ועדת הכנסת דנה הבוקר (שלישי) בהדחתו של חבר הכנסת באסל גטאס (הרשימה המשותפת). הדיון הסתיים ללא הצבעה, דיון והצבעה בנושא יתקיימו ביום שני הבא בשעה 11:00 בבוקר. הדיון שהתנהל היום, היה הראשון בתולדות הכנסת בנושא הדחת ח"כ מכהן, והוא התקיים על פי דרישתם של 71 חברי כנסת.

הדיון נערך בפני אולם מלא מפה אל פה בצוותי תקשורת ותחת אבטחה כבדה של סדרני ומשמר הכנסת. קצין הכנסת יוסי גריף עצמו הגיע לדיון כדי לפקח מקרוב על שמירת הסדר. בנוסף, נרשמת נוכחות גדולה של חברי הכנסת מהרשימה המשותפת: איימן עודה, אחמד טיבי, אוסמה סעדי, ג'מאל זחאלקה וטלב אבו עראר. גטאס עצמו לא הגיע לדיון.

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עורך דין רז נזרי, אמר בדיון כי "גטאס נדרש להודיע עד יום חמישי אם הוא חותם על עסקת טיעון, הכוללת התפטרות מיידית עם הגשת כתב האישום". הוא ציין כי "בכל מקרה, הסדר הטיעון יכלול סעיף של פשע לפי החוק על המאבק בטרור. אם ייחתם היום הסדר, אז ביום ראשון יוגש נגד גטאס כתב אישום. ההסדר יכלול גם את התפטרותו של גטאס, מאסר משמעותי - לא ברמה של כמה חודשים, וקנס". נזרי ציין כי הם ידרשו גם הטלת קלון - אשר ימנע מגטאס מלהיבחר לכנסת בשבע השנים.

הדיון התחיל בחילופי דברים בין חברי כנסת הערבים לחבר הכנסת אורן חזן (ליכוד) שצעק לעברם "סוף סוף מעיפים מכאן מחבלים, תשבו בשקט. לא מתאים שתהיו פה חברי כנסת". חבר הכנסת יואב קיש (ליכוד), הנמנה על החתומים על יוזמת ההדחה אמר: "נשאר לנו לבחון את משמעות הפעולות שלו. כדי למנוע המשך פעולות כמו עמידת דום לטרוריסטים ולמען יראו ויראו". הוא הוסיף כי "חוק ההדחה נחקק כתוצאה מגל של הקצנה, בין היתר סיוע למשט שמטרתו לפגוע בחיילי צה"ל, קיום מגעים עם מדינת אויב ועמידת דקת דומיה למחבלים עם דם על הידיים". 

 

אוחנה בדיון: "הדמוקרטיה הישראלית - לא תתאבד"

חבר הכנסת אמיר אוחנה (הליכוד) אמר: "תודה שחשפת את פניהם של מצביעיך". לדבריו, העובדה שלאומנים ערבים המקדשים את הגרועים שבמחבלים ועומדים דום לזכרם, שעבורם אפילו שמעון פרס שאת דרכו האחרונה החרימו היה נץ קיצוני, אומרת הרבה על אותו חלק בציבור שהצביע עבורם. אלה אנשים שלא בדו קיום הם מעוניינים - אלא בחד קיום: שלהם. הוא הוסיף כי "הדמוקרטיה הישראלית, אולי המאותגרת ביותר בעולם, לא תתאבד. מי שינסה לחסל אותנו - יחוסל".

חברת הכנסת שולי מועלם רפאלי (יו"ר סיעת הבית היהודי) אמרה בדיון: "מדוע אחמד טיבי מציג את רטאס כאחד מל"ו צדיקים? איפה המוסר של חברי הכנסת הערביים שמטיחים שהחוק אינו מוסרים? לאחר שמעשיו פורסמו בכלי התקשורת הסתובבתם כאן בפנים נפולות, מדוע נזעקתם להגן עליו? הברחת טלפונים לאסירים ביטחוניים היא פעולה המסייעת לטרור ומסכנת חיי אדם. חוק ההדחה מתייחס למקרה קיצון מסוג זה ועל הכנסת לבצע את ההדחה ולא היועמ"ש.

