הוחמצה הזדמנות למזרח תיכון חדש? חבר הכנסת יצחק הרצוג (המחנה הציוני), יושב ראש האופוזיציה, ומי שהיה אמור לשמש כנדוניה של ראש הממשלה בנימין נתניהו, התייחס הערב (ראשון) באולפן חדשות 10 לפסגה המדינית שקיים נתניהו עם עבדאללה מלך ירדן, עבד אל פתאח א-סיסי, נשיא מצרים, ומזכיר המדינה האמריקאי דאז, ג'ון קרי לפני כשנה וטען: "נתניהו ברח, החמצנו הזדמנות היסטורית".



בתחילת הראיון, נשאל הרצוג האם הוא לא היה "נאיבי", בכך שהאמין שנתניהו מעוניין במהלך משמעותי לשלום. "אם אני מאבחן איזושהי הזדמנות לשינוי היסטורי, אני אנסה למצות", ענה הרצוג. "רציתי למנוע עוד ארונות וחיילים ואזרחים הרוגים. בעקבות אותה פסגה ישבתי עם נתניהו לשיחות שנמשכו יומיים, התחלנו לגבש נייר בינינו והנייר אמור היה להיחשף במהלך המשא והמתן הקואליציוני ולהיות מוצג בכנסת, אבל נתניהו ברח".



הרצוג הדגיש כי גם המנהיגים איתם שוחח נתניהו לא סמכו עליו והסביר: "נעניתי לפניית נתניהו לאור העובדה שמנהיגים חשובים בכל העולם ובאזור, הבהירו לי במישרין שהם רוצים שאכנס לממשלה, כהוכחת רצינות, כי הם לא מאמינים לו".



ג'ון קרי, עבד אל-פתח א-סיסי, בנימין נתניהו, המלך עבדאללה. צילום: רויטרס, פלאש 90
ג'ון קרי, עבד אל-פתח א-סיסי, בנימין נתניהו, המלך עבדאללה. צילום: רויטרס, פלאש 90



"ההסכם נפל כי הוא פחד לפרק את הליכוד"



בנוסף לכך, התייחס הרצוג למשא ומתן שקיים עם נתניהו והבהיר כי הוא כלל הגבלת בנייה בהתנחלויות והיפרדות עם הפלסטינים במהלך אזורי כולל. "סיכמתי עם נתניהו על 6-5 עקרונות, בין היתר היפרדות עם הפלסטינים, סיום בניית הגדר, הקפאת בניה מחוץ לגושים ויוזמה אזורית, אך אז הוא הכניס את יריב לוין למשא ומתן, שבהתחלה הניא אותו מלדבר על הגושים, ואחר כך על הצגת הנספח בכנסת, כי זה יפרק את הליכוד".



כמו כן, דחה הרצוג את הטענה שנתניהו הוא זה שיזם את הפסגה ואמר שלמיטב ידיעתו, קרי הוא זה שזימן את הפסגה. לסיכום אמר הרצוג: "אמרתי לנתניהו בוא נלך יחד, שתי התנועות הגדולות, ונעשה מעשה, נשנה את המזרח התיכון. אבל הוא מצמץ".