מאחורי הקלעים של מתווה הפשרה: היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, פסל מתווה לפיו יבוטלו לחלוטין כל שידורי החדשות בתאגיד השידור הציבורי "כאן", כך דווח היום (חמישי) בחדשות 2. נציגי ראש הממשלה, בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון דנו ביממות האחרונות בסגירה של כל שידורי החדשות בתאגיד, אולם מהלך זה נעצר על ידי היועץ המשפטי לממשלה.



אחרי חודשים של אי ודאות ושבועות של מתח שהלך וגאה, הגיעה היום הפשרה: תאגיד השידור הציבורי לא ייסגר, הבחירות לא יוקדמו וגם חלק ניכר מעובדי רשות השידור לא יאבדו את מקום עבודתם. לפי "נוסחת הקסם" שמצאו ראש הממשלה ושר האוצר, התאגיד יעלה לשידור באיחור של שבועות אחדים ולא יאוחר מסוף מאי. הוא יהיה סוג של ייצור דו-ראשי: יוקם תאגיד חדשות, דוגמת חברת חדשות, שתתבסס על אנשי רשות השידור, ואילו אנשי התאגיד "כאן" שכבר גויסו, ולא יפוטרו בגלל המבנה החדש, ישדרו תכניות שאינן חדשות ואקטואליה.



בפשרה, שגיבשו מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, ומנכ"ל משרד התקשורת, שלמה פילבר, בליווי השרים יריב לוין וצחי הנגבי, הוסכם כי תאגיד החדשות החדש יפעל במבנה, בתקנים ובשכר של חטיבת החדשות של התאגיד "כאן". משרד האוצר יגבש הסדרי פרישה לעובדי רשות השידור שלא ימשיכו בתאגיד החדשות החדש וכן לעובדי התאגיד שלא ישולבו בו. במסגרת פשרה זו ישמרו מסגרות התקציב. עוד נקבע כי חוק הפיקוח על התקשורת יוקפא ולא יקודם בשלב זה. לפי הערכות, רוב עובדי התאגיד, המונים כמה מאות, יפוטרו עוד לפני שיתחילו השידורים, בחודש מאי.



כחלון ובאב"ד כינסו אחר הצהריים מסיבת עיתונאים שבה הציגו את מתווה הפשרה, בעוד עשרות מעובדי התאגיד הפגינו מול קריית הממשלה בתל אביב, ניסו לחסום את צומת עזריאלי ונהדפו על ידי המשטרה. הם הניפו שלטים שעליהם נכתב: "בלי עיתונות חופשית אין דמוקרטיה - עד כאן", "הציבור דורש עיתונות חופשית", "גם לנו יש משפחות" ו"כחלון מציג מחיר למשתפן".



משה כחלון. צילום: אבשלום ששוני
משה כחלון. צילום: אבשלום ששוני



רוני מיינימר, בכירה בתאגיד, שהשתתפה בהפגנה, סיפרה: "עזבתי עבודה בחברת הייטק מאוד מצליחה בשביל להצטרף לתאגיד, ואני מאוד מאוכזבת מהממשלה שלי".



תומר שלפניק, חבר ועד העיתונאים בתאגיד, זעם: "התחושה היא של חרפה. באנו לעשות שידור עצמאי, סמכנו על המדינה, התפטרנו ממקומות העבודה הקודמים שלנו, וכחלון מתקפל". הוא הוסיף כי העובדים יפגינו בתל אביב במוצאי שבת והבהיר: "אנחנו שוקלים לעתור לבג"ץ. נשתמש בכל הכלים הפוליטיים, הציבוריים והמשפטיים כדי שהתאגיד יפעל".



בהודעה מטעם התאגיד נמסר: "משמעות המתווה הינה הקמת גוף מפוצל שלא יכול לאחד משאבים בצורה יעילה וחסכונית כפי שתוכנן ושהתוצאה שלו הינה זריקת כספי ציבור לשווא. מועצת התאגיד תגן על העיתונאים ואנשי החדשות המצוינים של תאגיד 'כאן', אשר עזבו מקומות עבודה והתייצבו לדגל כדי להביא שידור ציבורי איכותי, פלורליסטי ועצמאי, כדי לשמור על זכויותיהם ועצמאותם. אנו קוראים לשומרי הסף, היועץ המשפטי לממשלה ומבקר המדינה, להגן על האינטרס הציבורי ועל זכויות העובדים".



"לא יהיה חוק פיקוח"



במסיבת העיתונאים ביקש השר כחלון לפזר את החששות מפני שליטה של פוליטיקאים על הגוף החדש. "מאז שנכנסתי לתפקיד אני עומד כצוק איתן על התקציב", אמר. "המאבק היה על עקרונות, ואני שמח להציג את ההסכם שמבטיח את חופש העיתונות ושמירה תקציבית. כפי שהתחייבתי, לא יבוזבזו כספי ציבור לשווא. במסגרת ההסכם לא תהיה השפעה פוליטית בתאגיד שיקום. הפוליטיקאים יורחקו. שופט בוועדת איתור יבחר את העיתונאים ולא הפוליטיקאים. לא יהיה חוק פיקוח על התקשורת ולא תהיה הדחה של ראשי התאגיד".



מנכ"ל משרד האוצר אמר: "הפתרון הוא לא אופטימלי. אין עוד החלטה כמה אנשים ייקלטו. כגורמים ששייכים לממשלה אנחנו לא רוצים להיות מעורבים בבחירת האנשים. לכן תמונה הנהלה חדשה והיא שתחליט על מינויים. עד ה-15 למאי רשות השידור תמשיך לשדר, ולאחר מכן תאגיד החדשות הזמני ישדר למשך חצי שנה, עד לגיבוש התאגיד הקבוע".



הוא הוסיף כי ההסכם נעשה תחת אילוצים קואליציוניים וכי נעשים ניסיונות ליצור שילוב בין עובדי הרשות לעובדי התאגיד. "על בסיס מקצועי יוחלט מי יעבוד בתאגיד החדש", אמר. "שר האוצר עמד על שמירת החופש העיתונאי. פיטורי העובדים עומדים על הפרק תקופה ארוכה, ולא מעכשיו, ואם עובדי תאגיד יילכו הביתה יהיה להם פיצוי משמעותי".



באב"ד הבטיח שלא תהיה חריגה בתקציב השוטף ומי שייקלטו בחטיבת החדשות יקבלו את השכר הנהוג בתאגיד. המשמעות היא שעובדי רשות השידור שייקלטו בתאגיד יאלצו לוותר על חלק משכרם, הגבוה יותר.