הדחה או דחייה: כל התרחישים האפשריים

היועץ המשפטי של הכנסת אייל ינון הסביר: "אם הוועדה תחליט לא להיענות לבקשת ההדחה, ההחלטה תהיה סופית וההליך מסתיים. אם הוועדה תאשר זאת, אז ההחלטה תעבור להכרעת המליאה ושם צריך תמיכה של 90 ח"כים. אם המליאה תאשר את ההדחה - היא תיכנס לתוקף בתוך 14 ימים". הוא הקריא את טיוטת כתב האישום הכוללת סיוע לטרור, עילה המאשרת את הפסקת כהונתו.

עורך הדין ציין כי "במקביל מתקיים הליך משפטי שעשוי להסתיים בהפסקה אוטומטית של כהונת גטאס. גם אם היועץ המשפטי לממשלה יחליט בסופו של יום לא להעמיד אותו לדין בשל עבירות הטרור המיוחסות לו, די במעשים המיוחסים כדי להמשיך בהליך ההדחה".

השר זאב אלקין (ליכוד) סיפר בדיון כי "כשהיה ויכוח אם נדרש חוק ההדחה, לא העליתי שיהיה מקרה כל כך קיצוני. לפנינו מקרה קלאסי של חבר כנסת שהשתמש באופן בוטה במעמדו ובחסינותו כחבר כנסת, ולמעשה הבריח טלפונים לכלא לאסירים מחבלים". לדבריו, לא צריך להיות יוצא שב"כ כדי לדעת שהשימוש שעושים בטלפונים שמוברחים לכלא הוא בין השאר לארגון פעולות טרור. "לא יתכן שאותו חבר כנסת לא ידע או לא לקח זאת בחשבון", אמר, "אנו סבורים שבהחלט מתקיימת פה עילה של תמיכה במאבק מזויין של ארגון טרור או מדינת אויב נגד מדינת ישראל".

עיסוואי פריג' קרא לחבר הכנסת חזן: "תליין", ובתגובה חזן ענה "תתבייש לך, אבל עבור מחבלים אני מוכן להיות תליין".

גטאס שלח מכתב בקשה ליו"ר ועדת הכנסת: "דחה את בקשת ההדחה"

כזכור, גטאס שלח אמש מכתב ליו"ר ועדת הכנסת, ולחברי הוועדה הדנה בהדחתו, בו ביקש מהם לדחות על הסף את הבקשה להדיחו מחברותו בכנסת. הבקשה הועברה על ידי עורכי הדין חאסן ג'בארין ונדים שחאדה. במכתב ציין ח"כ גטאס כי בימים אלה מתנהל הליך שימוע ומשא ומתן בין באי כוחו ובין פרקליטות המדינה במטרה להגיע להסדר טיעון. המו"מ מתבסס על ההנחה שהסדר הטיעון שיגיעו אליו ישפיע על המשך כהונתו של זה בכנסת. 
לטענתו, פרקליטות המדינה העבירה אתמול לבא כוחו בהליך הפלילי, עו"ד אביגדור פלדמן, טיוטת כתב אישום חדשה שתהווה בסיס להסדר הטיעון בין הצדדים."טיוטה חדשה זו שונה מזו המונחת כעת בפני ועדת הכנסת וגם היא לא כוללת שום דבר המעיד על כוונה כלשהי מצדו של חה"כ גטאס המעידה על תמיכתו במאבק מזוין של ארגון טרור. המשא ומתן נמצא בשלבים מאוד מתקדמים והצדדים קרובים מאוד לחתימת הסדר טיעון. לכן, אין בפני חברי הוועדה היום ראיה כלשהי לצורך קיום דיון בהליך הדחתו של חה"כ גטאס שכן טיוטת כתב האישום המונחת בפניכם אינה רלוונטית ואיננה נכונה, הן מבחינת תיאור עובדות כתב האישום והן מבחינת ציון העבירות המיוחסות לחה"כ גטאס".