יום מתוח וסוער צפוי להיות היום (שלישי) במליאת הכנסת, בשל דיון הפגרה המיוחד שבוא אמורים חברי הכנסת לאשר את דחיית תחילת השידורים של תאגיד השידור, כפי שסוכם בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון. הדיון צפוי להימשך יומיים ברציפות, והישיבה שתתחיל בשעה 10:00 היא שלב מכריע, מכיוון שלפי המצב הנוכחי תאגיד השידור יחל את שידוריו ב-30 לאפריל, אך חטיבת החדשות החדשה עליה סוכם עדיין לא מוכנה לשידור.



ההצעה אושרה בתחילת השבוע בממשלה ובוועדת השרים לענייני חקיקה, ומחר היא תובא לאישור מליאת הכנסת בקריאה ראשונה. לאחר מכן, ההצעה תועבר לדיון בועדה מיוחדת בראשות יו"ר הקואליציה דוד ביטן, שתכין אותה להצבעה בקריאה שניה ושלישית הצפוייה להתקיים מחר ארבעה ימים בלבד לפני המועד המקורי שבו היו אמורים להפתח שידורי התאגיד.
הועדה המיוחדת תורכב מחברי כנסת החברים בועדת הכנסת ובועדת הכלכלה. ועדה זו אמורה להכין גם את הצעת החוק להקמת תאגיד חדשות ציבורי חדש שתובא לקריאה ראשונה ב-3 במאי. הכוונה לסיים את אישור החוק בקריאה שניה ושלישית ב-10 במאי, חמישה ימים לפני תחילת שידורי התאגיד החדש, שכאמור טרם הוקם.

ביטן, שיחזור הבוקר מביקור בארצות הברית, מבקש להגביל את סדרי הדיון היום ומחר כדי למנוע מהאופוזיציה אפשרות לנקוט סחבת ולשבש את לוח הזמנים שקבעה הקואליציה לאישור חוק דחיית פתיחת שידורי התאגיד.
באופוזיציה מחו על הכוונה. ח"כ נחמן שי (המחנה הציוני) אמר: "לא רק השידור הציבורי רוצה הממשלה לחנוק, אפילו את הוויכוח עליו. זאת לא דמוקרטיה". 
יו"ר סיעת יש עתיד, ח"כ עפר שלח, תקף את התנהלות הממשלה וראש הממשלה בנושא התאגיד ואמר כי "היום ירשמו ראש הממשלה ועושי דברו עוד פרק מביש בסאגה ההזויה של תאגיד השידור". הוא הוסיף כי "לנתניהו לא היה עד היום זמן לדון בדוח מבקר המדינה על צוק איתן וליישם את לקחיו. אין לו דקה לגבש מדיניות מול עזה, לקח לו ארבעה ימים לגמגם משהו לא מחייב על ההתנהגות המבישה של שליחיו כלפי משפחות שכולות. אבל לתאגיד מוקדש כל הזמן שבעולם, כולל גיוסי חירום בקואליציה".

אולפני התאגיד. צילום: מיכל אלסטר, פלאש 90

כזכור, הקמת התאגיד השידור, שאמור להחליף את רשות השידור, נקבעה במהלך כהונת הממשלה הקודמת ועל ידי שר התקשורת דאז, גלעד ארדן, בתמיכת נתניהו, אך עם התקרבות מועד עליית התאגיד לאוויר, שינה ראש הממשלה את דעתו והתנגד להחלפת הרשות. לפני כחודש, הפכה התנגדות נתניהו לעליית השידור למשבר קואליציוני של ממש, שהיה נראה כאילו עלול להביא לבחירות, כשראש הממשלה דרש לבטל את עבודת התאגיד, ושר האוצר התנגד לכך מסיבות כלכליות.



אך לאחר כשבועיים של איומים הדדים בין השניים ומספר פגישות הגיעו השניים לפשרה, בה יוקם תאגיד נפרד לחדשות ואקטואליה, ולא כחלק מהתאגיד העיקרי כפי שהיה מתוכנן. למעשה, במסגרת הפשרה, השידור הציבורי ייצא לדרך חדשה באמצעות התחלת שידורי תאגיד השידור הציבורי והקמת תאגיד לחדשות ואקטואליה. לצורך כך יוקם תאגיד נפרד לחדשות ואקטואליה, במתכונת חברות החדשות בערוצים המסחריים. הסדרי בחירת הנהלתו והמועצה שתפקח עליו יהיו במתכונת זהה להסדרים שקבועים היום בחוק בנוגע לתאגיד "כאן".



