עשרות עובדות המועסקות בכנסת בשירותי ההסעדה, ניקיון ותחזוקה יזכו בקרוב לשי צנוע אודות ליוזמה של יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה, ח"כ עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת). תומא סלימאן פנתה לכל 120 חברי הכנסת בקריאה לתרום לצורך זה סכום כסף סמלי.



בפנייתה לחברי הכנסת כתבה ח"כ סלימאן כי "יום האישה הבינלאומי הינו יום בו מציין ומכיר העולם את מאבקן של הנשים ובמיוחד הנשים המוחלשות והמודרות על זכותן השוויונית בכל רבדי החיים. השנה, כבכל שנה מקיימת הכנסת אירוע ליום האישה ומזמינה את כל עובדות הכנסת לאירוע שכולל הרצאות והופעות. כל העובדות. פרט לעובדות בשירותי ההסעדה, הניקיון והתחזוקה, זאת בשל העובדה כי הן אינן מועסקות באופן ישיר על ידי הכנסת, לכך הן אינן נמנות על העובדות הזכאיות להוקרה ביום חשוב זה".



"כיום מועסקות בכנסת מעל ל- 50 אישה בשירותי ההסעדה, הניקיון והתחזוקה. אותה אישה שמקבלת אותכם/ן בחיוך בכול בוקר, מכינה לכם/ן קפה, מסדרת את המשרד או דואגת לכיבוד אורחיכם/ן לא מקבל גם השנה הוקרה על מאבקה היום יומי הקשה ועבודתה הקשה", כתבה חברת הכנסת. "במקום שכנסת ישראל, בית המחוקקים האמון על זכויות המוחלשים בחברה, תהווה מנורת ערכים לכלל החברה, היא פוגעת משמעותית באותן עובדות מוחלשות ומתעלמת מזכויותיהן הבסיסיות".



"אני קוראת לכל חברי הכנסת מכל סיעות הבית, בואו יחד נוקיר את הנשים הנפלאות הללו, הנשים אשר נאבקות יום יום על מנת להתפרנס בכבוד. בשנה שעברה חילקתי פרחים לאותן עובדות, השנה אני קוראת לכם/ן להצטרף אלי ליוזמה מיוחדת, נאסוף סכום כסף סמלי מכל חבר כנסת שירצה להצטרף ויחד נסתובב ונחלק לנשים האמיצות הללו מתנה סמלית כאות הערכה על עבודתה המסורה".



"הכנסת פוגעת בעובדות מחולשות ומתעלמת מזכויותיהן הבסיסיות". ח"כ תומא סלימאן. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
"הכנסת פוגעת בעובדות מחולשות ומתעלמת מזכויותיהן הבסיסיות". ח"כ תומא סלימאן. צילום: הדס פרוש, פלאש 90



עד כה הודיעו 33 חברי כנסת על הענות ליוזמה. כל אחד מהם התחייב לתרום סכום של 50 ₪ לצורך השי. בין התורמים השר יובל שטייניץ, שלי יחימוביץ, זהבה גלאון, רויטל סויד, קארין אלהרר, איציק שמולי, מירב בן ארי, יעל גרמן, אילן גילאון, נורית קורן, חיים ילין, מיכל רוזין וכל חברי הכנסת של הרשימה המשותפת ובהם ח"כ באסל גטאס, למרות שהשעה עצמו מפעילות.



"אנחנו בודקות הצעות מחיר של משהו סמלי בתוספת פרח ושוקולד", נמסר מלשכתה של ח"כ תומא סלימאן.



במקביל, קיימה היום ועדת הכנסת דיון על תנאי העסקתם של עובדי חברות נותנות השירותים בכנסת. ח"כ אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו) אמרה בדיון כי "לא ייתכן שאנחנו מדברים בכנסת על תנאי עבודה פוגעניים של עובדי קבלן רק במגזרים אחרים במשק. נאה דורש נאה מקיים. להגיד 'אנחנו לא מעסיקים עובדי קבלן אלא שוכרים שירותים' זו לוליינות מילולית. האנשים הללו שנמצאים אתנו יומם ולילה לסדר ולנקות, הם חיים ממינימום הכנסות. במונח '


שכירת שירותים' אתה מסיר את הממד האנושי. לא יתכן שאנשים שעובדים אתנו כתף אל כתף יהיו עובדים סוג ב' וסוג ג'".



מנכ"ל הכנסת, אלברט סחרוביץ', אמר כי "אין עובדי קבלן בכנסת, לא היו ולא יהיו, וזו לא מכבסת מילים. יש חברות שנותנות שירותים. יש בקרה על העניין ויש מה לשפר, אבל המספרים שנזרקו פה בוועדה לא נכונים. למה אתם מדברים רק על אנשי ההסעדה והניקיון? מה עם יועצים משפטיים? הם שונים כי הם מרוויחים יותר? כדי לשנות את המצב תצטרכו לאשר עוד 500 תקנים לכנסת. מדובר באנשי ערוץ הכנסת, ועדת הבחירות המרכזית, עוזרים פרלמנטריים, השכרת רכב, מל"מ ועוד. אנחנו בהנהלת הכנסת עושים הכול כדי לתת לעובדים האלה תחושה טובה, אבל יש כללים שחייבים לעמוד בהם. אנחנו משתפים אותם בכל האירועים בכנסת שאפשר לשתף אותם, מלבד באירועים כמו קייטנה והשתלמויות ששם אין אפשרות חוקית לשתף".



בסיום הדיון אמר יו"ר הוועדה ח"כ יואב קיש: "ראשית, אמליץ ליו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות לקיים דיון בנושא העקרוני בנוגע למעמדם של עובדים של נותני שירותים אל מול מקום העבודה, ולא רק בכנסת. שנית, יש להמשיך לשתף את כלל העובדים בכל אירועי הכנסת שאינם השתלמויות וכדו'".



ח"כ קיש הבטיח לשקול בחיוב את בקשתה של ח"כ לוי-אבקסיס להקים ועדה משותפת לוועדת הכנסת ולוועדה העבודה, הרווחה והבריאות שתדון בשינויי חקיקה נדרשים בנושא, אולם רק לאחר שיתקיים דיון עם הגורמים המקצועיים בוועדת העבודה והרווחה.