שר הביטחון אביגדור ליברמן השתתף הבוקר (ראשון) בוועידת הביטחון במינכן. במהלך נאומו התייחס השר להצעתו של נשיא ארצות הברית  דונלד טראמפ בנוגע לפתרון הסכסוך הישראלי פלסטיני ואמר: "צריך שתי מדינות לשני עמים, ויש צורך לשמור על המדינה היהודית". בדבריו הדגיש ליברמן כי הדבר יתאפשר רק לאחר החלפת שטחים.

"בנוגע למדיניות" הוסיף השר. "יש חוסר הבנה גדול. הבעיה הגדולה ביותר היא שיש הצעה לפיה אנחנו נהיה מוכנים למדינה פלסטינית בלי יהודי אחד בתוכה, אבל אצלנו יהיו 20% של פלסטינים. צריך לעשות החלפת שטחים, אי אפשר ליצור שתי מדינות במתכונת הזאת".

"יש לנו מדינה ימנית עכשיו, הבעיה היא שאנחנו מסתכלים על העבר, היו לנו את אהוד ברק, אריאל שרון, אהוד אולמרט, וציפי לבני שנפגשה עם אבו מאזן, והכל היה מוכן לטקס בבית הלבן, וברגע האחרון אבו מאזן לא הסכים לחתום", אמר ליברמן. כזכור, במסיבת עיתונאים שקיים הנשיא טראמפ יחד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בוושינגטון, אמר טראמפ כי לא משנה לו מה יהיה הפתרון, מדינה אחת או שתיים, העיקר שהוא יהיה מוסכם על שני הצדדים.

אבו מאזן. צילום: פלאש 90


"איראן תהפוך לצפון קוריאה"

לאחר מכן התייחס השר ליברמן לאיומים הביטחוניים במזרח התיכון עמם מתמודדת בין היתר גם ישראל: "יש לנו שלוש בעיות - איראן, איראן, ואיראן. השאיפות הגרעיניות של איראן, הטילים הבליסטיים, והרצון החדש שלהם לשגר טילים מונחים בלבנון או סוריה. כמו כן ישנו הניסיון שלהם להיכנס לכל מדינה- בחריין, תימן, לבנון, וסוריה והניסיון שלהם לייצר כאוס בכל מקום".

"אני מנסה להבין מה ראינו מאז שנחתם ההסכם עם איראן? ראינו את הטילים שלהם עם הכיתוב בעברית עליהם. איראן מטפחת טילים גרעיניים, ויש להם שיתוף פעולה עם צפון קוריאה. היא מוציאה להורג עיתונאים, צעירים. 600 איש הוצאו להורג רק בשנה האחרונה, הכי הרבה בכל מדינות העולם. מדובר בתמונה כוללת, וזאת הפעם הראשונה משנת 1948 שהעולם הסוני מבין שהאיום הגדול הוא לא היהודים, אלא איראן והנשק שלה". לדבריו של השר, "זוהי הזדמנות, אנחנו פתוחים לדיאלוג, ואני חושב שהכדור במגרש שלהם. הבעיה במזרח התיכון היא לא יהודים, מוסלמים ונוצרים, אלא אנשים מודרניים, מול האנשים הרדיקליים וארגוני הטרור. אני מקווה שבסופו של דבר נצליח".


חסן רוחאני, נשיא איראן. צילום: רויטרס


לשאלה כיצד צריך לטפל באיראן, ענה שר הביטחון: "יש להפעיל לחץ כלכלי, מדיניות קשוחה, ולאכוף את כל ההחלטות של מועצת הביטחון, לדוגמה עם הטילים הבליסטיים. ברור לכולם שהיום אנחנו סבלנו מההסכם האחרון. רואים את הבעיות היום במזרח התיכון לאחר הוויתורים שנעשו בעבר. יש לנו דיל כזה עם צפון קוריאה, הדיל איתם זה העתק-הדבק וכולם מבינים שאיראן תהיה אותה דוגמה כמו צפון קוריאה.

לשאלה האם הוא מאמין בהצעה הסעודית שהוצעה בזמנו, השיב: "אני דן הרבה בעניין הזה, אבל היום יש הבנה שהבעיה הגדולה היא לא הבעיה הפלסטינית, עם כל הכבוד. זה נושא שנצטרך לפתור. בעבר היה קל להסביר את כל הבעיות של העולם הערבי עם ישראל בגלל הפלסטינים. אבל היום אנחנו רואים מה קורה בטוניסיה, בלוב ובסוריה. כל הבעיות עם הפלסטינים נראות תחת שליטה. זה לא נראה ככה במדינות האחרות".