המידע לישראל ולאחר הערכת מצב שנערכה הוחלט לא לאפשר לצוות השגרירות הישראלי לחזור לשגרירות במצרים.



הארגון שעומד מאחורי האיום הוא "חאסם" השייך לפלג קיצוני ואלים מאוד של האחים המוסלמים במצרים שמאז הדחתם הארגון מכוון פיגועים לעבר בכירים במצרים, שוטרים, אנשי כוחות הביטחון וסמלי ממשל כמו שגרירויות.



יצוין כי מאז אירועי ספטמבר 2011 הוחלט במערכת הביטחון לאפשר לצוות השגרירות הישראלי לעבוד בזמנים מוגבלים במצרים. כלומר, הצוות נוסע ליום עד שלושה ימים בשבוע וחוזר ארצה. ולכן באחת הפעמים לאחר שהגיע המידע המודיעיני הוחלט לא להחזיר את הצוות למצרים עד להודעה חדשה.



א-סיסי, צילום: רויטרס
א-סיסי, צילום: רויטרס



גוברין מונה לתפקיד השגריר במצרים בפברואר 2016, אז בחרה בו ועדת המינויים של משרד החוץ במקומו של חיים קורן, אשר ביקש לשוב ארצה אחרי שכיהן כשנתיים בתפקיד. באוגוסט 2016, מונה גוברין רשמית לתפקיד שגריר ישראל ה-13 בבירה המצרית, לאחר שהגיש את כתב המינוי שלו לנשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי.



המקרה מבליט את הקשיים בהם נתקלת ישראל באבטחת השגרירות במצרים, שיחד עם ירדן נחשבות למדינות הערביות היחידות בהן יש לישראל שגרירים. כזכור, ישראל ומצרים חתמו על הסכם שלום ב-1980, אבל מערכת היחסים התאפיינה לרוב ב"שלום קר". בזמן ששתי הממשלות משתפות פעולה במגוון נושאים, דווקא ביקור אזרחים ישראלים במצרים נחשב לכמעט בלתי אפשרי.



ב-2011 הגיע המון אל שערי השגרירות בקהיר, וכלא שישה אנשי ביטחון ישראלים, שהתחבאו בחדר בטוח בבניין. הישראלים חולצו בסופו של דבר לאחר שהכוחות המצרים הגיעו למקום, כשארצות הברית התערבה ודרשה שלא ייעשה לישראלים כל רע. מאז עברה השגרירות למבנה קטן יותר.



בעוד ששגרירים אחרים יכולים לנוע בחופשיות בקהיר וברחבי המדינה, השגריר המצרי נמנע מלטייל והוא מסתובב עם אבטחה כבדה סביבו. גוברין דובר ערבית, וכתב בעבר את הדוקטורט שלו על השחרור הערבי. ביולי האחרון פרסם גוברין סרטון בו דיבר על ההשפעות של המדינות אחת על השנייה וקיווה להתחממות נוספת ביחסים: "שכן קרוב עדיף מאח רחוק", אמר במהלך הנאום.



שגריר ישראל לשעבר במדינה, אלי שקד, סיפר על השגרה שלו ואמר: "היו ימים שבהם הוזהרנו לגבי האפשרות שנוכל לצאת מהאזור. שמרו עלינו גם מטעם מצרים וגם מטעם ישראל. היו ימים שגם התרעות אבל תמיד נשארנו במצרים. זה היה שונה אז. בימים האלה בעיות הביטחון קשות יותר".



"מצרים מחויבת לשלום עם ישראל"



לפני כחודשיים התייחס שגריר מצרים בישראל, חזאם חיירת, במהלך כנס הדיפלומטים של הג'רוזלם פוסט ליחסים בין המדינות ואמר כי "מצרים מחויבת לשלום עם ישראל". חיירת התייחס לסכסוך הישראלי-פלסטיני ואמר כי פתרון שתי המדינות הוא הפתרון האפשרי היחיד. לאחר מכן הביע השגריר חשש מהחוק הנוגע לפינוי עמונה ואמר: "אנחנו מודאגים מכך שחוק ההסדרה יפגע בתהליך השלום ואנחנו בטוחים שאמונתנו בשלום תעזור לנו להתגבר על כל מכשול".