מפלגת הליכוד יורדת במספר המנדטים, והמחנה הציוני מתרסקת, כך לפי סקר מנדטים של מכון מאגר מוחות שמתפרסם הבוקר (רביעי) אצל ניסים משעל,דרור רפאל וספי עובדיה ב-103FM. לפי הסקר, אילו הבחירות היו מתקיימות היום, מפלגת הליכוד של בנימין נתניהו הייתה מקבלת 24 מנדטים בלבד (ירידה של שישה מנדטים) ואילו מפלגה חדשה בראשות שר הביטחון לשעבר משה בוגי יעלון ככל הנראה לא הייתה עוברת את אחוז החסימה.



עוד עולה מהסקר כי מפלגת יש עתיד הייתה מקבלת 26 מנדטים - זינוק של 15 מנדטים נוספים, הבית היהודי עם 13- עליה של חמישה. מפלגת המחנה הציוני של יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג כאמור מתרסקת עם 11 מנדטים במקום 24 שקיבלה בבחירות. 





ישראל ביתנו עולה במנדט אחד לשבעה, ש"ס נשארת עם שבעה מנדטים, מפלגת כולנו של שר האוצר משה כחלון בירידה מעשרה לשישה, יהדות התורה נותרת עם שישה ומרצ נשארת עם ארבעה. מפלגת הרשימה המשותפת נותרת עם 13 מנדטים.

כאמור, ממצא חשוב נוסף שעולה הוא שבמידה והבחירות היו מתקיימות היום ייתכן ויעלון לא היה עובר את אחוז החסימה כלל. אילו שר הביטחון לשעבר היה רץ ברשימה עצמאית הוא היה מתנדנד עם שלושה מנדטים בלבד, וכידוע נדרשים ארבעה מנדטים לפחות על מנת לעבור את אחוז החסימה.

לא עובר את אחוז החסימה, משה יעלון. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90


כ
יצד השפיע המשבר הקואליציוני? 

מסקנה חשובה שעולה מנתוני הסקר היא שהמשבר הקואליציוני סביב תאגיד השידור הציבורי לא משפיע בצורה דרמטית על הרכבת קואליציה חדשה במידה וזו הייתה נדרשת היום. לפי תוצאות הסקר, ניתן היה היום להרכיב קואליציה של 63 מנדטים וביחד עם יעלון אף להגיע ל-66 מנדטים. היום יש לקואליציה 67, כך שהמאזן לא משתנה. נתון חשוב נוסף שעלה מהסקר הוא שרוב הציבור, 55%, אינם מעוניינים בהקדמת הבחירות כרגע.

ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני) מסר בשיחה עם 103FM בתגובה לנתונים: "ליבי נחמץ כשאני שומע על המספרים, אך לפחות ההתרסקות שלנו עקבית". השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל מסרה בעקבות הנתונים ל-103FM: "לעיתים מדובר באווירה. עכשיו למשל מדברים על הקמת בחירות אז מרגישים את המחאה של האנשים בהצבעות שלהם בסקר. אבל לא צריך יותר מדי להתבשם בסקרים וגם לא הפוך".

אבל רוב הציבור בסקר היה נגד הקדמת בחירות

"בהקשר הזה של בחירות, לציבור נמאס מבחירות כל שנתיים. זה פוגע ברווחים באופן חד משמעי, שיטת הממשל צריכה לעלות לשיח הציבורי באופן מאוד מעמיק על מנת לשנות את השיטה שלא מוכיחה את עצמה כרגע, וזה פוגע בהתנהלות הממשל בסך הכל.

גם את התבטאת נגד הקמת הבחירות
"בהחלט, התאגיד הוא נושא חשוב אך לא יוצאים בגללו לבחירות".


לא בעד הקדמת הבחירות. השרה גילה גמליאל. צילום: מרק ישראל סלם