בבית היהודי סוערות הרוחות בעקבות מאמר שפרסם ח"כ בצלאל סמוטריץ', שכותרתו "מצילים את צה"ל ולא מתגייסים", בו קרא לנוער הדתי לאומי שלא להתגייס למשך מחזור גיוס אחד כדי להפעיל לחץ על צה"ל לשנות את מדיניותו בנושא שילוב הבנות בצבא. יו"ר הבית היהודי, שר החינוך נפתלי בנט צייץ בעקבות המאמר כי "צה"ל זה אנחנו ואנחנו לא מאיימים על עצמנו. לאף קבוצה, ובטח לא לציונות הדתית, אין הזכות איך ללמד את צה"ל איך להתנהג ובטח לא לסרב או לעכב גיוס".
מפלגת הבית היהודי פרסמה אף היא הודעה בה היא מתנערת מדבריו של סמוטריץ'. בהודעה נאמר: "מפלגת הבית היהודי מתנגדת לכל סוג של סרבנות או רמז על סרבנות. הישיבות שלנו לא יעכבו גיוס כדי לתקן תהליכים שדורשים תיקון. הצבא הוא אנחנו, ולעולם לא נחתוך את האף כדי להרגיז את הפרצוף".

בנט מתנער. צילום:מרים אלסטר, פלאש 90
בנט מתנער. צילום:מרים אלסטר, פלאש 90
במאמר שחולל סערה, והתפרסם בעיתון "בשבע" של המגזר הדתי לאומי כתב ח"כ סמוטריץ': "צה"ל זקוק לשקט ולכוח אדם. אם הוא יבין שמול החשש מהטרור שיפעילו נגדו ארגוני המגדר ותומכיהם, גם אנחנו יודעים לייצר לו בלגן וכאב ראש – תיווצר משוואה אחרת. יותר מזה, אם הישיבות והמכינות ישאירו את תלמידיהן עוד כמה חודשים כדי לחזק את לימוד התורה, וידלגו על מחזור גיוס אחד, הצבא ישאל את עצמו מה עדיף לו – לוחמים איכותיים ובעלי מוטיבציה או שירותים משותפים בבה"ד 1".

"נכון להיום, בגלל שאנחנו באמת אידיאליסטים שתמיד מתנדבים בלי לעשות חשבון, צה"ל לא עומד בפני הברירה הזו. הוא יכול להרשותת לעצמו לרמוס כל דבר שבקדושה, כשהוא יודע שהחבר'ה שלנו יתייצבו בבקו"ם בהמוניהם. הוא צריך להבין שזה לא יעבוד יותר".

 "חציית קו אדום" 
גם ח"כ איילת נחמיאס ורבין (מחנ"צ) הגיבה על דבריו ואמרה: "מבלי למצמץ שולח סמוטריץ' את הנוער הדתי "לדלג" מעל כמה מחזורי גיוס, כדי להכניע את הצבא. השמאלנים "מסרבים", בימין "מדלגים" אבל דילוג שווה לסרבנות בלתי נסבלת  והחמור מכל שהקריאה לסרבנות מגיעה מחבר כנסת, מחבר קואליציה שמנהל מאבק בצבא". 
 
"יש לי מעט ציפיות מסמוטריץ׳ לנהוג בממלכתיות והמבחן הוא שוב הוא של ראשי הבית היהודי וראשי הקואליציה והממשלה, האם יסתפקו בגינוי רפה, או שינקטו בצעדים כנגד מי שקורא לסרבנות המונית. מהי הציונות, צבא העם, מגילת העצמאות הקוראת לשוויון לעומת ההטפה של סמוטריץ׳ להדרת נשים מתמשכת", הוסיפה ורבין. 

ח"כ סתיו שפיר כתבה בעקבות הדברים בחשבון הטוויטר שלה: "נחשף הפרצוף האמיתי: הבית היהודי קוראים להשתמטות מצה"ל. זה לא הרבנים, זו ההנהגה. את האיש הזה צריך להדיח מועדת חוץ וביטחון מיד"

הרב יצחק זאגא המתמודד לראשות הבית היהודי אמר: ״צה״ל היה הווה ויהיה, כור ההיתוך של החברה הישראלית, שם כולם פוגשים את כולם, מכירים את כולם ולומדים לכבד איש את רעהו. הצעדים האחרונים שנעשו בצה״ל פוגעים ביכולתו של הצבא למלא את תפקידו המחבר והמאזן בין כל חלקי החברה הישראלית. פתרון הבעיה הוא בידי הפוליטיקאים שמוכרחים להשתמש בסמכותם כדי לעצור את ההידרדרות המפלגת הזו. אין להטיל זאת על כתפי הנוער הצעיר הצמא להתגייס ולמלא את חובתו למדינה. מנהיגי הבית היהודי - הגיע הזמן שתתעוררו". 

ח״כ עודד פורר (ישראל ביתנו) אמר בתגובה: ״דבריו של ח״כ סמוטריץ הם חציית קו אדום. אסור לנו להסכים לאמירות כאלו ועל המגזר הציוני דתי להתנער מהם ולגנותם בכל תוקף . קריאתו לציבור הרחב לסרב פקודה ולהמנע מגיוס לצה״ל מהווה סכנה חמורה לחברה הישראלית. נראה כי חלקים בציונות הדתית איבדו את הדרך והכיוון״.

אל"מ יונתן ברנסקי, המתמודד על ראשות הבית היהודי: "אנחנו לא נלחמים בצבא. צה״ל זה אנחנו. עם זאת, מותר וצריך לבקר אותו ואפילו בחריפות כאשר נעשים בו מעשים הנוגדים את התורה ופוגעים בגדרי ההלכה ובזכויותיהם  של חיילים דתיים. מותר וצריך להילחם כנגד מגמות פסולות שמתקיימות בצה״ל אבל אסור בשום אופן להעמיד את זה כמאבק ״בינינו לבינם״. אסור לאיים שנפסיק להיות חלק, מכיוון שאין לנו שום כוונה להפסיק להיות חלק
תנועת נאמני תורה ועבודה גנתה את דברי סמוטריץ'. בתגובה התנועה נאמר כי "קריאת ח"כ סמוטריץ' להשתמטות המונית מגיוס לצה"ל מהווה חציית קו אדום.  מחלוקות עם הצבא יש לפתור בדרכים אחרות של שיח מכובד ולא בדרכים שיפרקו לנו את צבא העם. צה"ל קדוש לכולנו מתוך ההבנה שעלינו לקחת חלק במצווה על שמירת העם והמדינה, ולא מתוך הבנה מוטעית שהצבא כולו צריך להתנהל לפי דרישותיו של חה"כ סמוטריץ'. צר לנו שהוא משתמש בחסינותו הפרלמנטרית במקום לקחת חלק  בשיח הבונה והמתקן של הרמטכ"ל וההנהגה הדתית המתונה".

ח"כ סמוטריץ' הגיב לדברים ואמר: "אני מציע לכולם לקרוא את המאמר. אין שם שום קריאה לסרבנות אלא רק להפעיל מנוף לחץ על מפקדי צה"ל כדי להביא אותם לחזור לשפיות. לטובתו ודווקא מתוך אהבה ואחריות גדולה לצה"ל".