"מעולם לא היה פער גדול יותר בין התכונות הנדרשות כדי להיבחר, לבין התכונות הנדרשות כדי להנהיג. יש מעט אנשים שהם מנהיגים בפוליטיקה. לא הליכוד שמובל על ידי הקיצונים ולא המחנה הציוני ובטח לא יאיר לפיד, שמפחד מהצל של עצמו". כך אומר עמי אילון, שבעבר היה ראש השב"כ ומפקד חיל הים וכיום מראשי תנועת "עתיד כחול לבן", בראיון נרחב ונוקב שיתפרסם ביום שישי במוסף "מעריב סופהשבוע".



"הגרוע ביותר זה המשך הסטטוס קוו", אמר אילון בראיון, בו הוא מתייחס בהרחבה לחשיבות פתרון שתי המדינות שהולך ונזנח לאחרונה. "כל בר דעת מבין שהמצב הנוכחי מוביל למדינה אחת לכל אזרחיה ובמציאות כזו אנחנו יכולים לבחור אם להיות סוריה או דרום אפריקה. אם אנחנו רוצים סוריה, לא יודע אם יהרגו 600-500 אלף, אבל זו תהיה מדינת עולם שלישי. מעבר לסיפוח מיליוני פלסטינים ביהודה ושומרון, עדיין לא פתרנו את בעיית שני המיליון בעזה. בכל המדדים המקרו-כלכליים נרד. רמת החינוך, התוצר לנפש. זה או אפרטהייד, דגם דרום אפריקה, או סוריה. לא צריך שותף בשביל ליצור מציאות של שתי מדינות, צריך שותף בשביל שלום".



על ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אילון אומר בראיון, כי "הוא אולי הפוליטיקאי המוכשר ביותר שהכרתי, בטח במציאות הפוליטית החדשה, אבל כמדינאי כישלון חרוץ מהרגע הראשון".



גם על ראש מפלגת 'יש עתיד', יאיר לפיד, ראש השב"כ לשעבר מתעכב. "אלאור אזריה בסך הכל עשה את מה שיאיר לפיד אמר לו. לפיד, בתקופת הסכינאות, אמר שכל מחבל צריך לסיים את האירוע כשהוא מת. הזדעזעתי. ילדים שומעים שזה מה שצריך אצל כל פוליטיקאי שמבקש להיבחר".



אילון התייחס בראיון גם למבצע צוק איתן. "היה לנו את המידע על המנהרות, ידענו שהן התקפיות, הרי גלעד שליט נחטף באחת כזו. ידענו פחות או יותר היכן הן ולא תרגמנו לשדה הקרב. עסקנו באובססיביות באיום תלול המסלול ולא הבנו שצומח איום תת קרקע. אחד מבניי היה במנהרות בצוק איתן, קצין בסיירת מטכ"ל, ואני יודע עד כמה לא היינו מוכנים, אבל היה גם כשל מדיני ומבחינתי הוא העיקר. ג'ון קרי, שאהבנו לשנוא, הציע עם הנשיא אובמה לנתניהו יוזמה אזורית ולא דו שיח ישיר, כל הדברים שנתניהו רוצה כבר עשרים שנה וראש הממשלה ענה 'לא יכול, אין לי קואליציה'. זה הדבר הבזוי ביותר שיש. כמה אנשים צריכים להיהרג על מנת שבסופו של דבר נחזור לאותו מתווה?".



הראיון המלא ביום שישי הקרוב במוסף "מעריב סופהשבוע"