דונלד טראמפ כעס: בתחילת 1984 הגיע למשרדו מכתב ממו"ל העיתון "חדשות הדראג סטור" המברך אותו על רכישת רשת דראג סטור גדולה. טראמפ היה אז בעלים של קבוצת הפוטבול ניו ג'רזי ג'נרלס ועסק בנדל"ן, אבל מעולם לא רכש רשת חנויות. די מהר התברר שלמו"ל הנמרץ הייתה טעות קטנה. האחים ג'ולס ואדי טראמפ הם אלה שרכשו את רשת החנויות "פיי אנד סייב", ולא דונלד טראמפ. האיש שיום אחד יהיה נשיא ארצות הברית לא התמהמה.



עורך הדין שלו שלח לאחים מכתב זועם, שבו דרש מהם לשנות את שם החברה שלהם מ"קבוצת טראמפ" לכל שם אחר שירצו בו ובלבד שלא יכלול את המילה "טראמפ". האחים סירבו. אנחנו אנשי עסקים ידועים, הסבירו, ואף צירפו כתבה מ"פורבס", שנת 76', העוסקת בהם, לטענתם הרבה לפני שמישהו שמע על דונלד טראמפ.



דונלד טראמפ לא השתכנע. הוא תבע את השניים בבית המשפט בטענה שהם זוג מהגרים המבקשים להיבנות משמו הטוב. התביעה נדחתה בתום חמש שנים של דיונים, משום שהאחים טראמפ הוכיחו כי בטרם רשמו את החברה שלהם אצל רשם החברות האמריקאי, הם בדקו אם השם “טראמפ" שייך למישהו מלבדם ומצאו חברות הקשורות לממתקים ולייצור נייר טואלט, אבל אף לא רישום אחד שקשור לעסקי הנדל"ן של דונלד טראמפ. אף על פי שעברו מאז למעלה מ-30 שנה, זו עדיין נחשבת לאחת התביעות המופרכות של הנשיא האמריקאי, שקיבל את ההפסד ברוח טובה ואף אמר לתקשורת כי “האחים טראמפ הם בחורים טובים".



היריבים לשעבר עדיין נדרשים זה לזה. אחרי הבחירות האחרונות בארצות הברית אמר ג'ולס טראמפ כי הוא מאמין שהבחירה של הנשיא החדש תיתן קפיצה לשוק הנדל"ן בדרום פלורידה, שם האחים מרכזים את מרבית פעילותם. “יש נשיא שהגיע מתחום הנדל"ן ומה שלא יגידו עליו, הוא איש עסקים מוצלח שיעשה דברים טובים לתחום הנדל"ן".



 מתחת לרדאר


אלא שעם כל הכבוד להאטה בשוק הנדל"ן בדרום פלורידה, יש דברים שאפילו נשיא ארצות הברית הנבחר לא יכול לסדר לאחים בעלי השם הזהה לשמו, שהם גם הבעלים של חברת חיפה כימיקלים, המחזיקה ברשותה את מכל האמוניה במפרץ חיפה. ביום ראשון השבוע קבע בית המשפט כי בתוך עשרה ימים יש לממש את צו הסגירה שהוציאה העירייה בשבוע שעבר (בפעם השלישית), לרוקן את מכל האמוניה ולא למלא אותו מחדש (סמוך למועד סגירת הגיליון, בעקבות ערעור של חיפה כימיקלים, הוציא בית המשפט צו עיכוב לדרישה עד לדיון נוסף בעניין ב-26 בחודש).



