עימות חריף בקואליציה על רקע פיצוץ הדיון שהתקיים היום (ראשון) בוועדת השרים לענייני חקיקה. יו"ר הקואליציה דוד ביטן (ליכוד) מאיים להביא לאישור מליאת הכנסת ביום רביעי הצעת חוק למרות שלא אושרה בוועדת השרים בשל התנגדות תקיפה של שר החינוך נפתלי בנט.



היום עמדה לעלות להצבעה בוועדת השרים הצעת חוק שיזם ח"כ אראל מרגלית (המחנה הציוני) להטיל פיקוח על שכר הלימוד במכללות פרטיות. על ההצעה חתומים 65 חברי כנסת מהאופוזיציה ומהקואליציה כאחד וביניהם יו"ר הקואליציה ח"כ ביטן. כמקובל לפני כל דיון בוועדה, נערכה שיחת תיאום בין גיל ברינגר, יועצה של שרת המשפטים איילת שקד, לבין ביטן. ברינגר עידכן את ביטן שהשר בנט מתנגד להצעת החוק ודרש שהיא לא תעלה היום לדיון עד לאחר שיושגו הסכמות בנושא, כמקובל. אלא שביטן דחה את הדברים בתוקף ותבע שהצעת החוק תעלה עוד היום לאישור השרים.



גורמים בלשכת שקד מדווחים על שיחה קשה ונזעמת בין השניים, שבמהלכה הודיעה ח"כ ביטן כי אם הצעת החוק לא תאושר היום בוועדת השרים הוא יעלה אותה להצבעה במליאת הכנסת על אפו וחמתו של בנט. ביטן, כך נטען, הסביר כי שכר הלימוד במכללות הוא בלתי נסבל ואמר כי הוא מכיר את הנושא מקרוב משום שאחת מבנותיו לומד במכללה פרטית. ביטן, כך נמסר, גם הביע מחאה על כך שוועדת השרים נוטה לאשר בעיקר הצעות חוק של הבית היהודי והוא נחוש לשים לכך סוף.



בעקבות העימות ואי ההסכמות לא עלתה ההצעה בסופו של דבר לדיון בוועדת שרים, הדיון בוועדה הופסק ומרבית החוקים שהיו על סדר יומה נדחו לשבוע הבא.



בתגובה אמר ח"כ ביטן למעריב: "הבת שלי לא הוזכרה. אין לנו בעיה לעמוד בתשלום לבת. אני לא הבעיה. אמרתי שאני תומך בהצעת החוק שכן תשלום שכר הלימוד במכללות מוגזם וצריך להגביל אותו גם אם הממשלה תצטרך לתקצב את העניין".



"זה לא הדיון אלא דברים נוספים שלא מקובלים עלי וצריך לשים להם סוף. זה ויכוח שמתנהל מזה חודשים. היו כבר הרבה דיונים על זה אבל כעת זה יסתיים", הוסיף.



הכל בגלל ההתנגדות שלו. שר החינוך בנט. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
הכל בגלל ההתנגדות שלו. שר החינוך בנט. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



"ועדת השרים קובעת"


מלשכתה של השרה שקד יצאה הערב תגובה חריפה בה נאמר כי "במדינת ישראל ישנה מסורת של 68 שנים לפיה ועדת השרים היא הקובעת את יחס הקואליציה לחוקים וזאת באמצעות מנגנון של הצבעה והכרעה על פי רוב".



"בדמוקרטיה, בניגוד למשטר טוטאליטרי, חבר כנסת, ויהיה תפקידו חשוב ככל שיהיה, לא יכפה את דעתו על הממשלה כולה, בוודאי לא מתוך שיקולים פרסונליים. ועדת השרים מכבדת את עמדת יו״ר הקואליציה ומתחשבת בה ככל שיש בכך צורך, אך ודאי שאין בכוונתה להעביר את סמכויותיה לידיו. כל הצעת חוק נבחנת לגופה ועל פי טיבה"



יוזם החוק, ח"כ אראל מרגלית, אמר בתגובה, כי "הצעת החוק שלי זוכה לרוב בכנסת ותמיכה חוצת מפלגות כי כולם מבינים שתופעת שכר הלימוד המופקע במכללות הפרטיות פוגע בעשרות אלפי צעירים. כמו שהממשלה התערבה בשוק הסלולר, עליה להתערב גם כאן. שוק שמגלגל שני מיליארד שקל בשנה, מחייב איזונים ובלמים".



לפי ההצעה שיזם ח"כ מרגלית, שכר הלימוד במכללות הפרטיות ייקבע ע"י המל"ג. לדבריו, היעדר פיקוח על שכר הלימוד במוסדות הפרטיים הביא למצב שבו שכר הלימוד במוסדות אלו גבוה בכמעט פי ארבעה משכר הלימודים באוניברסיטאות ובמכללות הציבוריות ומגיע 150 אלף ₪ ללימודי תואר ראשון לעומת 40,000 במוסדות הציבוריים.



"העובדה שהמדינה מגבילה את מספר הסטודנטים באוניברסיטאות ובמכללות הציבוריות דוחפת עשרות אלפי צעירים לכללי הג'ונגל הלא מפוקח של השוק החופשי, בו הם נאלצים לשעבד את עתידם הכלכלי עבור לימודי תואר ראשון. במצב הנוכחי, סטודנטים רבים במוסדות הללו נאלצים לקחת הלוואות של מאות אלפי שקלים כדי לממן את ההשכלה שלהם", אמר מרגלית.