חברת הכנסת מהאופוזיציה, ציפי לבני, התראיינה היום (רביעי) לתכניתם של נסים משעל, דרור רפאל וספי עובדיה ב-103FM והתייחסה להתנהלותו של נתניהו מול הממשלה הגרמנית. שרת החוץ לשעבר טענה: "גרמניה היא בעלת ברית של ישראל בתחום הביטחוני . נתניהו חושב ש'בצלם' ו'שוברים שתיקה' עושים נזק למדינת ישראל וזו זכותו, אבל הוא גרם להעצמתם ברמה הבינלאומית. הוא לקח שתי ארגונים קטנים, השווה אותם למדינה והציב בחירה 'או אנחנו או הם'. כל שר נפגש בדרך כלל עם האויבים שלנו לפני פגישה איתנו או אחרי". 


לבני הוסיפה: "הנזק למדינת ישראל הוא שנתניהו בעצם לא מתמודד עם 'בצלם' ו'שוברים שתיקה'. הוא גרם לזה שכל גרמני שרוצה לדעת מדוע לא נפגש ראש ממשלת ישראל עם השר הגרמני, נכנס כעת לאתרים של הארגונים ומקבל את כל המידע שראש הממשלה לא רצה שהם יקבלו ועוד בלי הסבר של מדינת ישראל בנושא. יש לנו תשובות. בכך, הפך נתניהו את מדינת ישראל למדינה שיש לה מה להסתיר".



על הטענה כי נתניהו סירב לפגישה כדי לא להכפיש את חיילי צה"ל הגיבה חברת הכנסת: "אני לא מוכנה להשתתף במהלך בו כל מי שפועל נגד מדיניות ישראל הופך להיות ללא חוקי ולא לגיטימי שאסור להיפגש איתו. אני יודעת את התשובות של מדינת ישראל לכל טענה. אני לא מפחדת". עוד הוסיפה חברת הכנסת: " בשורה התחתונה אנחנו גרמנו נזק לעצמנו. גם בספורט אתה מניח שהיריב רוצה להפיל אותך. כששני לוחמי סומו נעמדים ואחד זז הצידה אז השני נופל על הפנים. נתניהו נעמד עם כל כובד משקלו כך שמדינת ישראל לא ניצלה את ההזדמנות להסביר את עמדותיה, להגן על חיילי צה"ל ולהראות שצה"ל הוא באמת הצבא המוסרי בעולם".

על התנהלותה כדיפלומטית סיפרה לבני: "יכול להיות שאנחנו חיים בעידן ששתיקה, חיוכים, מלמול והניסיון למצוא חן בעיני כולם זה מה שעובד ללא שום תוכן, זו לא הסיבה שאני נכנסתי לפוליטיקה וזו לא הפוליטיקה שלי. מתפקידי להגיד לאזרחי מדינת ישראל שהנזק שנעשה לחיילי צה"ל גדול יותר משהיה אתמול. היום בכל העולם נדמה שיש ביקורת אמיתית על צה"ל שנתניהו לא רוצה שישמעו ולא רוצה לתת לה תשובות. תפקידי להסביר שהנזק הכי גדול במדינת ישראל מובל על ידי חקיקה בלתי נסבלת של הממשלה הזאת ואם אני שותקת אני הופכת להיות שותפה לתהליך. רובנו מתעצבנים ממה ש'שוברים שתיקה' עושים אבל אני יודעת איך צה"ל פועל, מה הוא עושה ואני אומרת זאת בכל מקום בעולם. למה נתניהו פספס את ההזדמנות הזאת ומה יש לו להסתיר?"

נתניהו ושר החוץ הגרמני, צילום: Getty images,פלאש 90


"גאה בדמוקרטיה שלנו"


כשנשאלה לבני על כוונותיו של נתניהו לקבל מחיאות כפיים מהימין, השיבה: "אני חושבת שלשם הוא כיוון בנושא התאגיד. ראינו את זה בבחירות, אנחנו רואים את זה שנתיים אחרי. יש בנו ויכוח פנימי עמוק, בואו ננהל אותו, בואו לא נהפוך יריבים פוליטיים או יריבים שחושבים אחרת מאיתנו לאויביה של מדינת ישראל. יש לנו מספיק אויבים בחוץ . הדיון יכול להיות קשה ויכול להיות נוקב אבל הוא חייב להתנהל. זה לא איזה סיפור תיאורטי של דמוקרטיה וחופש ביטוי, זה החיים שלנו כאן. מי שחושב שונה ממני אני צריכה להתווכח איתו כמו שאני מתווכחת עם נתניהו. לבוא ולומר לעולם שאני גאה במדינת ישראל ובדמוקרטיה שלנו ויש ארגוני זכויות אדם שחושבים אחרת".

על היחסים עם גרמניה שיתפה שרת החוץ לשעבר: "הם לא פשוטים כבר זמן ממושך. היו ישיבות ממשלות משותפות שהגרמנים ביטלו על רקע מדיניות הממשלה הישראלית. עוד כשהייתי שרת חוץ ידעתי כמה יחסי ישראל-גרמניה חשובים למרקל ועד כמה היא לוקחת על עצמה את אשמת השואה ולא מנסה להסיר זאת מכתפיה, אפילו כשנתניהו העלה את הנושא של המופתי, מרקל חזרה ואמרה שגרמניה לוקחת את האשמה על עצמה. אם הגענו למצב הזה איתם, מצבנו לא פשוט".