בדרך לסגירה. מכל האמוניה בחיפה, שנמצא בבעלות האחים טראמפ. צילום: מקס ילינסון



עד כמה מסוכן מכל האמוניה? בשבוע שעבר התפרסם דוח מקצועי שהוזמן על ידי עיריית חיפה הקובע שמערך האמוניה - הן הייבוא באונייה למפרץ חיפה והן המכל עצמו - מהווה סיכון קטסטרופלי וצפוי להסתיים במוות ובנזקי בריאות למאות אלפי בני אדם בחיפה ובקריות. הדוח מזהיר מקריסת המכל בן 40 השנה ומפיגוע טרור באונייה המייבאת את הכימיקל הרעיל לנמל חיפה. פיגוע כזה יעמיד 600 אלף בני אדם באזורי המגורים הסמוכים לו בסכנת מוות. בחיפה כימיקלים אמרו בתגובה שמסקנות הדוח נפסלו בעבר על ידי גורמי הביטחון.



אף על פי שהשפעתם על בריאותם ועל חייהם של אלפי בני אדם בחיפה ובקריות עצומה, האחים טראמפ מעדיפים לעבוד מתחת לרדאר ונמנעים מלהתראיין בנושא. רק פעם אחת, לפני כחצי שנה, בטקס חנוכת מפעל דשנים בדרום ארצות הברית, הזכיר ג'ולס טראמפ את חיפה כימיקלים. "קבלת הפנים הדרומית ותחושת הכבוד מתאימות לערכים שעל פיהם פועלת חיפה כימיקלים", אמר. עוד הוא הוסיף שחיפה כימיקלים פועלת מתוך מסירות לאיכות וכינה את אלף העובדים של החברה "אבן הפינה של העסק". לבד מזאת, טראמפ מעולם לא הזכיר את חיפה כימיקלים. הרבה יותר נעים לדבר על מגדלי מגורים יוקרתיים בדרום פלורידה מאשר על מכל אמוניה השרוי במחלוקת.



בכלל, האחים טראמפ ממעטים להתראיין. ג'ולס עוד עושה זאת לעתים נדירות, אדי כלל לא. לראיון במסגרת הכתבה הזו הם סירבו בנימוס. חלק מהאנשים שאליהם פנינו סירבו לדבר עליהם ולפחות אדם אחד שהיה קשור איתם בעסקים הוחתם, עם סיום עבודתו, על הסכם האוסר עליו, כמו גם עליהם, לפרסם את רשמיהם ההדדיים.



הם לא אוהבים להיות בתקשורת, מסבירה בת דודתם, נעמי סטוצ'ינר, שהקימה, בסיועם של האחים טראמפ, את בית איזי שפירא המטפל בילדים עם צרכים מיוחדים. “בניגוד לקבלנים אחרים בפלורידה, שרוצים להתפרסם, האחים טראמפ הרבה יותר שקטים", אומר למוסף עיתונאי מקומי בפלורידה המרבה לסקר את עסקי הנדל"ן של האחים. הוא מבקש לשמור על עילום שמו ואומר: "ג'ולס טראמפ הוא אדם אדיב ומנומס, כמעט סבא בהתנהגותו, אבל אם מרגיזים אותו, כפי שאני עשיתי בכמה סיפורים שפרסמתי עליו, הוא עלול לכעוס".



האחים טראמפ רכשו את השליטה בחיפה כימיקלים לפני כתשע שנים. החברה, שמייצרת דשנים כימיים ומחזיקה במכל האמוניה המשמש, בין השאר, לייצור הדשנים, הוקמה ב–1968. בשנותיה הראשונות הייתה חברה ממשלתית, בתחילת שנות ה-80 נמכרה לחברה אמריקאית מתחום הדשנים. שש שנים אחר כך, ב–86', אריה גנגר, איש עסקים ישראלי–אמריקאי שהיה מקורב לאריאל שרון, קנה את חיפה כימיקלים אחרי שביאטריס, החברה האמריקאית, הגיעה למסקנה שההחזקה בחברה החיפאית איננה משתלמת. שרון היה אז שר המסחר והתעשייה ובתפקידו היה אחראי למכירת החברה.



