הקרב על "חוק הלאום" נמשך. יו"ר האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג, התייצב היום (שני) לדיוני פתיחת מושב הקיץ של הכנסת ותקף את חוק היסוד שעבר אתמול בוועדת השרים לחקיקה. "שום הון פוליטי רגעי וריח בחירות באוויר אינו מצדיק להפר את מה שהובטח במגלית העצמאות ואינו מצדיק הסתה כנגד מיעוט החי בתוכנו. שום אינטרס אלקטוראלי רגעי של קהל מתפקדים, כזה או אחר, אינו מצדיק רצף מעשי חקיקה שמבזה את מגילת העצמאות, את חזון הנביאים ואת חלומו של הרצל", אמר הרצוג, בנאום שהוקדש ברובו להרצל - לכבוד ציון זכרו היום בכנסת. "החוק מחלל ברגל גסה את האיזון העדין בין היהודית לדמוקרטית".



"חברת המופת של הרצל לא יכולה לשאת נבחרי ציבור המגדפים את משפחות השכול", הוסיף הרצוג בהתייחס לעימות בין ח"כים בליכוד למשפחות שכולות.  חברת מופת אינה יכולה להיות כזו שמסיתה אחים אלה באלה. לא תהיה חברת מופת במקום שבו האני חשוב מהאנחנו, האישי חשוב מהציבורי ובראש המדינה עומד מי שרואה את עצמו מורם מעם ולא שליחו הצנוע של עמו.  

נתניהו. "מחויבים לשוויון". צילום: מרק ישראל סלם
לפני הרצוג נאם ראש הממשלה בנימין נתניהו שחזר והדגיש כי החוק שעבר אינו יביא לאפליה של אזרחים שאינם יהודים. "חוק הלאום יבסס מבחינה חוקית את מעמדת ישראל כמדינת הלאום היהודי. יש לנו מחויבות מתמדת להבטיח שוויון זכויות לכלל אזרחי המדינה", אמר נתניהו, שהדגיש כי היום כי הכנסת תקדם את העברת החוק במהלך מושב הקיץ וביקש מכל "הסיעות הציוניות" לתמוך בו. 

זמן קצר לפני כן  יצא  נשיא המדינה ראובן ריבלין נגד הכוונה לחוקק אותו, והוסיף כי יש להימנע  מחקיקת חוקים שעלולים להמעיט בערכה של מגילת העצמאות. במהלך ביקור שקיים היום תחנת גלי צה"ל ביפו התייחס הנשיא לניסיונות החקיקה האחרונים: ״בן גוריון הקים את מדינת ישראל המתחדשת אחרי 2,000 שנה. הוא קיבל החלטה ובלי מנהיגות כמו שלו אני לא יודע אם עד היום היינו יכולים להגיע למצב שבו יכולנו לבוא ולומר שהקמנו בארץ ישראל מדינה לעם היהודי, בלי חוק המולדת, לא היו צריכים את החוקים האלה, פשוט היו צריכים לפעול". 

ריבלין. הצטרף לביקורת. צילום: מרק ישראל סלם
יו"ר יש עתיד יאיר לפיד ביקר את גרסת החוק המדובר בפתח ישיבת סיעתו בכנסת: "אנחנו בעד חוק הלאום, אבל מה שאושר אתמול אינו חוק הלאום. יש עתיד תומכת בחוק הלאום של חבר הכנסת בני בגין מהליכוד. אם הליכוד יניח את ההצעה הזו – ההצעה שנולדה אצלו בבית – אנחנו נתמוך בה."
כזכור, הצעת החוק דורשת כי במסגרת חוק יסוד יעוגן באופן חוקתי מעמדה של ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי. במסגרת כך תוכר השפה העברית כשפה הרשמית היחידה, יוכרו סמלי המדינה, ויוכל המשפט העברי כמקור לגיטימי לפרשנות משפטית.