מתווה חדש מתגבש עם ממשלו של דונלד טראמפ בנושא הבנייה בהתנחלויות, ולפיו ראש הממשלה בנימין נתניהו יוכל לבנות התנחלות חדשה למפוני עמונה, ולהסדיר בתים ומאחזים נוספים הנמצאים במחלוקת משפטית, כך דווח הערב (שבת) בערוץ 2. בתמורה, ראש הממשלה יקבל את הסתייגויות של הממשל האמריקאי ויסכים לריסון ובניה רק בתוך גושי ההתנחלויות. המשא ומתן על פרטיו ואישורו הסופיים עדיין נמשך. מלשכת נתניהו נמסר כי בדיווח ישנם "אי-דיוקים".



הפרסום מגיע לאחר שאמש הסתיימו, ללא הסכמות סופיות בנושא ההתנחלויות, שיחות בוושינגטון עם המשלחת הישראלית. המפגשים שנערכו במשך ארבעה ימים, הנם חלק מלק ממאמציו של טראמפ לחדש את התהליך המדיני בין ישראל לבין פלסטינים, זאת למרות הספקנות העמוקה ששוררת בארצות הברית.



ג'ייסון גרינבלט. צילום: טוויטר



שליחו של טראמפ למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט, שביקר לאחרונה באזור, הוביל את המשלחת האמריקאית במה שתואר כ"שיחות אינטנסיביות", עם ראש הסגל במשרד ראש הממשלה, יואב הורוביץ והיועץ המדיני יונתן שכטר. למרות הטון החיובי שמוביל טראמפ בהשוואה לקודמו בתפקיד, ברק אובמה, במהלך פגישתו עם נתניהו בבית הלבן בחודש שעבר, הבהיר נשיא ארצות הברית כי "על ישראל לעצור את הבנייה בהתנחלויות".



בכיר בממשלו של טראמפ אמר בחודש שעבר כי "כפי שהנשיא טראמפ הבהיר, הוא מעוניין מאוד להגיע להסכם שיסיים את הקונפליקט בין ישראל לפלסטינים וכרגע הוא בוחן את הדרכים הטובות ביותר לעשות זאת". הבכיר הוסיף לג'רוזלם פוסט כי "אנחנו קוראים לכל הצדדים להימנע מצעדים חד־צדדיים שיכולים לפגוע ביכולתנו לקדם את התהליך, ובכלל זה הכרזה על בניה בהתנחלויות. הממשל צריך זמן כדי להתייעץ עם כל הצדדים המעורבים על הדרך להתקדם קדימה".