גנגר הפך את חיפה כימיקלים מחברה ציבורית לפרטית ודי מהר זכה בשורה של הקלות. לחברה ניתן מעמד של אזור פיתוח ב', שזיכה אותה במענק ממשלתי נדיב ואילו מכל האמוניה קיבל את התואר "מפעל מאושר", שמקנה הטבות מס שונות ומענקים. בניגוד לתחזיות הראשונות, התברר כי גנגר ושותפיו, ביניהם משולם ריקליס, הרוויחו סכומי עתק בחיפה כימיקלים, אם כי היו גם שנים של הפסדים.



ניסיונות של מומחים מהטכניון להתריע על הסכנה שבמכל האמוניה נענו, לפחות פעם אחת, במכתבים המזהירים מתביעת דיבה. על מבקר המדינה קשה היה לאיים בתביעה דומה, אחרי שבדוח משנת 2001 הזהיר מפני ההשלכות של רעידת אדמה על המכל. ב–2005 הזהיר פיקוד העורף שמערכת המיגון של המכל אינה מתאימה לדרישות. דוח ועדת שפיר מ–2006 קבע שהמכל אומנם מוגן אבל במקרה של פגיעה ישירה האמוניה עלולה להתפרץ ולסכן את הסביבה. בשנים האחרונות נשקלה העברת המכל למישור רותם בנגב, אולם אף חברה לא ניגשה למכרז להקמת מכל אמוניה חדש. השר לאיכות הסביבה, זאב אלקין, אמר לאחרונה שחיפה כימיקלים לא ניגשה למכרז, לא הציגה חלופות למיקום של מכל האמוניה, לא התחייבה ללוחות זמנים לפינוי המכל הקיים ואף טענה בשימוע שמצבו של המכל טוב. חיפה כימיקלים אמרה בתגובה על הסערות האחרונות שהיא פועלת על פי החוק.



 המעשה הנכון


אל תוך הקלחת הזו נכנסו האחים טראמפ באוגוסט 2008. שבע שנים לפני כן הם קנו קצת פחות ממחצית המניות של חברת האם האמריקאית, טרנס ריסורסס, אחרי שזו נקלעה לקשיים. את הקשר יצר ריקליס, מכר משותף. האחים טראמפ הצטרפו לדירקטוריון החברה אבל לא גילו עניין רב במתרחש. לצד השותפות העסקית שמרו על קשרים חמים עם גנגר, אם כי החברות הלבבית לא סייעה לעסקים: חיפה כימיקלים צברה חובות של מאות מיליוני דולרים ורוכשים פוטנציאליים כמו משפחת עופר וארקדי גאידמק החלו לגלות עניין בחברה, אבל נעלמו אחרי מלחמת לבנון.



האחים טראמפ וגנגר, שנותרו עם חברה מפסידה, ניסו להגיע להסכם פריסת חובות עם בנק הפועלים ולהסדיר את הקשר העסקי ביניהם בצורה מחודשת, אבל אז רכשו האחים מבנו של גנגר, שגיא, את החזקותיו בחברה, ללא ידיעת אביו, והפכו לבעלי השליטה בה. לא קשה לתאר את תחושותיו של גנגר, שראה בטראמפים חברים ושותפים עסקיים קרובים. הטראמפים, מצדם, היו בטוחים שהם עשו את המעשה הנכון כדי להציל את החברה.



מאז הם שם, ידועים, כאמור, רק למעטים. אדם המכיר אותם מאותה תקופה אומר שאינו מבין איך קרה שהם אינם מוכרים כאן כלל. "מן הראוי שיכתבו עליהם בארץ כדי שיכירו אותם כאן", הוא אומר. החשאיות, במקרה של מכל האמוניה, מועילה. בניגוד למשפחת עופר, שמם של האחים טראמפ לא נקשר לזיהום האוויר במפרץ חיפה. הם נותרו אלמונים גם אחרי שלפני כחצי שנה חיפה כימיקלים נקנסה על ידי המשרד לאיכות הסביבה ב–3.5 מיליון שקל, עקב זיהום יתר בין נובמבר 2015 למרץ 2016.



