שוב מתיחות בין ישראל לגרמניה. אחרי ביטול הפגישה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לשר החוץ זיגמר גבריאל, בירושלים זועמים כעת על התמיכה הצפויה של מדינות אירופה בהצבעה באונסק"ו בהחלטה המערערת על ריבונותה של ישראל בירושלים.



ישראל טוענת כי ברלין עומדת מאחורי הצעה מרוככת לכאורה, שהוגשה ע"י אלג'יריה, מצרים, לבנון, מרוקו, עומן, קטאר וסודאן. על פי ניסוח ההחלטה החדשה, מדינות ערב זנחו את ההתייחסות להר הבית ולכותל המערבי ובמקום זאת בחרו לתקוף את הטענה הישראלית לריבונות על ירושלים. בתחילה כלל  הניסוח גם את מערב ירושלים, אולם לאחר פגישה בין דיפלומטים אירופים לנציגי מציעות ההחלטה, הוחלט לרכך אותה וככל הנראה להגביל אותה למזרח ירושלים.



להערכת משרד החוץ, מדינות אירופה החברות במועצת המנהלים של ארגון החינוך, התרבות והמדע של האו"ם צפויות לתמוך בהחלטה או להימנע. משום כך, טוענים בירושלים, תתקשה ישראל לשכנע מדינות אחרות להתנגד להצעה. ארצות הברית, שגם היא חברה במועצת המנהלים של הארגון, צפויה להצביע נגד.



כזכור, בשבוע שעבר הגיע לישראל שר החוץ הגרמני והיה אמור לפגוש את ראש הממשלה. אלא שנתניהו החליט לבטל את הפגישה משום שגבריאל נפגש במהלך ביקורו עם ארגוני השמאל "שוברים שתיקה וב"בצלם", מה שגרם למתיחות מסוימת בין המדינות. 



"המדיניות שלי היא ברורה", אמר ראש הממשלה לאחר החלטתו לבטל את הפגישה, "לא להיפגש עם דיפלומטים, שמבקרים בישראל ונפגשים עם ארגונים שמכפישים את חיילי צה"ל ומבקשים להעמיד לדין את החיילים שלנו כפושעי מלחמה. אותם דיפלומטים לא יעלו על דעתם לעשות את זה בארה"ב או בבריטניה, או בשום מקום אחר. החיילים שלנו הם הבסיס לקיומנו. הם שומרים עלינו, ואנחנו נשמור עליהם".



גבריאל, מצדו, אמר, כי "אני לא רוצה להיכנס למשחק הפוליטי בישראל, אבל זה לא אסון, היחס שלי ושל גרמניה לא ישתנה..הייתי כאן הרבה פעמים, פגשתי פעמים רבות את ראש הממשלה נתניהו, יש לי יחסים טובים איתו ולכן הופתעתי על ביטול הפגישה. ביקשו ממני לבטל פגישה דומה לאלו שאני עורך במהלך ביקורים אחרים. אני מצטער מאוד על הביטול, זה חשוב להיפגש גם עם ארגונים לא ממשלתיים וצריך לדבר גם עם המוסדות הממשלתיים וגם אלו הלא ממשלתיים".



בסוף השבוע אמר ראש הממשלה בראיון לבילד הגרמני, כי ביקש לשוחח עם השר הגרמני כדי להסביר לא את עמדתו, אבל גבריאל סירב לקחת את השיחה. הוא הוסיף כי היחסים בין ישראל לגרמניה חזקים מאוד וכי הישראלים מודים לגרמניה על עזרתה בחיזוק ביטחונה של ישראל.