פינוי תשעת הבתים בעפרה החל הבוקר (שלישי), והסתיים בשעות הערב המאוחרות, למרות שמאות נערים התבצרו בחלק מהמבנים ועל גגותיהם. החל מתחילת הפינוי נפצעו שמונה שוטרים באורח קל (שניים מנשיכות, אחד מחבלת ראש, אחד מחבלה בחזהו ושוטר נוסף בידו), הם נלקחו לקבלת טיפול רפואי. שניים מהם פונו לבית חולים הדסה הר הצופים וחלקם כבר חזרו לפעילות לאחר טיפול בשטח. שני אזרחים בחשד לתקיפת שוטרים - צעיר  בן 17.5 ואדם כבן 60.


צעירים בעפרה מתכוננים לפינוי. צילום: צעירי עפרה

הפינוי בעפרה. צילום: דוברות המשטרה

הבתים פונו מתושביהם ומחר צפויים להיהרס.  לפני הפינוי נערך הצבא למנוע כניסה לשכונת גבעת צבי בה נמצאים תשעת הבתים, כוחות גדולים של שוטרי משמר הגבול חסמו את הכניסה אליהם. עשרות צעירים עלו על הגגות והיה חשש של כוחות הביטחון שהם ייפצעו כתוצאה מנפילות מגובה. ההכנות למבצע היו אתמול בעיצומן, הן מצד המשטרה והן מצד תומכיהם של התושבים המפונים. אתמול יצאה הודעה ממטה המאבק של היישוב, הקוראת לציבור הרחב להגיע בהקדם האפשרי לעפרה ולמחות על הרס תשעת הבתים בלב היישוב. "חשוב שנפגין מחאה עממית נגד העוול, על פי דרכה של עפרה", הבהירו התושבים. "לא יהיו פה מכות, נראה את המאבק שלנו ונצא מהבתים. לא יהיו תמונות קשות", אמרה תושבת עפרה.

פינוי בכח של צעירה בעמונה. צילום: דוברות המשטרה


מתבצרים על הגג, צילום מהאוויר. צילום: שמואל כהן, צעירי עפרה
מתבצרים על הגג, צילום מהאוויר. צילום: שמואל כהן, צעירי עפרה



אבי רואה, יו"ר המועצה האזורית מטה בנימין, השוהה ביישוב, אמר לפני זמן קצר: "אנחנו כאן היום בעפרה, ישוב שהוקם ע"י ממשלת ישראל. צו הריסת הבתים הוא עוול, אין בו הגיון. יחד עם זאת אמונתו חזקה ואיתנה להבטחת ה' לאבותינו על הארץ הזו, שום הרס לא יערער את ההבטחה הזו".


כוחות הביטחון נערכים לפינוי בעפרה. צילום: יאיר טל, צעירי עפרה
כוחות הביטחון נערכים לפינוי בעפרה. צילום: יאיר טל, צעירי עפרה


כוחות צה"ל הבוקר, סמוך לעפרה. צילום: צעירי עפרה
כוחות צה"ל הבוקר, סמוך לעפרה. צילום: צעירי עפרה


לפני יומיים ניסו צעירים להתבצר באחד הבתים ופונו בשקט בידי שוטרי משמר הגבול. באותו יום נעצר בצעד תקדימי צעיר יהודי בחשד ל"הפרעה עתידית לשוטר" בשל כוונתו להפריע לשוטרים במהלך מחאה על הרס תשעת הבתים ביישוב. הצעיר הורחק מעפרה ל־15 יום. 
לפני כחודש התקבלה חלקית בקשתם של תושבי הבתים לדחות את פינוים בשלושה חודשים עד לגיבוש חלופה למגורים. אלא שבית המשפט העליון דחה את הפינוי בחודש בלבד. השופט אליקים רובינשטיין, שהיה בדעת מיעוט, טען בדיון כי "ראויה לטעמי מידת הרחמים, במקום שניתן לחסוך את הטלטול הכפול מן הילדים".
 
נערים מתבצרים באחד הבתים. צילום: קרני אלדד
נערים מתבצרים באחד הבתים. צילום: קרני אלדד

 הפינוי והרס הבתים הם הוראה של בג"ץ בעקבות עתירה של עמותת יש דין, הטוענת כי האדמות שעליהן בנויים הבתים הן פרטיות. כך או כך, הפלסטינים לא יוכלו להשתמש באדמה זו מכיוון שהיא בלב היישוב עפרה. חוק ההסדרה שעבר לאחרונה בכנסת אמור למנוע מקרים כאלו בעתיד, אז טענות על בנייה בשוגג של יהודים על קרקע פלסטינית פרטית ייפתרו בדרך של פיצוי כספי או של מתן קרקע אחרת. 

אתמול הורה בג"ץ באופן סופי על מימוש צווי ההריסה שהוצאו לתשעה המבנים בעפרה, שנבנו על קרקע פלסטינית פרטית. השופטים דחו את בקשת התושבים, לאטום את המבנים במקום להרוס אותם, על מנת למצות את ההליכים בעניינם בהתאם לחוק ההסדרה החדש. בפסק הדין כתבה נשיאת בית המשפט העליון, מרים נאור, כי החוק "לא חל על מבנים ביישובים שבתוספת שניתנו בעניינם צווים שיפוטיים או פסקי-דין" ומתחה ביקורת על התושבים, שלדבריה, ניסו להכניס את החוק "בדלת האחורית".