המשבר הדיפלומטי עם גרמניה: שר החוץ של גרמניה זיגמר גבריאל הגיב היום (שלישי) לדרישתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו ממנו, שלא להיפגש עם ארגוני שמאל כמו "שוברים שתיקה", אחרת לא ייפגש עמו. "דמיין לעצמך שראש הממשלה הישראלי, שמשמש גם שר חוץ, היה מגיע לגרמניה והיה מבקש להיפגש עם מתנגדי הממשלה, והיינו אומרים לו שאסור – זה בלתי מתקבל על הדעת", אמר בריאיון לרשת הטלוויזיה ZDF הגרמנית. בתוך כך אמור היום שר החוץ הגרמני להיפגש עם נשיא המדינה ריבלין, והפגישה לא אמורה להתבטל בעקבות דברי נתניהו. 



שר החוץ הגרמני הוסיף כי זה "הגיוני להיפגש עם נציגי חברה אזרחית. אי אפשר לקבל נקודת מבט על מדינה אם נפגשים רק עם גורמי ממשל, אלא גם עם אמנים, סופרים ועמותות", והביע תקווה כי הפגישה עם נתניהו לא תבוטל. לדבריו, "אני לא רוצה לעשות מזה דרמה, אך אם הפגישה תבוטל זה יהיה אירוע בלתי רגיל, אבל לא קטסטרופה". הוא הוסיף: "אם נתניהו היה נפגש עם גורמי אופוזיציה למרקל בגרמניה, אני לא הייתי מבטל פגישה איתו". 

שר החוץ הגרמני, זיגמר גבריאל, צילום: רויטרס


בתוך כך, יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין גיבה את החלטת נתניהו בציוץ שהעלה לחשבון הטוויטר שלו: "מגבה את נתניהו על סירובו לפגוש את שר החוץ הגרמני. בצלם ושוברים שתיקה הם ארגוני תעמולה אנטי ישראלים . אני קורא לשר החוץ הגרמני לבטל את הפגישה איתם". גם שר החינוך נפתלי בנט גיבה את נתניהו וכתב בפייסבוק: "שוברים שתיקה אינו ארגון אנטי-נתניהו אלא אנטי-צה״ל.‏ אנחנו מגבים את ראש הממשלה נתניהו בהחלטתו בעניין ביקור שר החוץ הגרמני". 

אתמול דווח כי נתניהו הציב אולטימטום לשר החוץ הגרמני שנחת אתמול בישראל, ואמר כי עליו לבחור בין פגישה איתו לפגישה עם נציגי ארגון "בצלם" ושוברים שתיקה. על פי הידיעה שפורסמה בחדשות 2, ללשכת נתניהו נודע כי בלוח הזמנים הרשמי של השר, זיגמר גבריאל, קיימות פגישות עם נציגי ארגוני השמאל, דבר שגרם לראש הממשלה לשגר את המסר החריף.

מגורמים מדיניים שהגיבו לחדשות 2 נמסר כי "בחירה בפגישות האלה הם מסר מתריס כנגד מדיניות הממשלה ונגד העומד בראשה באופן אישי. נתניהו חושב שצריך להציב קו אדום מול הגרמנים". מסביבתו של שר החוץ הגרמני טרם נמסרה תגובה בנוגע לעניין זה.
 
תקרית זו באה בהמשך לנזיפתו של נתניהו לפני כחודשיים וחצי בשגריר בלגיה בישראל, בעקבות פגישתו של ראש הממשלה הבלגי, שארל מישל, עם נציגי  "בצלם" ו"שוברים שתיקה" במהלך ביקורו של האחרון בישראל. האזרחים היחידים שנפגשו עם ראש הממשלה הבלגי במהלך ביקור הרשמי היו אותם נציגי ארגוני השמאל. 
"בישראל רואים בחומרה את פגישתו של ראש ממשלת בלגיה, עם ראשי שוברים שתיקה ובצלם בעת שהותו בישראל", נכתב בהודעה מטעם ראש הממשלה. "בבלגיה עדיין קיימות יוזמות של התובע הכללי להעמיד לדין בכירים ישראלים, לרבות ציפי לבני וקציני צה"ל. ממשלת בלגיה צריכה להחליט אם היא רוצה לשנות כיוון או להמשיך בקו אנטי ישראלי". ראש הממשלה נתניהו אף הדגיש בהודעתו כי הנחה לקדם חקיקה שתמנע מימון של ממשלות זרות עבור עמותות שפוגעות בחיילי צה"ל.

ח"כ הרצוג. טען כי "שר החוץ הגרמני נושא בלבו תחושת עלבון". צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
ח"כ הרצוג. טען כי "שר החוץ הגרמני נושא בלבו תחושת עלבון". צילום: יונתן זינדל, פלאש 90


ח"כ הרצוג: "השר נעלב מדברי נתניהו"

יו"ר האופוזיציה יצחק (בוז'י) הרצוג טען בראיון ברשת ב' כי השר הגרמני נפגע מדברי רה"מ: "בשיחה איתו אפשר היה לראות תחושת עלבון קשה. הוא אמר שזה לא יפגע ביחסים בין המדינות, אך בסוף הוא בן אדם וככזה הוא נושא בלבו עלבון".

"להלבין את פניו, כשמחר נזדקק לו באו"ם ובמקומות אחרים, זו טעות גדולה מאוד", קבע הרצוג, שהסביר כי "רה"מ נתן לארגון 'שוברים שתיקה' במה ונפח תקשורתי בדעת הקהל הגרמנית, ומשם בכל אירופה. אם השר גבריאל היה פוגש את נציגי הארגון בפגישה סגורה אף אחד לא היה מדבר על זה בכלל". הרצוג ביקש להמחיש את מידת ההשפעה שיש לגרמנים כשטען כי "לקטאר יש כוח גדול מאוד בעולם הערבי ולגרמניה יש השפעה גדולה עליה".