פרשת הצוללות מסתעפת: כעת נבדקים היבטים מסויימים של הפרשה גם על ידי ועדה חסויה בכנסת. הוועדה המשותפת לוועדת חוץ וביטחון וועדת הכספים לעניין תקציב הביטחון קיימה אתמול דיון חשאי בסוגיית ההלוואות הפרטיות שנטלה המדינה כדי לממן עסקאות רכש גדולות עבור משרד הביטחון. במוקד הבדיקה, ההלוואה המדוברת שנלקחה מבנק דיסקונט על מנת לממן את עסקת רכש הספינות שאמורות לשמור על אסדות הגז של ישראל.



העסקה הזו נחקרת כעת על ידי המשטרה במה שמכונה "פרשת הצוללות". גורמים בוועדת המשנה אמרו אתמול ל"מעריב־השבוע": "מדובר בפרוצדורה מוזרה מאוד. לא ברור מדוע היה צריך לקחת הלוואה כזו, לא ברור מי אישר את נטילת ההלוואה".



המשטרה חוקרת את כל העסקה. צילום: דובר צה"ל



גורם אחר שהשתתף אתמול בדיון אמר: "התברר שלא הייתה החלטת קבינט בעניין הזה וכל העסק מריח רע מאוד". יצוין כי שיטת לקיחת ההלוואות אושרה על ידי החשבת הכללית באוצר לשעבר, מיכל עבאדי־בויאנג'ו, שסיימה לפני מספר שבועות את תפקידה.



באוצר סירבו להגיב על הידיעה מכיוון שמדובר בדיון חסוי. מקור שהשתתף אתמול בדיון אמר: "גם באוצר היו גורמים שהופתעו מעניין ההלוואות בכלל, ומההלוואה שנלקחה לצורך רכישת הספינות בפרט. לא ברור מה הנחה את החשבת הכללית לאשר או ליזום מהלך כזה".



את תגובתה של מיכל עבאדי־בויאנג'ו לא ניתן היה להשיג, אך גורמים הבקיאים בפרשה טוענים כי היא עדכנה את שרי הקבינט בעניין ההלוואה והסבירה להם בזמן אמיתי את הצורך בנטילתה. כמו כן, נטען כי ההלוואות עצמן נלקחות על ידי הספק ואילו ישראל היא "צד שלישי" למהלך. ההיגיון מאחורי ההלוואות הוא לא להפיל את מלוא ערך עסקאות הענק הללו על שנת תקציב אחת. העניין מעורר סימני שאלה כי עסקת הספינות אינה כה יקרה - מדובר בכמיליארד שקל בלבד, שלא אמורים להיות משולמים בבת אחת, כך שלא ברור מדוע נזקקה המדינה להלוואה בעסקה הספציפית הזו.



כזכור, בתחילת החודש קבע היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, כי פרשת רכש כלי השיט תעבור משלב של בדיקת משטרה לחקירה פלילית וזאת נוכח הראיות שנאספו והחשדות הכבדים כלפי חלק מהמעורבים בפרשה. צפויים להיחקר עורך דינו של ראש הממשלה, דוד שמרון, מפקד חיל הים לשעבר, אליעזר (צ'ייני) מרום, ונציג המספנה הגרמנית בישראל, מיקי גנור. הודגש כי בשלב זה נתניהו אינו חשוד בפרשה.



על פי החשדות, עו"ד דוד שמרון, פרקליטו האישי וקרוב משפחתו של נתניהו, ייצג את החברה הישראלית ששימשה כמתווכת בעסקה לרכישת כלי השיט מגרמניה. לפי החשד, נציג המספנה מיקי גנור הוביל יחד עם שמרון מהלך שמטרתו הייתה לאפשר את תחזוקתם של כלי השיט שיירכשו על ידי גורם פרטי ולא במספנת חיל הים.