בחברה טענו שהמדידות לא היו ראויות. בתחילת השנה פורסם דוח של עמותת אזרחים למען הסביבה, שמצא שבארבע השנים האחרונות קרו עשרות אירועים הקשורים לחומרים מסוכנים במפעלים שונים במפרץ חיפה, בהם גם בחיפה כימיקלים. לפני כשש שנים הודיע המשרד לאיכות הסביבה שחיפה כימיקלים היא החברה היחידה מבין החברות שפועלות באזור שסירבה לשלם עבור ניקוי נחל הקישון.



הרשויות הזהירו. הפגנה נגד מכל האמוניה בחיפה. צילום: באדיבות עמותת "צלול"



בת הדודה סטוצ'ינר אומרת שהיא אינה מכירה את עסקי המשפחה ואינה יכולה לומר איך משפחה נדבנית כמו האחים טראמפ קשורה גם למפעל שנוי במחלוקת כמו מכל האמוניה. גדלתי איתם, הם אנשים מדהימים, היא אומרת. מוצא המשפחה בליטא. אביהם, ווילי, נולד בפרטוריה, דרום אפריקה, שם גם גדלו האחים טראמפ. ג'ולס הבכור נשוי לסטפני, ואב לשלוש בנות. אחת מהן, סשה וייס, גרה ברעננה, ואחיו הצעיר, אדמונד (אדי), רווק שמעולם לא נישא. בעבר פורסם שחיזר אחרי סנדי בר. להוריהם חנות בגדים. “אתה לומד לעבוד קשה אבל יותר מכל אתה לומד להתמקד בלקוחות", אמר ג'ולס טראמפ ל"דה ריל דיל", עיתון העוסק בנדל"ן בפלורידה לפני כשנה וחצי. בשנות ה-70, כשהחלה נהירה של לבנים אל מחוץ לדרום אפריקה, עזבו גם הטראמפים. רק פלג אחד של המשפחה נותר במדינה. וורן גולדסטין, הרב הראשי של יהודי דרום אפריקה, הוא אחד מבני המשפחה שנשארו שם.



אדמונד עבר בתחילה לאירופה ומשם לניו יורק, ג'ולס הגיע היישר לניו יורק. הם קנו בניו יורק את רשת בגדי הגברים בונד'ס, חברת ג'ינס שנמכרה אחרי זמן לא רב לגאפ, ורשת של חנויות לחלקי חילוף למכוניות. אחרי כמה שנים עברו לדרום פלורידה. “הגענו לחופשת פסח בפלורידה והרגשנו שזה מקום מדהים", אמר ג'ולס טראמפ באותו ראיון קצר ונדיר. "ראינו את העסקים שאפשר לבנות כאן. הרגשנו שאת תכונות האופי שצריך כדי לנהל חנויות אפשר ליישם גם בנדל"ן". חלוקת העבודה ביניהם ברורה. אדי עוסק בצד הפיננסי, ג'ולס, המוחצן יותר, עוסק בשיווק ובעיצוב.



ב-20 השנים האחרונות הם הספיקו לקנות את הסניף הניו יורקי של סוכנות הדוגמנות עלית, לבנות שמונה מגדלים בוויליאמס איילנד בדרום פלורידה, אזור הקרוי על שמו של אביהם, ווילי, גשר ומרינה. הם אפילו שכנעו את סופיה לורן להיות הפנים שלהם באחד מהפרויקטים של המגורים. פרויקט הדגל שלהם הוא מלון מפואר, "אקוואלינה ספא", על שפת האוקיינוס. הם בנו באזור מגדל מגורים עם 78 דירות במחירים שנעו בין 8 מיליון דולר ל–55 מיליון דולר.