עוד נקבע בפשרה, שגיבשו מנכ״ל משרד האוצר, שי באב״ד, ומנכ״ל משרד התקשורת, מומו פילבר, בליווי השרים יריב לוין וצחי הנגבי, כי תאגיד החדשות החדש יפעל במבנה, בתקנים ובשכר של חטיבת החדשות של התאגיד. משרד האוצר יגבש הסדרי פרישה לעובדי רשות השידור שלא ימשיכו בתאגיד החדשות ולעובדי התאגיד שלא ישולבו בו. במסגרת פשרה זו ישמרו מסגרות התקציב. עוד נקבע כי חוק הפיקוח על התקשורת יוקפא ולא יקודם בשלב זה.



כמו כן, הנהלת גוף החדשות של התאגיד תודח ובמקומה ישולבו מנהלים מרשות השידור תוך כדי בחירה מחודשת של המנכ"ל.



"הצלנו מטה לחמם של מאות עובדים"



במקביל להתנגדות הצפויה מהאופוזיציה היה חשש כי ההסתדרות תשבית את המשק בשל הפגיעה הצפויה לעובדי רשות השידור והתאגיד, אך אתמול הגיעו כחלון וי"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן להסכמות על זכויות פורשי רשות השידור ביישום מתווה השידור הציבורי של נתניהו-כחלון. בין עיקרי ההסכמות: בתקופת תחילת שידורי תאגיד "כאן" (החל מתחילת החודש הקרוב) חלקם של עובדי רשות השידור שייקלטו בתאגיד יעמוד על כ-65 אחוזים במקום 51 אחוזים, כפי שסוכם בעבר, ועוד כ-100 עובדים נוספים ייקלטו לשירות המדינה במסגרת תקנים לא מאוישים.



לפי תנאי ההסכם שהושג, כ-555 עובדי רשות השידור ייקלטו לעבודה בתאגיד השידור הציבורי, וחלקם בכוח העבודה בתאגיד. באוצר מדגישים כי הדבר יעשה תוך שמירה על המסגרת התקציבית שנקבעה לתאגיד השידור. כלל עובדי רשות השידור בגילאי 50-40, שהפורשים מביניהם היו עלולים למצוא עצמם עם פנסיה נמוכה מאד בשל מבנה שכר מעוות ברשות הנסגרת וללא סיכוי ממשי למציאת עבודה חדשה, ייקלטו בתאגיד או בשירות המדינה. עובדי רשות השידור מעל גיל 50 יזכו לקבל פנסיית גישור.



אבי ניסנקורן. צילום: אבשלום ששוני
אבי ניסנקורן. צילום: אבשלום ששוני



הישג נוסף שההסתדרות מצביעה עליו הוא ביטול היקפי ההעסקה במיקור חוץ (עבודה קבלנית) בתאגיד השידור החדש. חברות הפקה שיעסיקו את יוצאי רשות השידור, יקבלו עדיפות בניקוד בקבלת תקציבים המיועדים ליצירה מקורית למשך תקופה שתקבע מיום תחילת השידורים. עוד הושג שיפור משמעותי בתנאי הפורשים מרשות השידור המבוטחים בקרן פנסיה חדשה.



יושב ראש ההסתדרות אבי ניסנקורן בירך על ההסכמות שהושגו ואמר: "עשינו מאמצים רבים והגענו לפתרון שמציל את מטה לחמם של מאות עובדים, מונע מיקור חוץ, קובע שיפור דרמטי בתנאי הפרישה, ומסדיר גם קליטה בשירות המדינה". מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, הוסיף: "מתוך אחריות חברתית ובמטרה לתקן עיוותים שנוצרו לפורשי רשות השידור, סוכם עם יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן כי ישופרו התנאים של מקבלי הפנסיה הנמוכה ולהביא לקליטה של עובדים שלא זכאים לפנסיית גישור".