קנצלר אוסטריה ניסה לתווך בין ראש הממשלה נתניהו לשר החוץ הגרמני, זיגמר גבריאל, כך דווח הערב (שלישי) באתר החדשות האוסטרי Die presse. מסביבתו של הקנצלר כריסטיאן קרן דווח כי בשיחה בת החצי שעה שערך עם נתניהו ניסה המנהיג האוסטרי לפשר בין הצדדים, אך ראש הממשלה סירב לכך והתבצר בקשיחות בעמדתו כי לא ייפגש עם גבריאל בגלל פגישותיו עם נציגי ארגוני השמאל הישראלים "שוברים שתיקה ו"בצלם". כמו כן, בסביבתו של קרן הוסיפו ואמרו כי הוא ניסה במשך השבוע החולף לשכנע את שר החוץ הגרמני לבטל את פגישותיו עם ארגוני השמאל הישראלים.  




ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב הערב לסערה שנוצרה בעקבות החלטתו לבטל את פגישתו עם שר החוץ של גרמניה. במפגש עם משתתפי חידון התנ"ך העולמי לנוער, אמר נתניהו שהוא מוביל את יחסי החוץ של ישראל לפריחה חסרת תקדים. "אבל אני עושה זאת מתוך מדיניות לאומית גאה ותקיפה, ולא מתוך הרכנת ראש והתרפסות. היחסים שלנו עם גרמניה איתנים והם חשובים והם גם יימשכו כך".



ראש הממשלה נתניהו והקנצלר האוסטרי, צילום: לע"מ



"המדיניות שלי היא ברורה", אמר ראש הממשלה, "לא להיפגש עם דיפלומטים, שמבקרים בישראל ונפגשים עם ארגונים שמכפישים את חיילי צה"ל ומבקשים להעמיד לדין את החיילים שלנו כפושעי מלחמה. אותם דיפלומטים לא יעלו על דעתם לעשות את זה בארה"ב או בבריטניה, או בשום מקום אחר. החיילים שלנו הם הבסיס לקיומנו. הם שומרים עלינו, ואנחנו נשמור עליהם".



הסתיימה פגישת גבריאל עם נציגי ארגוני השמאל



בסיום פגישתם של השר הגרמני עם ארגוני השמאל פרסם דובר בצלם הודעה בה מסר כי נדרשת נחישות של הקהילה הבינלאומית כדי להביא לסיום הכיבוש: "המסר שלנו הוא אותו המסר, לציבור הישראלי כמו גם לקהילה הבינלאומית: כישראלים, אנחנו לא יכולים להשלים עם המשך הכיבוש בן 50 השנים והפרות זכויות האדם שנובעות ממנו. לראש הממשלה ומרבית חבריו בקואליציה ובאופוזיציה אין כוונה לסיים את הכיבוש; לכן, נדרשת נחישות בינלאומית לנקוט בפעולות שיבהירו לנתניהו שמה שהוא עושה מעבר לקו הירוק חוצה קוים אדומים".



יולי נובק, מנכ"לית שוברים שתיקה הגיבה לסערה שהתחוללה סביב פגישת נתניהו-גבריאל: "אני כל פעם מגיעה למצב שאני אומרת שראיתי כבר הכל והארבעים ושמונה שעות האחרונות הצליחו להפתיע אותי. זה כל כך פסיכי שראש ממשלה מתנהג בצורה כל כך לא סבירה בשום קנה מידה. פיל בחנות חרסינה דיפלומטית היא מחמאה להתנהלות של נתניהו וזה בהחלט לא מה שמצופה מפוליטיקאי מנוסה".



"היחסים של ישראל וגרמניה לא ישתנו"



השר הגרמני התייחס לביטול הפגישה עם ראש הממשלה ואמר כי "אני לא רוצה להיכנס למשחק הפוליטי בישראל, אבל זה לא אסון, היחס שלי ושל גרמניה לא ישתנה". על פי דיווח בגל"צ השר סירב לשוחח בטלפון עם נתניהו שביקש להסביר מדוע ביטל את הפגישה. "הייתי כאן הרבה פעמים, פגשתי פעמים רבות את ראש הממשלה נתניהו, יש לי יחסים טובים איתו ולכן הופתעתי על ביטול הפגישה. ביקשו ממני לבטל פגישה דומה לאלו שאני עורך במהלך ביקורים אחרים. אני מצטער מאוד על הביטול, זה חשוב להיפגש גם עם ארגונים לא ממשלתיים וצריך לדבר גם עם המוסדות הממשלתיים וגם אלו הלא ממשלתיים", הוסיף השר.



בצל ביטול הפגישה עם נתניהו, שר החוץ הגרמני נועד עם נשיא המדינה ראובן ריבלין בלשכתו בירושלים. במהלך פגישתם התייחס הנשיא לשיח הנוכחי סביב ביקורו של השר והדגיש כי כמדינה דמוקרטית, ישראל מורגלת בביקורת הנמתחת על התנהלותה מפעם לפעם אך הדגיש כי גם ביקורת דורשת זיקה למציאות. "הצבא שלנו הוא הצבא המוסרי בעולם", אמר הנשיא לשר החוץ בפגישתם. עוד הדגיש הנשיא כי: "אנחנו יודעים היטב מהי החשיבות של שמירה על חיי אדם, גם כאשר מדובר באזרחי מדינת אויב, וכך אנו מושיטים יד, מסייעים ככל יכולתנו לניצולי הזוועות המתרחשות פה ממש מעבר לגדר גם כאשר מדינות אחרות בעולם, המקדשות את המוסר בקול לא פעם, לא נוקפות אצבע".