הדובדבן שבקצפת היה אמור להיות פרויקט דיור מרהיב של שני מגדלים. זה יהיה הדבר הטוב ביותר שעשינו, התגאה ג'ולס טראמפ בראיון ל"דה ריל דיל". הוא לא הסתפק בראיון ואף ערך מסיבת עיתונאים, שבה תיאר את המגדלים כ"בנייני המגורים השווים ביותר בעולם והכתובת היוקרתית ביותר באמריקה". המעצב קרל לגרפלד הופקד על עיצוב הלובי עם מזרקה גדולה וצילומים על הקירות של מזרקות העיר רומא. "לגרפלד הוא אייקון של יופי על-זמני", התפייט ג'ולס טראמפ בראיון ל"פורצ'ן" בקיץ האחרון, "פנינו אליו באמצעות חבר משותף. רצינו משהו יוצא דופן והלכנו לאדם שהוא יוצא דופן". הוא אף אמר שהוא בטוח שהילת הכוכב של לגרפלד תגביר את ההתלהבות של הקונים הפוטנציאליים.



נדמה היה שיש ממה להתלהב. הדירות ירוצפו בשיש, מחלונות המקלחות ישתקף נוף האוקיינוס, בכל דירה יהיו חדרי ארונות גדולים, זוגיים, במתחם יהיו חדרי כושר, בריכות שחייה, מגרש כדורסל וכדורגל, פארק לכלבים, מסעדת חוף וחדר עסקים שיהיה מחובר אונליין לוול סטריט. אי אפשר לחלום על דירות יוקרתיות יותר. המחירים כמובן בשמיים: בין כ-4 מיליון דולר ועד לסכום הגבוה פי עשרה. ככה זה כשגרים בדירות שגורמות, על פי טראמפ, ל"הנאה והתרגשות".



אולם זמן קצר אחרי מסיבת העיתונאים התברר שהעסק מביא איתו הרבה פחות הנאה והתרגשות, לפחות עבור הטראמפים. לפני כשלושה חודשים הודיע ג'ולס טראמפ שמכירת הדירות באחד המגדלים נעצרה ונימק זאת בהאטה של השווקים בברזיל, ברוסיה ובקנדה, שמהן מגיעים מרבית הרוכשים. "אם כי קונים רבים הם אמריקאים. המכירות הואטו אבל לא נעצרו", אמר טראמפ, שהקפיא את המכירות באחד המגדלים אבל ממשיך למכור באחר.



העיתונאי המקומי בפלורידה אומר שבתי מגורים של האחים טראמפ נחשבים לאיכותיים. "הם בונים בסאני איילס ביץ', עיר שמתגוררים בה מיליונרים מאירופה, מרוסיה, מדרום אמריקה ומניו יורק". לא כך סבור אלכסיי קנישוב, בעבר חבר בדומא הרוסי ממפלגתו של פוטין, שקנה דירה באחד מהפרויקטים של האחים טראמפ וגילה, כפי שנחשף בתביעה שהגיש לבית משפט מקומי, נזילה בחדר השינה של שתי בנותיו, שגרמה קשיי נשימה ועיניים צורבות עד כדי כך שהם נאלצו לעזוב את הדירה. כתב התביעה מפרט נזקים נוספים. טראמפ טען בתגובה שקבלנים שנשכרו על ידי קנישוב הם אלה שגרמו לנזקים. אכן הייתה תקלה, אמר טראמפ, אבל תיקנו אותה לשביעות רצון כל הדיירים מלבד קנישוב, שהתעקש לא להתיר לנו להיכנס לדירה כדי לתקן את הנזקים ודרש 360 אלף דולרים כפיצוי. “זה הדבר הכי לא הגיוני", אמר טראמפ, “הנזק לא היה גדול, אנחנו מתייחסים ללקוחות ברצינות".



 תורמים לא מעט


כמו רבים מאנשי העסקים היהודים, גם האחים טראמפ ניסו את מזלם בארץ. הם ניהלו משא ומתן עם יצחק תשובה על שותפות בעסקי המלונאות שלו ועם חברת ההשקעות אמות, בדקו שיתופי פעולה עם איש העסקים חיים כצמן והיו שותפים בחברת אירופה–ישראל של מוטי זיסר. ב–2001 רכשו את חברת ההשקעות גמול מקופות הגמל של בנק הפועלים באמצעות נציגה בארץ, יקיר גבאי, שהוא גם קרוב משפחה של הטראמפים והיום עוסק בעיקר בנדל"ן בגרמניה. גנגר, אז עדיין חבר קרוב, התמנה לחבר דירקטוריון מטעמם. שנתיים אחר כך מכרו את חלקם בגמול אחרי שהחברה הפסידה עשרות מיליוני שקלים, אם כי ההפסד של האחים טראמפ בהשקעה היה נמוך הרבה יותר. “אמשיך להשקיע בישראל, אני אופטימי בנוגע לטווח הרחוק", אמר טראמפ זמן קצר לפני שמכר את גמול.



מאז הם רכשו רק את חיפה כימיקלים. עיקר מעורבותם בישראל היא פילנתרופית. הם הקימו את קרן טראמפ בשווי של 150 מיליון דולר, המקדמת את החינוך למתמטיקה. הקרן, שהוקמה לפני שש שנים, תסיים את פעילותה בישראל בעוד ארבע שנים. בינתיים הטראמפים תרמו בנדיבות אבל אינם מעורבים בפעילות הקרן או בהתוויית מדיניותה, את זה הם משאירים לעובדי הקרן בישראל. הם תורמים לעמותת דרור המטפלת בפגועי נפש וכאמור היו מעורבים בהקמת בית איזי שפירא ברעננה, המקדם, בשלל פרויקטים בחברה היהודית והערבית, ילדים ובוגרים עם צרכים מיוחדים. הבית נקרא על שמו של אביה של סטוצ'ינר. "ג'ולס בא להלוויה של אבי ותוך כדי השבעה עלה הרעיון להנציח את שמו בצורה זו", היא אומרת. “משפחת טראמפ עושה הרבה מעשי חסד, חלקם לא ידועים, אנחנו משפחה גדולה ומלוכדת, חמולה שכל חבריה שמחים להימנות עמה". האחים טראמפ הקימו אגודת ידידים לבית איזי שפירא בארצות הברית. אדי טראמפ, המיודד עם ביל קלינטון, אף הביא אותו לטקס בבית איזי שפירא.



בשבועות האחרונים הם מעוררים תשומת לב בארצות הברית הודות לשמם. התביעה של הנשיא טראמפ נגדם חזרה לכותרות. מנהל השיווק שלהם, מיכאל גולדשטיין, הסביר לפני שנים אחדות שבעוד האחים טראמפ בונים בניינים, “יש מי שמדביקים תווית עם שמם על מוצרים של אחרים". בניגוד אליהם, דונלד טראמפ לא כל כך מעורב בפרויקטים שלו, אמר גולדשטיין, “הוא מגיע, מקבל עמלה והולך הלאה". גולדשטיין אף כינה את הנשיא הנכנס של ארצות הברית "רוכל".



במערכת הבחירות האחרונה האחים טראמפ אמרו לכל מי שרצה לשמוע שאין להם שום קשר למועמד הרפובליקני. על פי פייג' סיקס, מדור הרכילות הידוע של ה"ניו יורק פוסט", האחים טראמפ "עושים מאמצים רבים כדי להבהיר שהם אינם קשורים לטראמפ". ג'ולס טראמפ אף תרם 25 אלף דולר לארגון המזוהה עם מארק רוביו, שהתמודד נגד דונלד טראמפ אצל הרפובליקנים. אשתו, סטפני, תרמה 75 אלף דולר לארגון המזוהה עם ג'ב בוש. ובכל זאת, במאזן בין הטראמפים, ברור לכולם מי מושך אש. דונלד טראמפ אדם מעניין, או כמו שסיכם זאת ג'ולס טראמפ לפני שנים אחדות באוזני עיתונאי אמריקאי: “אנחנו משעממים, לך תכתוב עליו".